kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
روزهای ناخوش بازار سرمایه ادامه دارد

بررسی دلایل کاهش ۲۷ هزار واحدی شاخص بورس

 

بازار سرمایه هفته جاری را با روند نزولی آغاز کرد و شاخص کل بورس بیش از
۲۷ هزار واحد دیگر کاهش یافت.
در معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود در هفته‌های اخیر با ۲۷ هزار و ۴۴۲ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۶۵۸۶ واحد کاهش در رقم ۳۷۶ هزار و ۸۸۳ واحد ایستاد. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم ۳۴۱ واحد کاهش یافت و در رقم ۱۹ هزار و ۶۲۵ واحد
ایستاد.
در همین زمینه یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به حرکت شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، عنوان کرد: هرچند نرخ ارز به بالای ۲۹ هزار تومان رسید اما ابهامات از سوی دولت بر خلاف صحبت‌هایی که کرده بودند، درحال افزایش است. ابهاماتی در زمینه عدم تکلیف برای نرخ‌گذاری دستوری، عدم تکلیف برای ارز ترجیحی، و... باعث شده علامت سؤال‌هایی برای بازار وجود داشته باشد و با توجه به کسری بودجه دولت، ترس از اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد برای بازار وجود دارد.
روزبه شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فروش اوراق توسط دولت گفت: دولت به دلیل کسری بودجه بی‌وقفه درحال عرضه اوراق بوده و باعث شده است نرخ بازده سود بدون ریسک به محدوده بالای ۲۴ درصد برسد و همین موضوع یکی از اهرم‌هایی است که به بازار سرمایه فشار وارد می‌کند تا نتواند صعودی شود. با این حال پتانسیل‌های بازار حفظ شده است.
این کارشناس ادامه داد: صحبت از این شده است که یک سری از ارزهای صادراتی شرکت‌ها با قیمتی بالاتر از کف قیمت نیما فروخته شود. درحال حاضر اختلاف بین نیما و بازار آزاد به تقریبا بالاترین حد خود رسیده است و این موضوع باعث می‌شود شرکت‌ها تمایل نداشته باشند ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند.
شریعتی افزود: بازار در محدوده‌ای است که TTM P/E تقریبا ۸۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه به زیر هشت واحد رسیده و P/E فوروارد این ۸۰ شرکت نیز به زیر شش واحد رسیده است. یعنی بازار در شرایط ارزنده قرار دارد اما ابهامات سیاست خارجی و داخلی و همچنین ابهامات اقتصادی اجازه نمی‌دهند بازار بتواند مسیر درست خود را پیدا کند. فکر می‌کنم تا یک ماه آینده مسیر شفاف تری پیش روی بازار قرار بگیرد.
وی درباره تأثیر قطعی برق تعدادی از صنایع، با تاکید بر اینکه به نظر فعالان بورس قطعی‌ها کارشناسی نیست، توضیح داد: فکر می‌کنم در قطعی‌ها این موضوع برآورد نمی‌شود که به ازای هر یک متر مکعب گازی که مصرف می‌شود چه مقدار ارزش افزوده وجود
دارد.
این تحلیلگر با تأکید بر اینکه قطعی گاز صنایع برای بازار سرمایه ‌دارای ریسک است، گفت: این ریسک نسبت به بقیه ابهامات و ریسک‌هایی که بازار با آنها دست و پنجه نرم می‌کند کم‌رنگ‌تر است، زیرا با کمبود تولید، قیمت محصولات افزایش می‌یابد. احتمالا شرکت‌های فولادی، سیمانی و پتروشیمی بروند به این سمت که تعمیرات اساسی خود را با قطعی برق و گاز همزمان کنند.