kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی صنایع به دلیل قطع گاز

دبیر انجمن سیمان گفت: وزارت نفت می‌توانست از ابتدای سال اجازه ذخیره‌‌سازی مازوت توسط کارخانجات سیمان را بدهد تا در این مقطعی که گاز قطع می‌شود، از ذخایر استفاده کنند و مشکلی ایجاد نشود.

عبدالرضا شیخان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر در مورد میزان مصرف مازوت در صنایع سیمانی، اظهار کرد: گاز بخشی از کارخانجات سیمان در فاز اول و دوم و از هفته گذشته قطع شد و گاز مابقی کارخانجات نیز در فاز سوم و از شنبه قطع می‌شود؛ به صورت دقیق‌تر گاز ۶۰ کارخانه سیمان قطع می‌شود و ۱۶ کارخانه همچنان با استفاده از گاز تولید خواهند
کرد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: مقداری ذخیره مازوت در مخازن خود دارند که با استفاده از آن، تولید را ادامه می‌دهند و پس از اتمام ذخایر، به طور کامل از مازوت استفاده
می‌کنند.
وی ادامه داد: در زمان ساخت کارخانجات سیمان، مخازن نگهداشت مازوت تعبیه می‌شود از این رو وزارت نفت می‌توانست از ابتدای سال اجازه بدهد که کارخانجات مازوت ذخیره‌‌سازی کنند تا در این مقطعی که گاز قطع می‌شود، از ذخایر استفاده کنند و مشکلی ایجاد نشود.
شیخان گفت: کارخانجات در حد ۱۵ روز ذخیره‌‌سازی دارند؛ وزارت نفت باید بدون سختگیری از اول سال اجازه ذخیره‌‌سازی می‌داد و مخازن پلمب می‌شد و در اختیار شرکت پخش فراورده‌های نفتی قرار می‌گرفت؛ در این صورت دیگر مشکلی به وجود نمی‌آمد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: با فشاری که به نیروگاه‌ها و صنایع آمده، ناچارا ترابری حمل مازوت دچار مشکل خواهد شد.
وی در مورد میزان صادرات سیمان نیز گفت: در ۷ ماهه سال جاری ۷ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.