kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

نیروگاه اتمی بوشهر عصای دست صنعت برق در زمستان

نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان تنها واحد تولید برق کشور که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند، هشتمین سال فعالیت تجاری خود را در مهر ماه سال جاری جشن گرفت.این نیروگاه به دلیل استفاده نکردن از گاز طبیعی می‌تواند عصای دست صنعت برق برای گذر از بحران تامین انرژی زمستان عمل کند.

نکته قابل توجه در عمر 8 سال این نیروگاه، تاریخچه فعالیت آن است. واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر پس از موفقیت در تست‌های دوره راه‌اندازی در مهر ماه 1392 به شـرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشـهر زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی تولید و توسـعه انرژی اتمی ایران تحویل داده شـد.
تاریخچه 8 ساله
فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر
پیش از تاریخ مهرماه سال 1392 نیروگاه اتمی بوشـهر در مرحله راه‌اندازی قرار داشـت که تولید برق همراه با تست‌های مختلف فنی همراه بود.
سیکل دوم سوخت‌گذاری و تعمیرات نیمه اساسی نیروگاه اتمی بوشهر در 15 بهمن 1392 شروع و پس از پایان عملیات در چهارم تیرماه 1393 بار دیگر به شبکه سراسری برق متصل شد. سوخت گذاری سیکل سوم و تعمیرات اساسی در سال 1394 انجام و پس از پایان این عملیات، نیروگاه در تاریخ 11 اسفندماه سال 1394 به شبکه برق سراسری متصل شد.
3 بهمن‌ماه 1395 به منظور عملیات سوخت‌گذاری سیکل چهارم و تعمیرات نیمه اساسـی این نیروگاه از مدار خارج و پس از اتمام عملیات در تاریخ 17 فروردین 1396 وارد مدار تولید برق شد.
واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ
23 بهمن ماه 1396 برای انجام عملیات سوخت گذاری
سیکل پنجم از مدار تولید خارج شـد و در تاریخ 11/02/1397 به شبکه برق متصل و عملیات سوخت گذاری سیکل ششم در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.
این نیروگاه در تاریخ 9 اردیبهشت ماه سال 1398 بار دیگر وارد مدار تولید شد. علاوه‌بر این واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر برای انجام عملیات سوخت گذاری سیکل هفتم در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ از مدار تولید خارج شـد و در ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ وارد مدار تولید برق شد. در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۹ نیروگاه برای انجام تعمیرات و عملیات سوخت گذاری از مدار تولید خارج شد. هم اکنون پس از عملیات سوخت‌گذاری این نیروگاه آماده تولید برق در فصل زمستان است.
بر این اساس در مجموع در سـال‌های راه‌اندازی این نیروگاه اتمی از سـال 1390 و بهره‌برداری تجاری از مهرماه 1392 تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به میزان 50 میلیارد و 170 میلیون کیلووات سـاعت برق تولیدکرده و میزان 65 میلیارد و 654 میلیون کیلووات ساعت تحویل شبکه برق سراسری شده است که در نوع خود رکوردی در تاریخ این واحد به حساب می‌آید.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، پس از توقف 2 ماهه نیروگاه به منظور تعمیرات اساسی و همچنین فرآیند سوخت‌گذاری از اسفندماه سال 1399 تا پایان اردیبهشت ماه این سال، تولید برق نیروگاه متوقف شد اما پس از آن در ماه خرداد این نیروگاه معادل 543 هزار 620 مگاوات ساعت انرژی برق به شبکه تزریق کرد.
این آمار در تیرماه سال 1400 به 384 هزار 959 مگاوات رسید و پس از آن در مردادماه شاهد تولید انرژی برق 643 هزار 374 مگاواتی توسط این نیروگاه بودیم. در شهریورماه نیز میزان برق تحویلی به شبکه توسط نیروگاه بوشهر به رقم 637 هزار و 957 مگاوات رسید.
با توجه به آمار ماهانه ذکر شده، نیروگاه اتمی بوشهر از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه سـال ۱۴۰۰ معادل 2 میلیارد و 444 میلیون کیلووات ساعت برق تولیدکرد و به میزان 2 میلیارد و 210 میلیون کیلووات سـاعت برق به شبکه برق سراسـری تحویل داده است.
صرفه‌جویی در 80 میلیون بشکه نفت
به کمک نیروگاه اتمی بوشهر
علاوه‌بر نقش قابل توجه نیروگاه بوشهر در تولید برق، در مجموع سال‍‌های فعالیت واحد یکم نیروگاه اتمی بوشـهر از سال 1390 تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰‌،میزان کل صرفه‌‎جویی که در مصرف سوختهای فسیلی صورت گرفته معادل حدود
۷۹ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.
همچنین در مجموع سال‌های راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشـهر تا کنون از انتشار حدود ۴۴ میلیون تن گازهای آلاینده جلوگیری شده
است.
نیروگاه اتمی بوشهر عصای دست صنعت برق در زمستان
به گزارش فارس، نیروگاه اتمی بوشهر در این سال‌ها به عنوان یکی از تنها نیروگاه اتمی کشور کمک شایانی به صنعت برق کرده است. در حال حاضر که کشور در فصل زمستان با بحران تامین گاز دست و پنجه نرم می‌کند. سهم تاثیرگذاری این نیروگاه به دلیل استفاده نکردن از گاز طبیعی بیش از گذشته به چشم می‌آید. در طول 5 سال گذشته و پس از نافذ شدن قرار‌داد ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر که ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور را 3 برابر می‌کرد. شاهد تاخیر در روند ساخت این واحدها هستم. بر این اساس در شرایطی که در حال حاضر این واحدهای با توان بیش از 3 هزار مگاواتی در خدمت تولید برق کشور بودند شاید مسئله سوخت زمستانی و قطع برق به همراه استفاده از مازوت و آلودگی هوا رخ نمی‌داد.
بر این اساس به استناد اظهارات مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، ناترازی برق ناشی از کمبود سوخت در فصل زمستان معادل 3 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس اگر ساخت 2 واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت بیش از 2 هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفته بود. در حال حاضر 60 درصد از مشکل برق زمستانی قابل حل بود.
با توجه به اهمیت نصب نیروگاه اتمی در کشور و همچنین کندی روند ساخت 2 واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر، به نظر می‌رسد، سیاست‌گذاران انرژی کشور باید در قالب رویکردی متفاوت زمینه تسریع در فرآیند ساخت این 2 نیروگاه اتمی را مهیا کنند.