kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

افراد بالای ۱۸ سال باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

 

طبق تاکید کمیته ملی واکسن کشور در جلسه روز دوشنبه اول آذر ماه، افراد بالای ۱۸ سال به شرط اینکه از نوبت دوم تزریق واکسن آنها حداقل چهار ماه گذشته باشد، باید دز سوم را دریافت کنند.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا افزود: این موضوع از سوی کمیته به مسئولان مربوطه توصیه شده است تا در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات این کار با برنامه‌ریزی مناسب و با اولویت بندی گروه‌های سنی انجام شود. محمد مهدی گویا ادامه داد: حدود یک ماهی است که تزریق دز سوم (بوستر) در کشور آغاز شده است و تاکنون ۷۵۰ هزار دز بوستر واکسن کرونا تزریق شده است. بیشتر این تعداد واکسن به کادر بهداشتی و درمانی کشور تزریق شده است و در ادامه این کار تصمیم گرفته شده بود که گروه سنی بالای ۶۰ سال حتما دز سوم را دریافت کنند.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز در حاشیه جلسه دیروز این کمیته درباره تزریق دز سوم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال اظهار داشت: نتایج مطالعات نشان داده است تقریبا ۶ تا هشت ماه بعد از دریافت دز دوم واکسن سطح آنتی بادی در خون پایین آمده و ایمنی می‌تواند از بین برود؛ در نتیجه نیاز به دز بوستر یا یادآور بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
حمیدرضا جماعتی ادامه داد: توصیه می‌شود بعد از دریافت دز دوم بر اساس پروتکل دز بوستر را تزریق کنیم و چند وقتی است تزریق دز بوستر کارکنان بهداشت و درمان آغاز شده است.
جماعتی با بیان اینکه برای افراد بالای ۱۸ سال هم این پروتکل وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که این مورد به زودی از طریق وزارت بهداشت اعلام شود و وارد موضوع دز بوستر برای این افراد شویم. وی افزود: بر اساس مطالعات حداقل باید ۶ ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد تا دز سوم را تزریق کنیم. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند؛ بنابراین هنوز برای آغاز دز یادآور زود است اما احتمالا باید از یکی دو ماه آینده تزریق این دز را به افراد بالای ۱۸ سال آغاز کنیم.
ابتلای همزمان آنفلوآنزا و کووید۱۹ شدید و مرگبار خواهد شد
همچنین رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: موارد آنفلوآنزا در کشور در حال افزایش است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد ثبت شده با تایید آزمایشگاهی به ما گزارش شده است. البته در زمینه موارد آنفلوآنزا هنوز به حد آستانه هشدار نرسیده‌ایم، اما به نظر می‌آید که به زودی به این حد آستانه می‌رسیم. راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا کاملا مشابه پیشگیری از کووید۱۹ است. گویا تاکید کرد: ما از همراهی این دو بیماری یعنی آنفلوآنزا و کووید۱۹ نگرانی داریم. ثابت شده که اگر این دو بیماری همزمان در کسی رخ دهد، بیماری شدیدتر و مرگبارتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه اکنون آنفلوآنزای فصلی نوع H3N2 شایع است، گفت: توصیه ما این است که موارد پیشگیرانه را مانند شستن مداوم دست، حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و.... را رعایت کنند.