kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

مختصات عملیات موازنه بازدارندگی هشتم انصارالله(نگاه)

 

محمدرضا مرادی
انصارالله یمن از سال 98 تصمیم به آغاز سلسله عملیات‌هایی تحت عنوان «موازنه بازدارندگی» علیه عربستان گرفت. این عملیات‌ها توانسته معادلات نبرد را کاملاً دگرگون کرده و آل‌سعود را در موضع دفاعی قرار دهد. راز موفقیت انصارالله نیز دستیابی به فناوری ساخت موشک‌ها و پهپادهای فوق مدرن است که سامانه‌های دفاعی عربستان را کاملاً ناکارآمد کرده است. «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن
28 آبان‌ماه 1400 از هشتمین دور از عملیات موازنه بازدارندگی خبر داد. وی گفت که عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی است... در جریان این عملیات، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد «صماد-۳» هدف قرار گرفت. در این عملیات، اهداف نظامی، فرودگاه ملک عبدالله در جده و پالایشگاه آرامکو در این شهر نیز با چهار پهپاد «صماد-2» بمباران شد...نیروهای یمنی با پهپاد صماد-3 توانسته‌اند یک هدف نظامی مهم را در فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» هدف قرار دهند. این فرمانده یمنی در ادامه با‌ اشاره به بمباران اهداف نظامی مختلف در ابهاء، جیزان و نجرانِ عربستان که با پنج پهپاد صورت گرفت، اضافه کرد که «عملیات بازدارندگی هشتم با ۱۴ پهپاد صورت گرفته است.» اما اهمیت این دور از عملیات بازدارندگی چیست؟
هشتمین دور از عملیات موازنه بازدارندگی در زمانی روی داد که از یک طرف شهر راهبردی مارب در آستانه آزادی است و انصارالله تنها 5 کیلومتر با این شهر فاصله دارد و از سوی دیگر اخیرا نیروهای تحت حمایت امارات از استان الحدیده عقب‌نشینی کردند و انصارالله بدون درگیری زیاد بر این استان مسلط شد. در این شرایط که آل‌سعود خود را در تنگنای راهبردی در یمن می‌بیند سعی کرده با حملات پراکنده به استان الحدیده به نوعی نارضایتی خود از روند امور را نشان دهد. در مقابل انصارالله با این عملیات بزرگ پاسخی قاطع به عربستان داد. علاوه بر این، این عملیات نشان داد که ذخایر موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های صنعا زیاد است و تحت تأثیر طولانی شدن جنگ قرار نگرفته است. همچنین خطوط تولید این تجهیزات برخلاف تبلیغات ائتلاف متجاوز سعودی، همچنان با سرعت در حال فعالیت است.
از سوی دیگر وسعت این عملیات که تا ریاض رسیده نشان می‌دهد که تمام مناطق عربستان در تیررس پهپادها و موشک‌های انصارالله قرار دارد و پدافندهای آمریکایی پاتریوت نیز قدرت رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای انصارالله را ندارد. این عملیات یک شکست اطلاعاتی نه تنها برای عربستان بلکه آمریکا و انگلیس نیز محسوب می‌شود؛ چرا که نتوانستند پیش‌بینی دقیقی درباره عملی ‌شدن تهدید انصارالله انجام دهند. انصارالله یک روز قبل از این عملیات آل‌سعود را تهدید کرده بود. به اعتقاد بسیاری از ناظران، مهم‌ترین پیام عملیات موازنه بازدارندگی هشتم این است که این‌بار نیرو‌های مسلح یمن، امارات را نیز در دایره اهداف خود قرار داده و اعلام کرده‌اند که امارات از حملات استراتژیک انصارالله مصون نخواهد بود و اگر هرگونه تحرک میدانی از طریق شبه‌نظامیان خود در منطقه ساحل غربی و سایر مناطق ضد مواضع انصارالله داشته باشد به معنی آن است که خود را در دایره اهداف این جنبش قرار داده است. انصارالله یمن با عملیات موازنه بازدارندگی هشتم نشان داد که همزمان هم می‌تواند در عرصه سیاسی به‌دنبال پایان دادن جنگ باشد و هم توان موشکی و پهپادی لازم برای ضربه‌ زدن به عربستان در صورت هرگونه ماجراجویی جدید را دارد. در صورتی که انصارالله موفق شود بر شهر راهبردی مأرب مسلط شود ائتلاف سعودی کنترل مناطق مهم یمن را از دست خواهد داد و امید به شروع مذاکرات مربوط به آتش‌بس و پایان جنگ نیز بالا می‌رود.