kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

ننگرهار محل رویارویی طالبان و داعش

 

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌است که طالبان جنگ پنهان خود علیه داعش را در ننگرهار گسترش داده و صدها نیروی تازه‌نفس را به این ولایت اعزام کرده‌است.
بر اساس گزارش‌ها داعش در افغانستان در حال جان گرفتن است. این گروه تروریستی در حال حاضر به جدیدترین نیرویی تبدیل شده است که سلطه طالبان را در افغانستان به چالش می‌کشد. طالبان نیز جنگ خود را با داعش در سراسر افغانستان تشدید کرده است. به گزارش ایسنا به گفته مقامات امنیتی طالبان، بیش از ۱۳۰۰ جنگجوی دیگر طالبان در ماه گذشته با دستور افزایش سرعت عملیات در ولایت ننگرهار مستقر شده‌اند. به گفته ساکنان جلال‌آباد و نظامیان طالبان، حملات شبانه علیه اعضای مظنون به داعش در حال افزایش است. تاکنون صدها نفر دستگیر شده که تعدادی از آنها ناپدید شده یا کشته شده‌اند.
بر اساس گزارش واشنگتن پست جلال آباد مرکز ولایت ننگرها به کانون اصلی فعالیت داعش در افغانستان تبدیل شده است و داعش در عرض چند هفته پس از تسلط طالبان، حملات خود را از این شهر آغاز کرد. فرماندهان محلی طالبان در ابتدا با کشتن چندین متهم به همکاری با داعش و حلق آویزکردن اجساد آنها، به این حملات پاسخ دادند.
طالبان در حالی به ننگرهار که پایگاه داعش شناخته می‌شود، نیرو اعزام کرده‌اند که مقام‌های این گروه می‌گویند داعش در افغانستان حضور فیزیکی ندارد و تهدید جدی نیست. در همین حال، به تازگی« لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته که شاخه خوراسان داعش تقریبا در تمام ولایات حضور دارد و به طور فزاینده‌ای فعال است. خبر دیگر از افغانستان اینکه دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا با انتشار تصویری مدعی شد که گارد ویژه معاون ریاست جمهوری سابق افغانستان سرکرده کنونی داعش در افغانستان است. به گزارش تسنیم دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه 4 نفر از سرکرده‌های داعش خوراسان را مورد تحریم قرار‌داده است، تصویری از سرکرده این گروه تروریستی منتشر کرد و از او به عنوان گارد ویژه معاون ریاست جمهوری سابق افغانستان نام برد.براساس اطلاعیه منتشر شده توسط این دفتر، سرکرده کنونی داعش خوراسان «ثناءالله غفاری» ملقب به «شهاب المهاجر» است و او سال 2020 توسط هسته مرکزی داعش برای ریاست شاخه خوراسان تعیین شده است.دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا همچنین می‌افزاید: غفاری مسئول تأیید کلیه عملیات داعش خوراسان در سراسر افغانستان و ترتیب بودجه برای انجام عملیات‌ها است.