kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

موشک‌های هایپرسونیک روسیه به کابوس ناتو تبدیل شده است

 

«نشنال اینترست» در مطلبی موشک‌های ‌هایپرسونیک جدید روسیه را کابوس ناتو توصیف کرد.
در جدال غرب و شرق که هر روز دارد پررنگ‌تر، نگران‌کننده‌تر و در عین حال ملال‌آورتر می‌شود، جنگ تسلیحاتی بخش قابل توجهی است. در ادامه چنین جدل‌ها که پرتوی بر وضع پیچیده و بغرنجِ انسانِ مدرن می‌افکند، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در مطلبی تحلیلی، روز سه‌شنبه، موشک‌های‌هایپرسونیک جدید روسیه را کابوس ناتو توصیف کرد. این نشریه در آغاز این مقاله، در توضیح درباره موشک‌های‌هایپرسونیک به موشک‌های قاره‌پیمای «آوانگارد» اشاره کرده و یادآوری می‌کند که روسیه از این موشک هنگام خطابه سالانه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه رونمایی کرده است.
به گزارش موشک «زیکرون» که در جریان آزمایش‌های طراحی از یک کشتی شلیک شد توانست به سرعتی بالای ۸ ماخ دست پیدا کند. در جریان آزمایش دیگری در ماه نوامبر بود که همان کشتی در دریای سفید به سمت هدفی در ۴۵۰ کیلومتر دورتر شلیک کرد و به سرعت بالای
۴ ماخ رسید. نشریه نشنال‌‌‌اینترست نوشته گزارش‌ها حاکی است زیکرون قادر است به سرعت حول و حوش ۹ ماخ برسد. این موشک برای حمله هم به اهداف زمینی و هم اهداف دریایی طراحی شده است.
پدافند ترکیبی روسیه
خبر دیگر از جدال تسلیحاتی غرب و شرق آنکه یک منبع وزارت دفاع روسیه می‌گوید که روسیه قصد دارد از سامانه اس-500 و اس-550 به صورت مشترک برای دفاع در برابر موشک‌ها و تهدیدات فضایی استفاده کند. این مقام نظامی روسیه گفته، اس-550 جایگزین اس-500 نخواهد شد چرا این سامانه پیشرفته‌تر از نوع اس-500 نیست و در واقع نسخه سبکتر آن است و اهداف رزمی آن متفاوت‌تر از نوع قبلی است. وی افزود:
«اس-500 و اس-550 شبکه جدید دفاع هوایی روسیه خواهند بود و از اهداف و تاسیسات استراتژیک در برابر موشکهای مافوق صوت محافظت خواهند کرد. در واقع ترکیب این سامانه‌های پدافندی جدید با سامانه اس-350 و سیستم‌های برد کوتاه در برابر تمامی اهداف متخاصم موثر خواهد بود.»
همچنین جالب توجه و تأمل است که روسیه با این میزان هزینه نظامی در رتبه ششم است و در بالای این کشورهای آمریکا، چین، سعودی، هند و فرانسه قرار دارند که هزینه نظامی‌شان به صورت مشترک برابر با هزینه‌های نظامی همه کشورهای دیگر جهان است! این نتیجه بررسی سال‌های اخیر مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح استکهلم می‌باشد.