kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

تظاهرات در اسلامبول و آنکارا علیه بحران اقتصادی؛ معترضان: اردوغان باید برود

 

در حالی که سقوط ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد، مردم این کشور در خیابان‌های اسلامبول و آنکارا علیه اردوغان تظاهرات کردند.
سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه باعث کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی این کشور شده است. تنها در روز سه شنبه پول ملی ترکیه یعنی لیر 15 درصد سقوط کرد و هر دلار آمریکا برابر با 13.5 لیر شد. این مسئله مردم ترکیه را خشمگین کرده و خواستار استعفای اردوغان و برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.
در پی سقوط 15 درصدی ارزش پول ملی ترکیه تنها طی ۲۴ ساعت، مردم این کشور به خیابان‌های اسلامبول و آنکارا سرازیر شده و علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور تظاهرات کردند. فعالان در رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از تظاهرات نوشتند که مردم در آنکارا، پایتخت ترکیه در اعتراض به وضعیت اقتصادی تجمع کرده و خواستار استعفای حزب اردوغان شدند. همچنین فعالان در رسانه‌های اجتماعی از تظاهرات در خیابان‌های اسلامبول خبر داده و پلیس نیز اقدام به بستن میدان «تقسیم» کرده است. از سوی دیگر پلیس اسلامبول مسیر راهپیمایی معترضان را مسدود کرده و تظاهر‌کنندگان مجبور شدند در مسیر مخالف به مسیر خود ادامه دادند.
بسیاری از روزنامه‌های چاپ آنکارا، عکس و تیتر صفحه نخست خود را به موضوع گرانی دلار اختصاص داده و نسبت به تنگنای مالی شدید ده‌ها میلون نفر از مردم فقیر، هشدار دادند. علی باباجان اقتصاددان مشهور و رهبر حزب آینده گفته است: «جناب اردوغان بس است. چرا نمی‌خواهید وضعیت را کنترل کنید؟ گذر دلار از 13 لیر، تبعات سنگینی دارد و ما داریم به تمام معنی غرق می‌شویم.» سلجوق گچر از اقتصاددانان ترکیه نیز گفت: «دلار از کنترل خارج شده است. وضعیت فعلی تداوم دارد و رسیدن نرخ یک دلار به 15 لیره، پیش‌بینی عجیب و بدبینانه‌ای نیست.»
سیاستمدارانی همچون کمال قلیچدار اوغلو،
علی باباجان، مرال آکشنر، احمد داود اوغلو، تمل کاراملا اوغلو و دیگران، خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد هستند و بر این مسئله تاکید می‌کنند که تنها راه گذار از بحران و نجات ترکیه، این است که اردوغان و باغچلی، در یک انتخابات دموکراتیک از صحنه قدرت کنار زده شوند. اما رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور ترکیه، آب پاکی را بر دستان آنان ریخت. اردوغان اعلام کرد: «بگذارید خیال شما را راحت کنم. خبری از انتخابات پیش از موعد نیست و انتخابات ترکیه در موعد مقرر و در ششمین ماه سال 2023 خواهد بود. کسانی که هر روز بر طبل انتخابات می‌کوبند، هیچ مبانی و اصولی ندارند و فقط به دنبال ماجراجویی هستند. ما با تمام توان در حال خدمت هستیم و انتخابات بر اساس تقویم رسمی برگزار خواهد شد.» اعتراض به فقر، تنگنای مالی و خطر گرسنگی برای میلیون‌ها خانوار ترکیه‌ای در حالی مطرح شده که حزب حاکم، معتقد است که باید، مردم دست از پرخوری بردارند و توقعات خود را پایین بیاورند!
خبر دیگر اینکه، دیروز محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات با استقبال اردوغان وارد آنکارا شد. این سفر پس از یک برهه قریب به یک دهه‌ای در حالی انجام شد که دو کشور در سال‌های پیش از تندترین زبان دیپلماتیک علیه هم استفاده کرده‌اند. برخی منابع از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری امارات در ترکیه خبر می‌دهند.