kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
وزیر نفت خبر داد

افزایش قیمت گاز پرمصرف‌ها در قبض دی‌ماه

وزیر نفت اظهار کرد که بر اساس مصوبه دولت قبض مشترکین پرمصرف بخش خانگی در دی ماه بر اساس تعرفه جدید صادر می‌شود.


جواد اوجی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه در مصرف بخش خانگی، رکوردهای جدیدی ثبت می‌شود، افزود: در دولت سیزدهم در بحث بهینه کردن مصرف گاز در بخش خانگی، صنایع و نیروگاهی اقدامات خوبی آغاز شده است.
وی ادامه داد: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان هفته گذشته در دولت، مصوب شد و افزایش تعرفه‌های مشترکین پرمصرف را که از سال 1394 تاکنون تغییری نکرده بود در دولت مصوب کردیم.
وزیر نفت تاکید کرد: قطعاً آن دسته از مشترکان پرمصرفی که خارج از الگوی مصرف هستند، باید بخشی از بهای تمام شده گاز را پرداخت کنند.
اوجی یادآور شد: از اول آذر در بحث ساختمان‌های اداری در کشور بالغ بر 14 هزار بازدید انجام شد که هزار و 428 اخطار به آنها داده شد و گاز 124 واحد ساختمان اداری را به علت مصرف خارج از الگو قطع کردیم.
وی تصریح کرد: مشترکین پرمصرف بخش خانگی از اول آذر براساس مصوبه دولت، ​افزایش نرخ را خواهند داشت و این قبض‌ها با تعرفه جدید در دی به دست مشترکان می‌رسد.
به گفته وزیر نفت، 25 درصد از مشترکان بالغ بر50 درصد گاز را مصرف می‌کنند.
اوجی خاطرنشان کرد: هموطنان می‌توانند با راهکارهای بسیار ساده در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز به اقتصاد خانواده و کشور کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه دمای رفاه بین 18 تا 21 درجه است، افزود: تنظیم موتورخانه‌ها، پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل گرمایشی در زمانی که از منزل یا محیط کار خارج می‌شویم، از جمله این راهکارهاست.
وزیر نفت همچنین خبر داد: از چند روز گذشته محدود کردن گاز در بخش صنایع به ویژه صنایع سیمانی را آغاز کردیم اما با سوخت مایع، جبران شده است.
اوجی اضافه کرد: از ماه پیش در تدارک تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها، صنایع عمده و سیمانی و پتروشیمی‌ها بودیم و با محدود کردن گاز صنایع سیمانی، آنها از سوخت مایع استفاده می‌کنند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه وزارت نفت مکلف است سوخت این صنایع را تامین کند توضیح داد: سوخت صنایع را قطع نکردیم بلکه فعلا سوخت آنها از گاز به مایع تبدیل شده است.
مصرف ایرانی‌ها ۳ برابر اروپا!
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تاکید کرد: نسبت به پارسال در همین زمان، حدود 50 میلیون متر مکعب در روز، افزایش مصرف در بخش خانگی را تجربه کردیم که معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.
محمدرضا جولایی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: تمهیداتی را می‌اندیشیم تا ناترازی اتفاق نیفتد و بتوانیم با ابزار‌ها و امکاناتی که داریم، شبکه را حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: تداوم افزایش مصرف، ​ نگران‌کننده است و این می‌تواند بر روی نحوه توزیع گاز تاثیر بگذارد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز یادآور شد: روزانه حدود یک میلیارد متر مکعب گاز را تصفیه و وارد خطوط می‌کنیم، اما مصرف آن باید به نوعی باشد که بتواند پاسخگوی مردم و صنعت باشد.
جولایی خاطرنشان کرد: در ایران سه برابر کل اروپا گاز مصرف می‌کنیم.