kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
طی یک‌سال اخیر رخ داد

افزایش 61 درصدی قیمت بنزین در آمریکا

طبق گزارش رسانه‌ها، طی یک‌سال اخیر قیمت بنزین 61درصد افزایش یافته است.



به گزارش فارس به نقل از رویترز، آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری در جهان بنزین مصرف می‌کند و افزایش قیمت آن طی ماه‌های گذشته به یکی از نگرانی‌های جدی مردم این کشور بدل شده است.
کاخ سفید شب چهارشنبه از برنامه خود برای عرضه
50 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود با هدف پایین آوردن قیمت در بازار جهانی خبر داد.
در حالی که یک سال پیش متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا 2.11 دلار بود، حالا این رقم به 3.4 دلار افزایش یافته که درواقع در 12 ماه 61 درصد رشد کرده است و همین مسئله شرایط را برای مردم سخت کرده است. (یک گالن معادل 3.78 لیتر است)
پیش‌بینی می‌شود در طول تعطیلات عید شکرگزاری 48.3 میلیون نفر در آمریکا به مسافرت بروند که نسبت به سال گذشته 4 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
البته در جولای سال 2008 متوسط قیمت بنزین در آمریکا به 4.11 دلار رسیده بود و بنابراین قیمت کنونی بالاترین قیمت بنزین در تاریخ آمریکا نیست، اما این روند افزایش قیمت طی چند ماه گذشته در تاریخ انرژی آمریکا تقریبا بی‌سابقه بوده است.
افزایش قیمت بنزین در آمریکا دلایل مختلفی دارد که بنا بر اعلام وزارت انرژی این کشور افزایش قیمت نفت در بازار جهانی یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله است. البته نقش عرضه و تقاضا در بازار را نمی‌توان نادیده گرفت.
همچنین عوامل دیگری نظیر بازاریابی، حوزه توزیع و اضافه کردن مواد دیگر در بنزین نیز از جمله مواردی است که باعث رشد قیمت آن در بازار آمریکا شده است.
تام کلوزا، کارشناس ارشد موسسه اویل پرایس اینفورمیشن، می‌گوید: قیمت تمام این عوامل نیز افزایش یافته است.
کلوزا می‌گوید: بنزینی که مردم استفاده می‌کنند شامل 8 تا 9 ماده است که قیمت تمام آنها طی ماه‌های گذشته
رشد کرده است.
17 درصد قیمت بنزین در آمریکا مربوط به مالیات است، از یک طرف 18 سنت مالیات فدرال دریافت می‌شود و از سوی دیگر به طور متوسط 30 درصد مالیات و عوارض ایالتی در قیمت بنزین دیده شده است. البته این رقم در ایالت‌های مختلف متفاوت است به گونه‌ای که مثلا در ایالت کالیفرنیا 58.76 سنت و در ایالت مریلند 36.29 سنت است.
آزاد‌سازی بخشی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا که معادل 50 میلیون بشکه خواهد بود، بعید است بتواند به پایین آمدن قیمت بنزین برای تعطیلات شکرگزاری که مردم آمریکا می‌خواهند به سفر بروند، منجر شود. دلیل این مسئله این است که چندین روز طول خواهد کشید تا این نفت به پالایشگاه‌ها برسد و شاهد افزایش عرضه بنزین و پایین آمدن قیمت آن
در آمریکا باشیم.
لوئیس دیکسون، کارشناس موسسه ریستاد انرژی می‌گوید: بعید است که رانندگان آمریکایی در آینده نزدیک شاهد پایین آمدن قیمت ناشی از اجرای این سیاست باشند، مگر اینکه دولت بایدن به سمت آزاد کردن ذخایر استراتژیک بنزین برود.