kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
فرهنگ‌سازی در سایه کیفیت و تنوع نوشت‌افزار ایرانی-بخش پایانی

ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی با خرید نوشت‌افزار وطنی

 

گروه گزارش
این روزها در حالی که محیط‌های آموزشی باز شده است، تب خرید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار بالا گرفته است. همه به دنبال اجناسی با کیفیت مطلوب و هزینه مناسب همراه با طرح های ایرانی با رنگ و لعاب چشمگیر و زیبا هستند خوشبختانه
در سال‌های اخیر لوازم‌التحریر ایرانی با کیفیت جای خود را در این بازار پیدا کرده است و امسال بیش از سال‌های گذشته توانسته
با جلب اعتماد و رضایت مصرف‌کنندگان
گوی رقابت را از کالاهای خارجی بگیرد.
اما نکته قابل تأمل درخصوص لوازم‌التحریرهای تولید داخل، طرح‌های بیگانه‌ای است که بر روی آنها نقش بسته است، در حالی که در فرهنگ ما نمادها و الگوهای بسیاری وجود دارند که می‌توان با اعمال نظرات کارشناسانه و تخصصی آنها را به طرح‌های زیبا و چشم‌نواز تبدیل و بر روی لوازم‌‌التحریر و نوشت‌افزارها منعکس کرد.
در ادامه به عواملی که در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه لوازم‌التحریر تاثیرگذارند، می‌پردازیم. با ما همراه شوید.
ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی
در نوشت‌افزار
توزیع لوازم‌التحریر و نوشت‌آفزاری که نشان‌دهنده فرهنگ غنی کشورمان باشد از اهدافی است که باید با جدیت دنبال شود. باید با ارتقای هویت انقلابی ملی الگوی مصرف را در جامعه اصلاح کنیم.
«موسی فرزانیان» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهران در گفت‌وگویی اظهار می‌دارد: «ما در بحث تولید یک زنجیره هستیم و محصولاتمان باید مصرف شود تا تولیدکنندگان بتوانند مجددا تولید داشته باشند. به خاطر عدم حضور فیزیکی دانش‌آموزان و دانشجویان در محیط‌های آموزشی مشکل فروش ما حادتر شده است. طبق اظهارات واحدهای تولیدی 20 تا 30 درصد سال گذشته محصولاتشان را فروخته‌اند و باقی اجناس در انبارها مانده و نتوانسته‌اند بفروشند.»
وی با اشاره به مشکلات موجود از قبیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و کاهش فروش به دلیل شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی محیط‌های آموزشی و گرانی مواد اولیه بیان می‌دارد: «در حال حاضر اگر تغییر قیمتی باشد به خاطر خریداری مواد اولیه است، صنف ما در گران کردن از همه عقب‌تر است. بعضا برخی برای اینکه اجناسشان به فروش برسد یا پولشان برگردد آن‌ها را زیرقیمت به فروش می‌رسانند.»
فرزانیان ادامه می‌دهد: «از طرفی هم در سه چهار سال گذشته روی طرح‌های داخلی زیاد کار شده است و دست‌اندرکاران زحمت کشیدند تا اینکه طرح‌های داخلی کمی در بازار نمود پیدا کرده است.»
وی با تاکید بر اهمیت تنوع در طراحی می‌افزاید: «ما با قشری سر و کار داریم که بیشتر دوست دارند تنوع‌پذیر باشند و از چیزهایی که در فضای مجازی و کاراکترهایی که در کارتن‌ها و فیلم‌ها می‌بینند استفاده کنند. ما باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم، البته صدا وسیما، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد هم باید کمک کنند تا بتوانیم محصولی ارائه دهیم که مورد استقبال قرار گیرد.»
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهران ادامه می‌دهد:«فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمند یک پروسه طولانی است، ما خودمان باید یک کاراکتر بسازیم و روی آن کار کنیم، در این سه چهارسال هم تلاش برهمین بوده تا کاراکترهایی را خلق کنیم که مصرف‌کنندگان دوست داشته باشند.»
وی بیان می‌دارد:« با این که پروسه کار طولانی است اما نسبت به قبل کاراکترها و شکل‌های ایرانی بسیار بهتر شده است اما کار زیادی می‌برد. ضمن اینکه تبلیغ و فرهنگ‌سازی در این خصوص اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم نتیجه کار را ببینیم.»
تشویق و تنوع
برای استفاده از محصولات ایرانی
یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی برای استفاده از یک محصول، افزایش کیفیت نسبت به محصولات مشابه و ایجاد تنوع در برای جذب مصرف کننده است. برای این منظور لازم است به جای وارد کردن کالاهای بی‌کیفیت خارجی با قیمت‌های بالا، با حمایت از تولید کنندگان داخلی و کاهش قیمت مواد اولیه، محصول با کیفیت را با قیمت مناسب‌تر و تنوع بیشتر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.
«دکتر محمدحسین فرهنگی» رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کیهان در این باره می‌گوید: «در زمینه‌ لوازم التحریر و نوشت‌افزار توفیقات و تحولات گسترده‌ای به وجود آمده است. کالاهایی تولید شده‌اند که در مواردی حتی ارزشمند‌تر از مشابه خارجی هستند در عین حال قیمت آنها هم به نسبت مشابه خارجی مناسب‌تر است، اما به دلیل اینکه برخی استفاده از کالای خارجی را به نوعی نشان فرهیختگی و متمدن بودن می‌دانند، ترجیح‌ می‌دهند از کالاهای وارداتی یا برندهای خارجی استفاده کنند که این امر علی‌رغم معرفی محصولات تولید داخل در نمایشگاه‌های فصلی متعدد سبب داغ شدن بازار کالاهای خارجی شده است.»
وی با تاکید برنقش تنوع در محصولات برای جذب مصرف‌کننده، می‌گوید:« در این حوزه باید به چند جهت توجه کرد. نکته اول رقابت‌پذیر بودن بازار است. بدین معنی که تولید‌کنندگان در هیچ مرحله‌ای نباید تنوع و افزایش کیفیت را از دستور کارشان خارج کنند و به دنبال انحصار باشند. نباید مردم را وادار به خرید یک محصول کنیم مانند بازار خودرو بلکه باید به‌جای کاهش هزینه‌ها و رقابتی بودن بازار به دنبال کیفیت باشیم. نکته دوم، فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی است. باید بدانیم که محصولات تولیدی داخل حاصل دسترنج کارگر ایرانی است و باید حداکثر تعصب را برای تولیدات داخل قائل شویم. البته فقط محدود به لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیست بلکه لوازم جانبی از جمله کیف، کفش، لباس و سایر اقلام مربوط به دوره‌ تحصیل را نیز شامل می‌شود. که تحت تاثیر همین بازار خواهد بود و در آنها نیز شاهد تحولات و تلاش‌های ارزشمندی هستیم.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌افزاید:« متاسفانه بیماری کووید 19 بر روی بازارها به ویژه بازار لوازم‌التحریر و نوشت ‌افزار به دلیل عدم حضور دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی و استفاده از لوازم الکترونیکی تاثیرگذار بوده است. برای حل مشکلاتی که در این حوزه پیش آمده است، انتظار می‌رود دولت در جهت مهار این بیماری هر چه سریع‌تر اقدام کند تا با بازگشایی محیط‌های آموزشی رونق به این بازار بازگردد.»
فرهنگی با تاکید بر اهمیت مطالعه و بررسی مذاق مصرف‌کننده، تنوع محصول، کیفیت بالا و قیمت مناسب را بر این بازار متاثر می‌داند.
راهکارهای موثر در فرهنگ‌سازی
علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، تنوع در طراحی محصولات براساس سن و جنس و توجه به سلایق مصرف‌کنندگان و همچنین به‌روز بودن طرح‌ها در فرهنگ‌سازی در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار بسیار موثر است.
«لاله افتخاری» عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:
«ما لوازم‌التحریرهای بسیار خوبی داریم. در بازدیدی که اخیرا داشتم خوشبختانه شاهد وفور لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و لوازم جانبی مورد نیاز باکیفیت و طرح‌های متنوع با معیارهای ایرانی- اسلامی
بودم که البته نیاز به بروزرسانی دارد.»
وی می‌افزاید: «در آینده نزدیک مراکز آموزشی بازگشایی می‌شود و فرزندانمان ساعات بسیاری را با این لوازم در ارتباط هستند و نقوش و طرح‌های آنها در ذهنشان حک می‌شود. بنابراین ضرورت دارد به این مسئله توجه بشود.»
«افتخاری» با اشاره به نقش مدارس در ارائه این محصولات می‌گوید: «برخی از این محصولات قیمت‌های بالایی دارند و برخی نیز قیمت‌هایشان مناسب است و یا با تخفیفات خوبی عرضه می‌شوند. مدارس باید این محصولات را معرفی کنند و گاه برای محصولات باکیفیت و قیمت مناسب الزاماتی را ایجاد کنند. همچنین از طریق برخی خانواده‌های توانمندتر که به نحوی می‌توانند با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ارتباطاتی داشته باشند برای مهیا نمودن شرایطی که هم تولیدکننده به سود خود برسد و هم مصرف‌کننده، اقداماتی را انجام دهند.»
وی در ادامه بیان می‌دارد: «باید از تولید ملی و فرهنگ ایرانی حمایت بشود و این کار باید بادقت و نظارت کافی صورت بگیرد تا به جای کالای ایرانی، کالاهای دیگر وارد نشود.
و همچنین بر تصاویر و حتی مطالب مندرج بر روی آن دقت و نظارت صورت گیرد تا طرح‌های مناسبی در شأن فرزندانمان برای آنها در نظر گرفته بشود. دولت هم با در نظر گرفتن یارانه برای این لوازم در فرهنگ‌سازی نقش به سزایی خواهد داشت.»
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد همچنین می‌گوید: «وقتی با فرزندانمان از کودکی با طرح‌های زیبا و یا جملات کوتاه در خصوص تضمین آینده‌اش با حمایت از تولید ملی سخن بگوییم، در واقع او را پای کار آورده‌ایم و از همان کودکی می‌آموزد که باید با خرید کالای ایرانی از تولید ملی حمایت کند. به این ترتیب محتواهای فرهنگی در ذهن کودک حک شده و با مفاهیم آن آشنا خواهد شد.»
وی ضمن تاکید بر نقش معلمان در این حوزه می‌گوید: «علاوه بر نقش خانواده در فرهنگ‌سازی، باید طرح‌های مناسبی برای رده‌های سنی و جنسی مختلف درنظر گرفته شود. وقتی کودک از درون خانواده آماده پذیرش فرهنگ شد، در محیط‌های آموزشی، معلمان هم با تشویق کودک از باب استفاده از کالای ایرانی و اعمال محدودیت‌هایی در رابطه با استفاده از لوازم‌التحریر خارجی گرانقیمت در مدارس می‌توانند در فرهنگ‌سازی در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی نقش مهمی را
ایفا کنند.»
به گفته افتخاری مسئله ارائه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی با طرح‌ها و برندهای خارجی مسئله‌ای است که باید برخورد دقیقی با آن شود تا تولیدکننده منافع شخصی‌اش را بر منافع عمومی ترجیح ندهد، به گونه‌ای که با این کار به عنوان قاچاق یا تخلف سنگین برخورد و جریمه‌های سنگین اعمال شود. از طرف دیگر وقتی مسئولین مدرسه به نحوی موثر دانش‌آموزان را از استفاده از کالای خارجی منع کنند، طبیعتا عدم استقبال از کالای خارجی منجر به کسادی این بازار شده و تولید ملی رواج می‌یابد. در این میان رسانه‌ها به ویژه صداوسیما نقش پررنگی در فرهنگ‌سازی در این حوزه دارند. امید است بتوان با این کار امروز و آینده فرزندانمان ساخته شود.