kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

افزایش ۳۰۰ درصدی بهای گاز مصرفی چالش جدید صنایع خراسان رضوی

رئیس‌ دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: افزایش ۳۰۰ درصدی بهای گاز مصرفی در قبوض امسال صنایع استان به دغدغه جدی برای صاحبان واحدهای تولیدی تبدیل شده است.



مشهد- خبرنگار کیهان:

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر لبافی در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: افزایش بهای گاز مصرفی صنایع موجب غیراقتصادی شدن فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود و می‌تواند بر بهای تمام شده کالا اثر بگذارد و مصرف‌کننده را هم متضرر کند.
رئیس ‌اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اسفند ماه پارسال طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که براساس آن هزینه گاز مصرفی واحدهای تولیدی مطابق با خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد، به همین دلیل هزینه‌های تولید واحدها افزایش بسیار یافته است.
محمدرضا افشین افزود: هر متر مکعب گاز از هزار ریال در سال گذشته به حدود سه هزار و ۵۰۰ ریال در سال جاری رسیده است که موجب اعتراض شدید واحدهای تولیدی شده و افزایش هزینه تمام شده تولید را در پی دارد.
دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بهای گاز مصرفی واحدهای تولیدی ۱۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس محاسبه شده و برای برخی صنایع فولادی و پتروشیمی، ۳۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس اخذ می‌گردد.
امیر مرادی افزود: شرکت گاز مبلغی را در هر ماه به صورت علی‌الحساب دریافت می‌کند تا پس از اینکه میانگین فوب خلیج‌فارس در ماه قبل مشخص شد، مابه‌التفاوت را اخذ نماید، به همین دلیل نمی‌توان قیمت را به درستی در هر ماه پیش‌بینی نمود و این هزینه به چالش نوسان دچار بوده و بخش تولید را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: افزایش ۱۰۰ درصدی بهای گاز در سال گذشته و حدود ۳۰۰ درصدی آن در سال جاری بسیاری از واحدهای تولیدی را گرفتار کرده است.