kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

دیکتاتور سابق کره جنوبی و قصاب «گوانجو» در سن 90 سالگی مُرد

فرمانده سابق ارتش کره جنوبی که با کودتای سال ۱۹۷۹ قدرت را در این کشور به دست گرفت و اعتراض‌ها علیه خود را با خشونت سرکوب مُرد. او به دلیل کشتار صدها غیر نظامی در شهر گوانجو به «قصاب گوانجو» معروف بود.


تصور ما از کره جنوبی کشوری آزاد و صنعتی است و چنان این تصور غالب است که می‌پنداریم همواره این کشور در این وضعیت بوده است، در حالی که تا همین چند دهه پیش کره جنوبی در سیره دولت‌های نظامی بود که با زور می‌آمدند و با زور می‌ماندند؛ این فرمانده سابق یکی از رؤسای همان دیکتاتوری‌ها بوده است. به گزارش یورونیوز، پلیس و مقامات اورژانس کره جنوبی روز سه‌شنبه (23 نوامبر- 2 آذر) اعلام کردند «چون دو هوان»، فرمانده سابق ارتش کره جنوبی پس از حمله قلبی در خانه‌اش در سئول درگذشته است. او در سال‌های گذشته به بیماری آلزایمر و سرطان خون مبتلا شده بود. «چون دو هوان زمانی» که در دسامبر ۱۹۷۹ با دوستان نظامی خود قدرت را در کره جنوبی به دست گرفت، سرلشکر ارتش بود و این رویداد کمتر از دو ماه پس از آن رخ داد که «پارک چونگ هی»، رئیس‌جمهور وقت این کشور پس از یک حکومت خشن ۱۸ ساله در یک مهمانی آخرِ شب توسط «کیم جائه کیو» رئیس‌سازمان اطلاعات و امنیت کره‌جنوبی ترور شد.
«چون دو هوان» به سرعت قدرت خود را با سرکوبِ مرگبار قیام سال 1980 مردم در گوانگجو تثبیت کرد. آمارهای رسمی دولتی نشان می‌دهد که در جریان حمله نظامی به گوانگجو حدود ۲۰۰ نفر کشته شدند اما فعالان این کشور می‌گویند که غیرنظامیان بیشتری در این حمله و به دستور «قصاب گوانگجو» کشته شده‌اند. خشم عمومی شهروندان کره جنوبی نسبت به دیکتاتوری و نقض حقوق بشر چون دو هوان منجر به اعتراضات خیابانی گسترده در سال ۱۹۸۷ شد به گونه‌ای که چون دو هوان مجبور شد با بازنگری قانون اساسی این کشور و انتخاب رئیس‌جمهور توسط مردم موافقت کند. او در سال ۱۹۹۳ به عنوان بخشی از یک حرکت اصلاحی در کره جنوبی محاکمه شد. این مقام سابق کره جنوبی به اتهام کودتا، سرکوب گوانگجو و همچنین فساد محکوم شد. «چون» به اعدام محکوم شد اما این احکام سپس توسط دیوان عالی کشور کاهش یافت و پس مدتی با عفو رئیس‌جمهور آزاد شد. این دیکتاتور پیر هرگز به خاطر سرکوب خشونت‌بار و خونین گوانگجو عذرخواهی نکرد.