kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
سازمان هواشناسی:

وضعیت بارش در استان‌هایی که سرچشمه رودهای بزرگ هستند اصلا مطلوب نیست

رئیس‌مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت دما و بارش در سال جاری از احتمال افزایش بارش در ماه‌های پیش رو می‌گوید.

احد وظیفه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ‌ایسنا با اشاره به وضعیت بارش در سال آبی جاری خاطرنشان کرد: از اول سال آبی تاکنون ۲۷ درصد بارش‌ها در کشور کمتر از میزان نرمال بوده‌ است، به همین علت انتظار می‌رفت که با پاییزی کم‌بارش به‌ویژه در جنوب غرب مواجه باشیم.
وظیفه افزود: استان‌های ساحلی دریای خزر وضعیت مطلوبی دارند و فراتر از نرمال بارندگی دریافت کردند. استان‌هایی مانند اصفهان، قم، مرکزی و یزد در حد نرمال و حتی بیش از آن بارش دریافت کرده‌اند البته استان‌های فلات مرکزی مانند اصفهان، قم و... به‌طور کلی بارش زیادی ندارند. برای مثال بارش در استانی مانند یزد در طول سال به ۱۰۰ میلی متر هم نمی‌رسد و زمانی که یک سامانه وارد کشور و بارش به مقدار ‌اندکی در این استان‌ها بیشتر می‌شود، در آمار بارش این استان‌ها تغییر چشمگیری به وجود می‌آید. به همین دلیل بارندگی فراتر از حد نرمال در استان‌های مرکزی نمی‌تواند نشانه شگفت‌انگیز و عجیبی باشد.
وی با اشاره به وضعیت بد بارش در استان‌های غرب و شمال غرب کشور اظهارداشت: ما به‌طور کلی سال بدی را از نظر بارندگی تجربه می‌کنیم. وضعیت بارش در استان‌هایی که سرچشمه رودهای بزرگ هستند اصلا مطلوب نیست. استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و فارس به‌سختی به شرایط نرمال بارش می‌رسند.