kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
یک مسئول:

اختصاص ارز ترجیحی برای 4 قلم کالای اساسی ادامه دارد

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی کشور اعلام کرد: اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای چهار قلم کالا تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

 


حسن عباسی معروفان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه آیا ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی برقرار است؟ گفت:‌ اختصاص این ارز برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. وی افزود: فعلا تصمیم جدیدی در‌باره حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی گرفته نشده و احتمال دارد، ادامه پیدا کند و یا قبل از پایان سال حذف شود، اما با توجه به اینکه دو فوریت بررسی لایحه اصلاح ارز ترجیحی در مجلس لغو شد، فعلا اختصاص ارز ادامه دارد.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این باره که دولت اعلام کرده بود، اگر اختصاص ارز ادامه یابد، باید 12 میلیارد دلار اعتبار به‌جای هشت میلیارد دلار تخصیص یابد توضیح داد: رقم
12 میلیارد دلار را دولت برای آخر آبان گفته بود، اکنون هر ماه که اصلاح این ارز به تاخیر می‌افتد، ماهانه 1.1 میلیارد دلار به این رقم اضافه می‌شود.
عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که دولت همه ارز ترجیحی تا پایان سال را در نیمه اول سال مصرف کرده، آیا برای تامین تا پایان سال مشکلی ندارید؟ یادآور شد: دولت قبلی تصویب کرده بود تا پایان آن دولت هشت میلیارد دلار مصرف شود، برای اختصاص در دولت جدید باید لایحه جدیدی به تصویب برسد. وی در‌باره وضعیت نهاده‌های کشور هم گفت: از ابتدای سال 11 میلیون و 150 هزار تن نهاده در کشور از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده که 6.2 میلیون تن ذرت و بقیه کنجاله و جو است و اینها به‌اندازه نیاز بوده است.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که اگر این میزان واردات کافی بوده، چرا دامداران و مرغداران از کمبود نهاده گلایه دارند، گفت: تولید علوفه امسال به دلیل خشکسالی 4.5 میلیون تن کاهش داشت، ضمن اینکه کاهش تولید گندم بر کاه و کلش که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شد، تاثیر منفی گذاشته و همه اینها تقاضا بر نهاده‌های دامی را بیش‌تر کرده است.
معروفان ادامه داد: با اینکه امسال میزان توزیع نهاده بین تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته 60 درصد بیش‌تر بوده، اما آنها همچنان از تامین راضی نیستند که حق هم دارند. وی بیان کرد: سالانه 31 میلیون تن انواع نهاده، گندم و روغن واردات داریم که 16 میلیون تن وارد شده و بقیه هم باید وارد شود.
به گفته این مسئول، سالانه 10 میلیون تن گندم تولید می‌شد که امسال 4.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و حدود
1.5 میلیون تن هم دست کشاورزان است. نیاز کشور به گندم 12 میلیون تن است که چهار میلیون تن واردات داشتیم و بقیه هم باید وارد شود.
بستر‌سازی قبل از حذف ۴۲۰۰
تصمیم مهم دولت برای نگه داشتن یا حذف ارز ترجیحی مدتی است مورد بحث مردم و کارشناسان قرار دارد. رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این زمینه با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی اجرای سیاست ارز چهار هزار و 200 تومانی گفت: دولت نباید همانند گذشته که بدون توجه به نظر کارشناسان این سیاست اجرا شد، آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت با صاحب‌نظران حذف کند بلکه باید به تدریج و با برنامه اقدام به حذف دلار چهار هزار و 200 تومانی کند.
ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: دولت ابتدا باید با بستر‌سازی و آماده کردن زیرساخت‌ها شرایط را برای حذف ارز
چهار هزار و 200 تومانی فراهم کند که یکی از مهم‌ترین اقدامات نیز افزایش قدرت خرید مردم است.
نبی‌پور تصریح کرد: در صورتی که ارز چهار هزار و 200 تومانی به طور ناگهانی حذف شود مردم قدرت خرید کالاها را نخواهند داشت و این مسئله منجر به زیان گسترده تولیدکنندگان و بحرانی شدن شرایط تولید خواهد شد.