kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

تفاوت‌های آشکار در اجرای چرخه کشتی آزاد و فرنگی

چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ در شرایطی اعلام شده که تفاوت زیادی بین شیوه برگزاری انتخابی‌های آزاد و فرنگی وجود دارد.


چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ اعلام شد. در هر دو چرخه اعلام شده از سوی کادرهای فنی، رقابت‌های قهرمانی کشور، انتخابی جام تختی، قهرمانی آسیا، جام تختی و مرحله نهایی انتخابی تیم ملی، به عنوان ۵ مرحله اصلی چرخه انتخابی معرفی شده است. در این میان یکی از تفاوت‌های عجیب میان چرخه انتخابی کشتی فرنگی با کشتی آزاد، معاف شدن تمامی مدال آوران کشتی فرنگی در مسابقات جهانی نروژ از حضور در جام تختی است، در صورتیکه در کشتی آزاد، تنها طلایی‌های مسابقات جهانی نروژ از حضور در جام تختی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل انتخابی تیم ملی معاف شده‌اند. همچنین در کشتی آزاد کشتی‌گیرانی که در مسابقات جهانی نروژ به مدال‌های نقره و برنز رسیده‌اند مجوز حضور مستقیم در جام تختی را دارند اما در کشتی فرنگی این امتیاز برای تمامی ملی‌پوشان اعزامی به مسابقات جهانی نروژ در نظر گرفته شده است. البته این امتیاز برای ملی‌پوشان اعزامی جوانان و امید به رقابت‌های جهانی و نفرات نخست مسابقات ارتش‌های جهان نیز لحاظ شده است، در حالیکه در کشتی آزاد امتیازی برای تیم‌های نفرات فوق در نظر گرفته نشده است. در حالیکه در کشتی آزاد به صراحت اعلام شده نفرات اول جام تختی در صورتیکه ایرانی باشند مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را به‌دست می‌آورند یا در صورت قهرمانی یک غیر ایرانی، کشتی‌گیری که بهترین عنوان را در بیشتر اوزان به‌دست بیاورد به مرحله نهایی انتخابی راه پیدا خواهد کرد، اصلا در کشتی فرنگی مشخص نیست سرمربی تیم ملی به دنبال چه اهدافی است و نفرات برتر جام تختی چه سرنوشتی خواهند داشت!
در چرخه انتخابی کشتی آزاد به صورت دقیق مشخص شده چه نفراتی باید در مسابقات قهرمانی کشور حاضر شوند و یا اینکه جریمه غایبین چه خواهد بود اما در کشتی فرنگی صرفا زمان برگزاری این مسابقات اعلام شده است. از تفاوت‌های فاحش میان دو چرخه که بگذریم، مهم‌ترین نکته چرخه انتخابی مورد نظر محمد بنا، جایی است که در اواخر این چرخه عنوان شده است: «تیم‌های اعزامی به مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی بعد از ارزیابی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و تورنمنت‌های مختلف که با حضور تمامی نخبگان اوزان دهگانه برگزار خواهد شد، پس از ارزیابی کادر فنی انتخاب خواهند شد. نکته مهم: بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، تورنمنت‌های مختلفی تا مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی وجود دارد که تمامی کشتی‌گیران منتخب در آن مسابقات حضور خواهند یافت تا شایسته‌ترین افراد جهت حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی شناسایی و معرفی شوند.» این موضوع یعنی روال انتخاب ملی‌پوشان باز هم مانند سابق خواهد بود و هر مسابقه‌ای که تحت عنوان مراحل چرخه برگزار شود، در نهایت سرمربی تیم ملی است که می‌تواند تصمیم نهایی را حتی بدون توجه به نتایج به‌دست آمده، اتخاذ کند.