kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

لوید آمریکایی تهدید کرد روزنامه قطری جدی نگرفت(خبر ویژه)

یک روزنامه قطری در ارزیابی اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: اکنون خطرناک‌ترین چالش برای آمریکا، چین است و همین آمریکا را از تمرکز روی مسئله ایران بازداشته است.

لوید استین اخیرا گفته بود: ما همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و همچنان به یک راه‌حل دیپلماتیک پایبندیم. اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، آن زمان به همه گزینه‌های لازم برای امنیت خود نگاه خواهیم کرد.
روزنامه العربی الجدید با تاکید بر اینکه ادبیات و زبان بدن لوید استین، خالی از تهدید جدی علیه ایران بود، می‌نویسد: وزیر دفاع آمریکا اخیرا در افتتاحیه اندیشکده متعلق به دولت بحرین سخنرانی کرد. او ایران را تهدید خطرناکی برای منطقه و شرکای آمریکا در خاورمیانه دانست و ضمنا گفت که ما ایران و نیروهای نیابتی آن را مهار می‌کنیم، اما به صورت همزمان به‌دنبال به انجام رساندن برجام با شروطی هستیم که موجب افزایش قدرتمندی ایران و تهدیدآمیز بودن آن نشود.
استین ظاهرا قصد رساندن پیام‌هایی به ایران را داشت مبنی بر اینکه ما توافق را به انجام می‌رسانیم.
وزیر دفاع آمریکا به شکلی روشن و صریح در مورد خروج نیروهای این کشور از عراق و افغانستان سخن گفته و تصریح کرد: از متحدان خود در اروپا و خلیج فارس شنیدم که آمریکا با هدف مقابله با چین، به صورت تدریجی از منطقه خارج می‌شود و خطرناک‌ترین چالش برای واشنگتن، چین است، بله چین تهدیدی برای منافع ماست و ما به‌دنبال حمایت از منافع آمریکا با تمام قدرت هستیم. این مسئله می‌تواند تاثیر فاجعه‌باری در منطقه خاورمیانه داشته باشد، به‌خصوص پس از آنکه آمریکا متوجه وجود یک پایگاه سری چین در امارات شده و خواستار توقف ساخت این پایگاه شد.
با در نظر گرفتن سخنان وزیر دفاع آمریکا و زبان بدنش، متوجه می‌شویم که آمریکا در معرض یک چالش جدید و خطرناک قرار دارد و این خطر را به خوبی درک می‌کند.
بنابراین احتمالا در روزهای آینده شاهد تحولات امنیتی بزرگی خواهیم بود که تاثیر زیادی روی منطقه می‌گذارد، آنچه که می‌تواند مبتنی بر ایجاد گروه‌ها و تشکل‌های تازه‌ای در خدمت آمریکا باشد، یعنی این کشور درصدد است تا اجرای بخشی از سیاست‌هایش را به نیروهای نیابتی خود واگذار کند و در ادامه، مجال بیشتری برای مقابله با اژدهای چینی داشته باشد که چنگ و دندان نشان می‌دهد. چین اقدامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی را در دستور کار خود قرار داده و مضاف بر آن، در فضای مجازی نیز یک جنگ پنهان میان چین در جریان است.