kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

آماده‌باش سراسری در سرزمین‌های اشغالی در پی وحشت صهیونیست‌ها از تکرار عملیات استشهادی

عملیات استشهادی روز یکشنبه در قدس باعث هراس در اسرائیل شده و رژیم صهیونیستی دستور آماده‌باش سراسری برای مقابله با تکرار این گونه عملیات‌ها شد.


پیش از ظهر روز یکشنبه خبر تیراندازی در
«باب السلسله» یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی در بخش قدیمی قدس و کشته و زخمی شدن پنج صهیونیست، توجه همه را به خود جلب کرد. این خبر از آنجا بسیار اهمیت دارد که عامل حمله استشهادی از اعضای حماس بود. این مسئله نشان دهنده فعال شده حماس در کرانه باختری است و این یعنی زنگ خطر برای رژیم صهیونیستی به صدا درآمده است. همین مسئله باعث شده تا آماده‌باش سراسری از سوی صهیونیست‌ها اعلام شود. همچنین پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه گزارشی درباره زخمی شدن یک صهیونیست ساکن شهر یافا به ضرب چاقوی فردی که هنوز هویتش مشخص نشده، دریافت کرده است.
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در تارنمای خود خبر داد، عامیر کوهن فرمانده گارد مرزبانی رژیم صهیونیستی با اعلام حالت فوق‌العاده به نیروهای احتیاط این یگان در سرتاسر (فلسطین اشغالی) دستور آماده‌باش داده است. به نوشته این رسانه عبری زبان، این آماده‌باش در قدس و مناطق اطراف آن در بالاترین سطوح قرار دارد زیرا بیم آن می‌رود درگیری بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان در آنجا شدت بیشتری به خود بگیرد. از سوی دیگر شبکه اول تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) هم در گزارشی در این رابطه به نقل از مسئولین امنیتی اسرائیل فاش کرد، در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که شاهد تکرار عملیات قدس باشیم. به گفته این شبکه عبری زبان، عملیات انجام گرفته در بخش قدیمی قدس باعث شد تا نیروهای پلیس و مرزبانی در حال آماده‌باش کامل قرار بگیرند زیرا این نگرانی وجود دارد که شمار دیگری از فلسطینیان هم به الگوبرداری از عملیاتی کنند که در جریان آن «الیاهو کای» نظامی صهیونیست کشته شد.
مسئولین امنیتی که شامگاه یکشنبه با این شبکه تلویزیونی گفت وگو کرده‌اند، معتقدند با وجود پیاپی بودن عملیات قدس و یافا اما هیچ ارتباطی سازمانی بین این دو نمی‌توان متصور شد به ویژه که عامل عملیات قدس یکی از اعضای جنبش حماس بود اما فردی که در یافا دست به انجام عملیات زد، هیچ گرایش سازمانی تا به امروز نداشته است. یک مسئول عالی‌رتبه در پلیس رژیم صهیونیستی هم به کان گفت:« ما این مسئله را به طور کامل در نظر داریم که احتمالا شرایط امنیتی به سوی بدتر شدن برود و ما شاهد موج جدیدی از حملات انفرادی باشیم.»
مسئله دیگری که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده نحوه دستیابی مبارز فلسطینی به یک سلاح نسبتا پیشرفته است. یکی از مسئولین امنیتی به کان گفت: «سلاح به کار رفته توسط این فلسطینی یک برتا ام 112 است که سلاح چندان ابتدایی محسوب نشده و در مقایسه با سلاح کارلو پیشرفته است، نحوه دستیابی این فرد به این سلاح آن هم در قدس مسئله‌ای پیچیده محسوب می‌شود.»
تظاهرات گسترده
در پی راهپیمایی‌ گسترده فلسطینی‌ها در اردوگاه شعفاط در شمال شهر قدس اشغالی در تقدیر از عملیات شهادت‌طلبانه روز یکشنبه، میان آنها و نیروهای اشغالگر اسرائیلی درگیری‌های شدیدی شکل گرفت. در پی آغاز راهپیمایی‌های گسترده در اردوگاه شعفاط در شمال شهر قدس اشغالی در تقدیر از عملیات شهادت‌طلبانه شهید «فادی ابوشحیدم» که به کشته شدن یک شهرک‌نشین و زخمی شدن چهار تن دیگر منجر شد، درگیری‌های شدیدی با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در اردوگاه شعفاط در شمال شهر قدس اشغالی شکل گرفتند. گروه‌های ملی و اسلامی در اردوگاه شعفاط از دیروز اعتصاب کاملی شامل تمامی ابعاد زندگی و نهادهای آموزشی را آغاز کردند. این گروه‌ها در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت فادی ابو شحیدم، مجری عملیات شهادت‌طلبانه قدس تاکید کردند: «این عملیات پاسخی طبیعی به جنایات اشغالگران در قدس و ساکنان آن بود.» در درگیری‌های راهپیمایی‌کنندگان با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری اشغالی ده‌ها فلسطینی دچار مشکلات تنفسی شدند. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) به نقل از برخی منابع محلی اعلام کرد، نیروهای اشغالگر به روستای رمانه در غرب جنین یورش بردند که به آغاز درگیری‌هایی با جوانان فلسطینی منجر شد.
تیتر یک مطبوعات رژیم صهیونیستی
عملیات روز یکشنبه در قدس که در نتیجه آن یک صهیونیست کشته شد موجی از ترس و نگرانی در میان اسرائیلی‌ها به راه‌انداخته زیرا نوع سلاح استفاده شده تل‌آویو را نگران کرده است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می‌شود که نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌ها و صفحات نخست سایت‌های خبری رژیم صهیونیستی‌انداخته شود. این خبر، تیتر یک مطبوعات رژیم صهیونیستی است. واللا نیوز اعلام کرد که آماده‌باش در دستگاه امنیتی؛ نگرانی از اینکه انتشار عکس‌های عامل عملیات سبب تکرار عملیات او توسط دیگران شود. کانال ۱۲: بعد از عملیات قدس؛ فلسطینیان از یهودیان می‌خواهند، از همانجایی که آمده‌اند، بازگردند و فقط به عنوان گردشگر به اینجا بیایند.
آتش‌سوزی بزرگ در فلسطین اشغالی
از سوی دیگر، رسانه‌های عبری زبان با انتشار تصاویری از آتش سوزی در شمال فلسطین اشغالی نوشتند، این آتش سوزی در ساعات اولیه بامداد دوشنبه در کارخانه «میلوتل» در منطقه صنعتی میلوت در نهاریا به وقوع پیوسته است. آتش سوزی که از سالن اصلی تولید کارخانه آغاز شده به بخش‌های دیگر سرایت و در حال نزدیک شدن به مخازن آمونیاک موجود در آن است. به نوشته این رسانه‌ها،
14 ایستگاه آتش‌نشانی برای خاموش کردن این آتش سوزی تلاش کردند و بر روی دور کردن آتش از مخازن آمونیاک متمرکز شده‌اند. به علت شدت آتش سوزی بیشتر ایستگاه‌های آتش‌نشانی شمال فلسطین اشغالی همچون حیفا و الخضیره به این محل اعزام شده‌اند.