kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان:

آژانس فقط موظف است در حد پادمان بر عملکرد هسته‌ای ما نظارت داشته باشد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط موظف است در حد پادمان بر عملکرد هسته‌ای ما نظارت داشته باشد، ما فراتر از این را نمی‌پذیریم و آنان حق مداخله و نظارت‌های فراپادمانی را ندارند.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق قانون فقط حق دارد در چارچوب توافق پادمان با مسئولان ما مذاکره کند. مذاکره‌کنندگان و دیگر مسئولانی که قرار است با گروسی گفت‌وگو کنند، باید به این مسئله توجه کنند که وی بیشتر از محدوده اختیارش نمی‌تواند صحبت کند و اگر فراتر از محدوده وظایف و اختیاراتش صحبت کند، باید پاسخ قاطعانه‌ای به وی داده شود.
نبویان ادامه داد: ما به واسطه برجام در چاله بسیار بزرگی افتادیم و برجام ملت ما را گرفتار کرد. در واقع مطابق با NPT، هر کشور هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق می‌کند که پادمان را رعایت کند و ما هم این توافق را منعقد کردیم و بر این اساس، نظارت‌های آژانس باید در حد پادمان باشد.
وی افزود: متأسفانه برجام باعث شد که ما پروتکل الحاقی را هم بپذیریم که مطابق با آن نظارت‌ها باید در هر مکان و هر زمانی انجام شود و حتی مناطق نظامی و دانشگاهی ما هم باید تحت نظارت قرار گیرد. البته این مسئله قبل از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بود و ما در این قانون تأکید کردیم که دیگر نباید نظارت‌های فراپادمانی آژانس را بپذیریم. الان گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند فراتر از پادمان مطالبه‌ای از ما داشته باشد و در مذاکره با گروسی حتماً باید این مسئله به وی گوشزد شود.
اجرای تعهدات برجامی ارتباطی به آژانس ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدام در حال نظارت بر توافق بین ایران و گروه ۱+۵ است، اما از آنجایی که غربی‌ها به تعهدات برجامی خود پایبند نبودند، این توافق از بین رفته و آژانس به لحاظ حقوقی حق ندارد که از ایران مطالبه کند که نظارت‌های برجامی را انجام دهد و پروتکل الحاقی را عملیاتی کند. این مسائل هیچ ارتباطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.
نبویان ادامه داد: کشورهای عضو برجام کدام یک از تحریم‌ها را برداشتند که توقع دارند ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط موظف است در حد پادمان بر عملکرد هسته‌ای ما نظارت داشته باشد، ما فراتر از این را نمی‌پذیریم و آنان حق مداخله و نظارت‌های فراپادمانی را ندارند.
بعد از برجام تحریم‌های ایران تشدید شد
وی افزود: زمانی گفته می‌شد که برجام باعث شد دیگر علیه ایران قطعنامه صادر نشود. اگر واقعاً این اتفاق افتاده است، پس چرا تحریم‌های ایران پابرجاست؟ بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها دقیقاً پس از برجام علیه کشورمان اعمال شد. مسئولان کشور ما نباید از این تهدیدات واهمه داشته باشند و باید به این مسئله واقف باشند که الان کشور در بدترین شرایط از لحاظ تحریمی قرار دارد و حتی آنان تحریم دارویی را هم علیه کشورمان اعمال کردند.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران نباید واهمه‌ای داشته باشند که نکند پرونده ایران به شورای امنیت برود و قطعنامه‌های تحریمی بازگردد. الان همه تحریم‌ها پابرجاست و فشارهای حداکثری کشورهای غربی علیه ایران ادامه دارد و آنان دیگر بیشتر از این نمی‌توانند کاری انجام دهند.
ما نباید از صدور قطعنامه جدید واهمه داشته باشیم
نبویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند، ما باید چه موضعی در مذاکرات آینده داشته باشیم؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران باید قاطعانه بایستند و نباید هیچ‌گونه توجهی به چنین قطعنامه‌هایی که قبلاً هم علیه کشورمان صادر شده است، داشته باشند.
وی اظهار داشت: سیاست و ابزار استکباری آمریکا و کشورهای همسویش این است که هرازچندگاهی از اعمال تحریم‌های جدید صحبت می‌کنند و ما در مذاکرات نباید به این حرف‌ها توجه کنیم و باید فقط پیگیر حقوق ملت ایران باشیم. همچنین ما باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کنیم که اگر آنان قرار است مسیر سیاسی را طی کنند و برخلاف قوانین رفتار کنند، ایران باید یکسری گام‌های هسته‌ای را به صورت جدی‌تر بردارد.