kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به کیهان:

استفاده نکردن برخی پزشکان از کارت‌خوان تخلف است اما فراگیر نیست

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: توصیه می‌کنیم که همه همکاران دستگاه کارت‌خوان را نصب کنند و اکثریت هم این اقدام را انجام داده‌اند، اما درصدی هنوز این اقدام را نکرده‌اند که بسیار‌اندک هستند.

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان که پرسید «چه راهکاری برای حل دو مشکل رعایت نشدن زمان استاندارد ویزیت و استفاده نکردن از دستگاه کارت‌خوان و دریافت ویزیت به صورت نقدی یا کارت به کارت توسط برخی پزشکان دارید؟»، اظهارداشت: درباره رعایت استانداردها، ما هم موافقیم که استانداردها باید رعایت شود اما نیازمند الزاماتی است و تا زمانی که این الزامات فراهم نشوند نمی‌توان انتظار داشت که استانداردها رعایت شوند.
رئیس‌زاده افزود: ما از نصب کارت‌خوان توسط همه پزشکان استقبال می‌کنیم و توصیه هم می‌کنیم که همه همکاران این کار را انجام دهند و اکثریت هم این اقدام را انجام داده‌اند، اما درصدی هنوز این اقدام را نکرده‌اند که بسیار‌اندک هستند. بالای 99 درصد جامعه پزشکی شرافتمندانه و با درک شرایط دشوار معیشتی، بدون تخلف، قصور و حواشی و در حالی که به برخی از قوانین اعتراض دارند در حال ارائه خدمت به مردم هستند.
وی با اشاره به فعالیت 150 هزار پزشک در کشور، ادامه داد: تعداد افرادی که ممکن است تخلفی انجام دهند از نظر آماری در مقایسه با جامعه پزشکان صفر محسوب می‌شود. جامعه پزشکی حدود 80 میلیون خدمت در ماه ارائه می‌دهد، با چنین شرایطی انتظار داریم که همان درصد معدودی که تخلف می‌کنند نیز به قانون احترام بگذارند و رعایت کنند. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار کیهان که پرسید «چرا در شرایطی که حتی مشاغلی مانند وانت هندوانه فروشی کارت‌خوان دارد اما مطب برخی از پزشکان هنوز از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند؟»، بیان داشت: اول اینکه باید ببینیم چه تعداد از مطب‌ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند. از سوی دیگر وظیفه برخورد و نظارت بر روند درمان در مطب‌ها به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است. با این حال می‌پذیریم که تخلفاتی انجام می‌شود اما تصویر جامعه پزشکی این معدود تخلفات نیست.
نگاه تعصبی صنفی نداریم
رئیس‌زاده همچنین در ادامه این نشست گفت: مصالح مردم و جامعه پزشکی بر یکدیگر منطبق است و هرآنچه مصلحت جامعه است، مصلحت جامعه پزشکی است و برعکس، ما خود را مدافع صنف می‌دانیم و نقش ما صیانت از حقوق جامعه در عرصه سلامت است. مسیر این صیانت از جامعه پزشکی می‌گذرد و هدف ما در سازمان نظام پزشکی ارتقای سلامت جامعه و حفظ حقوق بیماران است و لازمه این امر، حفظ حقوق جامعه پزشکی است. نباید این تعبیر شود که اگر جایی بر احقاق حق جامعه پزشکی پافشاری می‌کنیم تعصب صنفی داریم بلکه به عنوان پزشک، وظیفه‌مان خدمت به کشورمان درعرصه سلامت است و نگاه تعصبی صنفی نداریم.
با افزایش ظرفیت پزشکی مخالف نیستیم
وی افزود: ما نه تنها با افزایش ظرفیت پزشکی مخالف نیستیم بلکه موافقیم اما این ظرفیت باید با شیب منطقی و متناسب با زیرساخت‌ها و با در نظر گرفتن کیفیت خدمات افزایش یابد. این افزایش ظرفیت انجام شده و تا سال 1408 برای توسعه آموزش پزشکی برنامه‌ریزی شده است، محل اعتراض ما، ورود نظرات غیرکارشناسی است.
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم را در شرایط کنونی به صلاح ندانست و تاکید کرد: چرا ما ادغام آموزش در صنعت را در وزارت علوم نمی‌بینیم و از وزیر علوم درخواست می‌کنیم حد و حدود و حریم وزارتخانه را رعایت کند.
مهاجرت پزشکان ربطی به کرونا ندارد
تعرفه‌ها با واقعیت همخوانی ندارد
رئیس‌زاده در واکنش به مهاجرت پزشکان نیز اظهارداشت: آمار مهاجرت به نسبت پزشکان کشور، آمار معنی‌داری نیست اما یک مهاجرت هم برای ما سنگین است. البته این مهاجرت‌ها از قبل بوده و ربطی به کرونا ندارد. ما باید شرایط را ارزیابی کنیم و دلایل آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی ادامه داد: پزشکان عمومی ما از شرایط معیشتی قابل قبولی برخوردار نیستند و در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه هستند. ضمن اینکه دوره رزیدنتی هم سخت و دشوار شده است و پزشک عمومی تمایلی برای اخذ تخصص ندارد؛ زیرا تعرفه‌ها با واقعیت همخوانی ندارد و اگر این شرایط ادامه یابد، شاید برای بعضی از رشته‌های پزشکی ناگزیر به اعزام بیمار به خارج از کشور شویم و یا اینکه برای آن رشته تخصصی، پزشک از خارج بیاوریم.
شرایط برای ماندن پزشکان در مناطق محروم
مهیا نیست
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی همچنین درخصوص مباحث مطرح شده در زمینه کمبود پزشک در مناطق محروم گفت: اگر ما در سیستان و بلوچستان جراح قلب نداریم، به این معنا نیست که جراح قلب کم داریم. بلکه این سؤال مطرح است که چرا جراح قلب در سیستان و بلوچستان نمی‌ماند. ما اگر شرایط پزشکان را مهیا نکنیم به مناطق محروم نمی‌روند. مقدم بر آن مهیا کردن بستر خدمت و توزیع مناسب است.
ویزیت باید حداقل ۱۲۰هزار تومان باشد
رئیس‌زاده تاکید کرد: در برخی حوزه‌ها در جامعه پزشکی در زمینه تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم، این قابل قبول نیست.
اگر اکنون یک مطب بخواهد سرکار بماند و بدون سود، ‌ویزیت باید عددی حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلا ارائه خدمات قابل انجام نمی‌شود. تا این شرایط را در کشور درست نکنید، فارغ‌التحصیل را ۲۰ برابر هم کنید، اتفاقی نمی‌افتد. با این شرایط افزایش ظرفیت بی‌ملاحظه، ضامن دسترسی بیشتر مردم به خدمات نخواهد بود. با روندی که وزارت بهداشت شروع کرده، ‌این وضعیت ان‌شاءالله بهبود یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طب سنتی آکادمیک و زیر نظر وزارت بهداشت باید توسعه یابد، خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی نگاه مثبتی در این زمینه دارد و شواهدی مبنی بر تفاوت طب مدرن و سنتی بر درمان وجود ندارد ولی متأسفانه افرادی که پزشک نیستند در کار درمان دخالت می‌کنند و با ادعای درمان از طریق طب سنتی، جان مردم را به خطر‌انداخته یا باعث به تعویق افتادن درمان بیماری می‌شوند.