kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
  شرکت ملی گاز:

مصرف گاز از تولید، پیشی گرفت مردم صرفه‌جویی کنند

 
سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر رعایت صرفه‌جویی، اعلام کرد که اکنون مصرف گاز بر تولید پیشی گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد زمانی درباره وضعیت مصرف گاز اظهار داشت: با کاهش دما، مردم صرفه‌جویی در مصرف گاز و استفاده بهینه از این نعمت الهی را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا تنها با رعایت الگوی مصرف بهینه می‌توانیم ناترازی گاز در بخش تولید و مصرف را کاهش دهیم و از این زمستان زودرس به سلامت عبور کنیم.
او ادامه داد: اکنون مصرف بر تولید گاز پیشی گرفته و این یعنی ناترازی گاز در بخش تولید و مصرف؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به رعایت الگوی مصرف بهینه در همه نعمات الهی، از جمله گاز داشته باشیم.
سرپرست نظارت بر تولید شرکت ملی گاز با بیان اینکه با بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ضوابط مصرف انرژی، سازمان‌های دولتی در رعایت الگوی مصرف بهینه پیشقدم شده‌اند، تصریح کرد: در این فصل، مهم رعایت دمای مورد تأیید و تأکید در منازل است زیرا با افزایش برودت هوا، مصرف در بخش خانگی به شدت افزایش می‌یابد.
زمانی افزود: بنابراین تأکید ما بیش‌تر روی رعایت دمای رفاه در منازل (21-18 درجه سانتیگراد)، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی در زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی است، زیرا این اقدام‌های به ظاهر ساده می‌تواند از افت فشار یا قطعی احتمالی در شبکه پیشگیری کند.
او، بخش زیادی از مصرف گاز را متوجه ساختمان‌های اداری و نهادهای دولتی و ابلاغ این بخشنامه را ناظر بر همین موضوع دانست و اظهار کرد: بنابراین انتظار این است که افزون بر بخش خانگی، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی نیز در این شرایط، در حفظ گاز کوشا باشند.
سرپرست نظارت بر تولید شرکت ملی گاز با بیان اینکه مقدار تولید ما در فصل زمستان و تابستان مشخص است، افزود: این بخشنامه و خواهش مجموعه همکاران واحد تولید و فرآورش ما این است که مصرف را بهینه کرده تا بتوانیم عدالتی توزیعی را در سراسر کشور در انتهای شبکه‌های توزیع گاز، پیاده 
کنیم.
زمانی با بیان اینکه زنان به عنوان مدیران خانه با درایت خویش، نقش مهمی در کنترل مصرف دارند، گفت: بر اساس بررسی‌های واحد پژوهش شرکت بهینه‌‌سازی مصرف سوخت، اجرای فرهنگ مصرف بهینه و طرح مباحث فرهنگی، پنج تا 10 درصد در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.
افزایش 100 میلیون متر مکعبی مصرف
همچنین سخنگوی شرکت ملی گاز در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح جریمه مشترکان پرمصرف، اظهار کرد: این طرح به منظور مدیریت مصرف از ماه جاری اجرایی می‌شود و برای آن نیز دستورالعمل‌هایی تعریف شده است.
محمد عسگری با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور گفت: در حال حاضر میزان مصرف روی ۵۳۶ میلیون مترمکعب است که به طور میانگین در آبان ماه نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشته‌ایم.
گفتنی است، روز یکشنبه، جواد اوجی- وزیر نفت- با دعوت از مردم برای مصرف بهینه گاز از افزایش تعرفه‌ها و جرائم برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز از یکم آذرماه خبر داد و گفت: مشترکانی که در سقف الگوی مصرف هستند، تشویق و مشترکان بدمصرف همان‌طور که بارها هم اعلام کردیم جریمه می‌شوند.