kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
  وعده رئیس ‌سازمان بورس: تا ۲ ماه آینده

سود همه شرکت‌های بورسی از طریق سجام واریز می‌شود 

رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کمتر از دو ماه آینده، زیرساخت‌های سامانه سجام برای پرداخت سود سهام شرکت‌های بورسی آماده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید عشقی درباره لزوم پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: با توجه به اینکه سامانه سجام امسال تکمیل می‌شود، هنوز بسیاری از سهامداران اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند و ما بدون احراز هویت نمی‌توانیم سود سهام شرکت‌ها را به حساب آنها واریز کنیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث تکمیل سامانه سجام به زیرساخت‌های فنی و دسترسی به سیستم بانکی نیاز بود، افزود: در توافقی که با بانک مرکزی انجام دادیم امیدوارم کم‌تر از دو ماه آینده، زیرساخت‌ها آماده شود تا همه شرکت‌ها سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند تا سهامداران برای دریافت سود مجبور نشوند به شرکت‌های متعدد مراجعه کنند.
شایان ذکر است که رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار چندی قبل در مورد اینکه قانون تجارت مهلت واریز سود ظرف هشت ماه را در نظر گرفته و الزامی به روش واریز سود ندارد، گفته بود: قانون تجارت مهلت داده است و تصویب پیشنهاد زمان‌بندی سود شرکت‌ها در مجامع، در کدال اعلام می‌شود، اما منسجم شدن واریز سود الزام قانونی می‌خواهد. فعلاً سازمان بورس در قوانین خود به صورت اختیاری شرکت‌ها را تشویق کرده که به صورت متمرکز سود سهامداران را واریز کنند.
بازار سرمایه نیازمند چه نوع حمایتی است؟
بازار سرمایه روزهای پایداری را سپری نمی‌کند و نوسانات شدید در این بازار سبب ریزش بازار و ضرر سهامداران شده است. البته در این بین بعضی روزهای صعودی نیز وجود داشته؛ اما همچنان سهامداران در ضرر به سر می‌برند.
به عنوان مثال همین دیروز شاخص بورس با رشد 20 هزار و 192 واحدی در ارتفاع یک ‌میلیون و 407هزار و 127واحد قرار گرفت، با این حال صحبت از تغییر روند بسیار زود است و حتی فعالان بازار از پس گرفتن کانال یک میلیون و 400 هزار واحد هم مطمئن نیستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه‌های گذشته بورس دچار نوسان‌های متعددی شده است. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، بازار سرمایه با مشکل نقدینگی مواجه می‌شود. خروج پول از بازار سهام شدت گرفته است و هر روز سهامداران بیش‌تری از بازار خارج می‌شوند.
در حال حاضر کمبود تقاضا و عدم وجود نقدینگی در بازار سرمایه به شدت حس می‌شود و می‌توان گفت این مسئله در وضعیت فعلی به یک پاشنه آشیل برای بورس تبدیل شده است. کاهش حجم معاملات و معاملات خرد نشان‌دهنده پایین بودن تمایل سهامداران به انجام معامله در بورس 
است.
اعتراض سهامداران از تداوم روند اصلاحی قیمت‌ها در بازار سرمایه شکلی عمومی‌‌‌‌تر به خود گرفته است و سهامداران از نمایندگان در مجلس و دولت درخواست ورود به بازار را کرده‌اند. در یک ماه گذشته سهامداران شاهد جلسات متعدد برای حمایت از بازار بوده‌اند، اما همچنان روند بازار تغییری نکرده است.
به نظر می‌رسد بورس در حال حاضر بیش از حمایت نیاز به اصلاح برخی زیرساخت‌‌ها و قوانین محدود‌کننده‌‌‌‌ای دارد که در یک بازه زمانی قیمت‌‌‌ سهام را حبابی می‌‌کند و در دوره‌ای دیگر اصلاح را طولانی و فرسایشی. از جمله این قوانین می‌توان به حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره کرد.
به هرحال بازار سرمایه در وضعیت فعلی از نظر نقدینگی و سیاستی نیازمند توجه جدی از سوی وزارت اقتصاد است. در صورتی که این توجه انجام نشود و یا بازار به حال خود رها شود، نمی‌توان امید داشت که بازار یک روند صعودی و متعادل را به دست بیاورد.