kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
  بلومبرگ:

78 درصد مردم آمریکا برای خرید سال نو پول کافی ندارند

یک رسانه آمریکایی خبر داد: افزایش قیمت‌ها در آمریکا، 78 درصد مردم را در فصل خرید در آستانه سال نوی میلادی با کسری بودجه مواجه کرده است.
به‌گزارش بلومبرگ، در آستانه فصل خرید تعطیلات آغاز سال نو در آمریکا، مصرف‌کنندگان این کشور دریافته‌اند که بودجه آنها کم‌تر از حدی است که انتظارش را داشتند. بیش‌از یک‌سوم مردم آمریکا عقیده دارند باید بیش‌تر از حدی که انتظار داشتند در این تعطیلات هزینه کنند. 41 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت تحقیقاتی دیلویت ال‌ال‌پی شرکت کرده بودند، دلیل این کسری بودجه را قیمت‌های بالا می‌دانند. قیمت‌ها 27 درصد نسبت‌به پایان سال در 2020 افزایش‌ یافته‌اند.
تورم به یک مسئله اساسی در فصل تعطیلات در آمریکا تبدیل شده است چون خرده‌فروشان مجبور شده‌اند هزینه‌های بالا را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. علی‌رغم به خطر افتادن اطمینان مصرف‌کنندگان، این شرایط مانع هزینه‌کرد آنها نخواهد شد. طبق پیش‌بینی مؤسسه دیلویت، فروش در تعطیلات هفت تا 9 درصد در سال جاری میلادی افزایش‌ می‌یابد. ولی اگر مصرف‌کنندگان هدیه‌ای برای خرید پیدا نکنند، به‌ سختی می‌توان به این نرخ رشد رسید. 
مشکلات زنجیره عرضه باعث شده است بسیاری از کالاها مخصوصاً کالاهایی که در دسته‌بندی هدایا قرار می‌گیرند در فروشگاه‌ها موجود نباشند مانند لوازم الکترونیکی، لباس و اسباب‌بازی. 63 درصد از خریدارانی که در نظرسنجی دیلویت شرکت کرده‌اند می‌گویند با این مشکل مواجه شده‌اند. نظرسنجی آن‌لاین مؤسسه دیلویت از 21 تا 25 اکتبر بین 1200 بزرگسال آمریکایی انجام شده است.
ناامیدی 64 درصد مردم آمریکا
همچنین به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک‌پست نوشت اکثریت آمریکایی‌ها تورم بالا و افزایش هزینه‌ها (۸۴ درصد)، افزایش بهای گاز (۷۴ درصد)، کمبود تولید و خدمات 
(۷۱ درصد) و عدم بازگشت کسب و کارها به وضعیت عادی بعد از کاهش کرونا (۶۰ درصد) علت ضعف اقتصادی کشورشان قلمداد 
می‌کنند.
نرخ تورم در آمریکا که در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است بیش‌ترین فشار را بر خانواده‌های آمریکایی وارد کرده است. 
80 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که خرید اقلام قیمت بالا را به تاخیر ‌انداخته‌اند، ۷۹ درصد سفرهای کم‌تری انجام می‌دهند، ۷۸ درصد خرید هدایا را کاهش داده‌اند و ۷۱ درصد نیز از میزان جشن‌های تعطیلات کاسته‌اند.
این در حالیست که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هیچ یک از تاثیرات اختلال در زنجیره عرضه کالاها در امان نیستند و 
۹۲ درصد جمهوری‌خواهان و ۷۵ درصد دموکرات‌ها توافق دارند که اقلامی که خریداری می‌کنند به طور معمول هزینه بیش‌تری می‌برد و ۷۰ درصد از جمهوریخواهان و ۵۳ درصد از دموکرات‌ها گفتند که اقلام مورد نیاز آنها در دسترس نیست.
همچنین شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو» یک نظرسنجی مشترک از مردم آمریکا درباره تایید یا عدم تایید مدیریت مسائل مهم از قبیل تورم و گرانی‌ها توسط جو بایدن انجام دادند. به نوشته وبگاه «هیل»، این نظرسنجی جدید نشان داد که تنها یک سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در قبال موضوعاتی از قبیل تورم را تایید و حمایت می‌کنند و ۶۷ درصد گفتند که عملکرد او در این زمینه‌ها را قبول ندارند.
به اعتقاد ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، وضعیت اقتصاد ملی آمریکا «تقریبا بد» یا «خیلی بد» است. نتیجه این نظرسنجی در شرایطی منتشر شده که گرانی؛ نارضایتی‌های زیادی بین مردم آمریکا ایجاد کرده و آنها گفتند که چشم‌انداز مثبتی به آینده اقتصاد کشورشان ندارند.
طبق گزارش‌های رسانه‌ها، افزایش تورم در آمریکا بسیار جدی شده و براساس اعلام آمار وزارت کار این کشور تنها در ماه اکتبر شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد کرده و تورم به بیش‌ترین میزان در ۳۱ سال گذشته رسیده است.