kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
فرهنگ‌سازی در سایه کیفیت و تنوع نوشت‌افزار ایرانی-بخش نخست

تقویت سلیقه وطنی دانش‌آموزان و رونق بازار داخلی

 

گروه گزارش

«ورود کالاهای مصرفی خارجی مثل دفتر و قلم و دیگر لوازم ضروری مایه شرمندگی است! انسان احساس شرم می‌کند؛ هم در مقابل تولیدکننده داخلی احساس شرم می‌کند، هم در مقابل آن کسی که این جنس را از بیرون برای ما می‌فرستد.»
از بیانات مقام معظم رهبری
مورخ 1396/1/1.
فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایرانی از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر ضرورت آن بیش از پیش احساس می‌شود. کشورهای غربی برای گسترش فرهنگ غرب در میان نسل نوجوان و جوان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و به طور مداوم با ارائه طرح‌های جدید و چشمگیر در پی تسخیر بازار کشورهای جهان سوم هستند. برای مقابله با این خواسته آنان از جمله می‌توان بر روی معرفی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی و فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داد. در این بین نقش نمایشگاه‌های پاییزه به ویژه نمایشگاه‌هایی که صرفا محل عرضه و نمایش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی است را نمی‌توان نادیده گرفت. در این گزارش‌ها به بررسی ضرورت استفاده از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی می‌پردازیم.
جای خالی طرح‌های ایرانی- اسلامی
برای گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی باید به تربیت نسل آگاه و علاقه‌مند به هویت ایرانی توجه بیشتری نشان داد. برای این منظور لازم است از تمام ظرفیت‌های آموزشی و پرورشی که تولید و مصرف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار هم یکی از آنهاست، نهایت استفاده را ببریم.
به اتفاق عکاس روزنامه کیهان به بازار بزرگ تهران می‌رویم.
«لیلا» نوجوان 13 ساله‌ای که با اشتیاق فراوان در حال انتخاب لوازم‌التحریر است، در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان در این‌باره می‌گوید: «امروز بعد از نزدیک به 2 سال که از شروع همه‌گیری بیماری کووید 19 و تعطیلی مدارس می‌گذرد، اولین بار است که به اتفاق خانواده‌ام برای خرید لوازم‌التحریر به بازار آمده‌ایم. با وجودی که امسال بیش از سال‌های قبل لوازم‌التحریر ایرانی در بازار موجود است، اما طرح‌ها اکثرا خارجی هستند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «من بسیار علاقه‌مند به استفاده از لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی هستم. طرح‌هایی که یادآور فرهنگ غنی ایرانی باشد مثلا استفاده از طرح‌های شب یلدا، نوروز و دیگر اعیاد ملی و مذهبی بر روی جلد دفاتر و سایر لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار، اما متاسفانه هرچه در بازار می‌بینیم طرح‌های خارجی است و به سختی طرح‌های ایرانی- اسلامی از جمله تصاویر شهدا و یا طرح‌های ساده را می‌توان یافت.»
این دانش‌آموز با بیان اینکه کیفیت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایرانی افزایش چشمگیری داشته است، می‌گوید: «خوشبختانه کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به قبل بهتر شده اما قیمت‌ها هم بالا رفته است. در کنار آن اجناس خارجی همچنان در بازار به وفور یافت می‌شود البته با قیمت پایین‌تر از نوع ایرانی و این موضوع خریدار را به خرید اجناس خارجی تشویق می‌کند.»
در حالی که بر تعداد مراجعین افزوده می‌شود و انبوه جمعیت در حال تماشای ویترین مغازه‌ها و قیمت گرفتن هستند، به «نرگس» دانش‌آموز 9 ساله می‌رسم که برای یافتن طرح مورد نظرش دفاتر را بررسی می‌کند. وی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «خرید لوازم‌التحریر را خیلی دوست دارم و خوشحالم که بعد از مدت‌ها دوباره می‌توانم آنها را تهیه کنم. زیرا در مدتی که کلاس‌ها به صورت غیرحضوری تشکیل می‌شد، لوازم‌التحریرهایی که از قبل داشتم را استفاده می‌کردم اما برای حضور در مدرسه به لوازم بیشتری نیاز است و باید تهیه شود.»
وی در رابطه با طرح‌های موجود می‌افزاید: «لوازم‌التحریرهای موجود در بازار اغلب یا طرح‌های خارجی دارند و یا ساده هستند.
تنوع در طرح‌های ایرانی زیاد نیست ضمن اینکه رنگ و جذابیت زیادی هم ندارند و قابل مقایسه با نوع خارجی نیستند و این موضوع انتخابم را محدود می‌کند.»
در کنار نرگس، خواهر ۸ ساله‌اش «نازنین زهرا» در حالی که دفاتر را ورق می‌زند، رو به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «من در کنار زیبایی و طرح‌های دخترانه، به دنبال لوازمی هستم که کیفیت و قیمت مناسب دارند. دوست ندارم پدرم که یک کارمند است و درآمدش زیاد نیست مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای لوازم‌التحریرمان
شود.»
تاثیر فروشندگان در فرهنگ‌سازی
فرهنگ سازی در حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی علاوه بر تبلیغات گسترده، نیاز به معرفی محصولات باکیفیت ایرانی توسط عرضه‌کنندگان و فروشندگان دارد. چرا که مصرف‌کنندگان اغلب پیشنهاد فروشنده را به نظر خود ترجیح می‌دهند.
«رویا» که چندی پیش از رشته عمران فارغ‌التحصیل شده است همراه با یکی از اقوامش که امسال در همین رشته پذیرفته شده است، برای خرید به بازار آمده است. وی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان از قیمت‌ها و وضعیت بازار می‌گوید: «قیمت‌ها نسبت به سال قبل تغییر زیادی داشته و چند برابر شده است. بیشتر محصولات موجود در بازار، ایرانی و باکیفیت هستند.»
وی ادامه می‌دهد: «ما برای تهیه لوازم مورد نیازمان به توصیه فروشندگان، نوع ایرانی را انتخاب کردیم که البته تجربه خودم هم در استفاده از آنها این پیشنهاد را تأیید می‌کند.»
این مهندس عمران، در حالی که از عدم نظارت و چند قیمتی بودن لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در شهرهای مختلف گله‌مند است، می‌گوید: «ما امکان خرید از بازار تهران را داریم و این لوازم را با قیمت نسبتا بهتری تهیه کردیم اما افرادی هم هستند که این امکان را ندارند و هزینه‌های سنگین به علاوه شهریه‌های هنگفت برایشان کمرشکن است. آنها چطور می‌توانند هزینه لوازم‌التحریرهای تخصصی که لازمه کارشان است را بپردازند.»
وی اضافه می‌کند: «در جهت حمایت از تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی لازم است نظارت بیشتری بر قیمت‌ها صورت گیرد.»
اهمیت نظارت بر بازار نوشت‌افزار
بسیاری از مواد اولیه تولید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی در داخل کشور موجود است، با این وجود با قیمت‌های بالایی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که به تبع آن قیمت تمام شده این لوازم نسبت به نوع خارجی مشابه را بالا می‌برد و این امر سبب استقبال مصرف‌کننده از نوع مشابه خارجی که ارزان‌تر است، می‌شود.
«احمد» دانشجوی مقطع دکترا در حالی که بهای خریدهایش را می‌پردازد با چهره‌ای درهم به گزارشگر روزنامه کیهان این چنین می‌گوید: «برخلاف انتظارم قیمت لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی در بازار بسیار بالاست به گونه‌ای که در قیاس با نوع خارجی تقریبا دوبرابر است.»
وی می‌افزاید: «در سال‌های اخیر توصیه‌های فراوانی مبنی بر استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی شد اما متأسفانه نه‌تنها در عمل برخی مسئولین خودشان مروج این موضوع نبودند بلکه با گرانی مواد اولیه و عدم نظارت بر بازار بر گرانی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی دامن زده‌اند. تولیدکنندگان نیز با فشارهای زیادی که از سوی بازار کساد و گرانی مواد اولیه بر آنها تحمیل می‌شود، چاره‌ای جز افزایش قیمت برای جبران آن ندارند.»
این دکترای مدیریت بازرگانی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخلی و تأثیر آن، ادامه می‌دهد:‌ «در این که استفاده از تولیدات داخلی سبب پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی می‌شود شکی نیست اما با حمایت و نظارت دولت و مسئولین مربوط می‌توانیم با سرعت بیشتری به سوی هدف که همان رونق اقتصادی، و عدم وابستگی به واردات گسترده در این حوزه است برسیم.»
نقش معلمان در ترویج
نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی
محیط‌های آموزشی جایگاه ویژه‌ای در ترویج و احیای فرهنگ ایرانی- اسلامی به خصوص در حوزه استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی دارند.
«فاطمه شفیعی‌راد» که از معلمان پرتلاش در حوزه ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی است، در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «گام اول در جهت گسترش فرهنگ استفاده از لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی- اسلامی، معرفی شهدا، اهداف و آرمان‌هایشان و همچنین شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار ایرانی و اسلامی است.»
وی می‌افزاید: «به این ترتیب کودکان و نوجوانان می‌توانند عمیقا با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند به گونه‌ای که به جای استقبال از طرح‌های بیگانه از قبیل بنتن و... از طرح تصاویر شهدا و شخصیت‌های بزرگ ایرانی مثل سهراب و رستم و... استقبال کنند. این امر نه‌تنها به استفاده از کالای ایرانی با طرح‌ها و نقش‌های ایرانی- اسلامی کمک می‌کند، بلکه آنها به نوعی خودباوری می‌رسند و می‌توانند در آینده مروج فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی
باشند.»
«بهمنی» یکی از فرهنگیان باسابقه، در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «در سال‌های اخیر کشورهای بیگانه تلاش‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای را در جهت تضعیف فرهنگ ایرانی کرده‌اند به گونه‌ای که با ارائه الگوها و شخصیت‌های جذاب برای کودکان و نوجونان سعی در کمرنگ کردن فرهنگ ایرانی- اسلامی در اذهان آنان داشته است و ما هم با واردات لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و همچنین عرضه تولیدات داخلی با طرح‌های خارجی، آنها را به اهدافشان نزدیک می‌کنیم.»
وی در ادامه می‌گوید: «ایران دارای فرهنگی غنی و شخصیت‌هایی بزرگ است که در دنیا زبانزد هستند همچون سردار دلها و شهدای مدافع حرم و دیگر شخصیت‌های تاریخی، علمی و ادبی و می‌توانیم صرفا با فرهنگ‌سازی از طریق آگاه نمودن اذهان فرزندانمان از این ارزش‌ها، آنها را به عنوان آینده‌سازان کشور به سمت انتخاب و خرید کالای ایرانی سوق ‌دهیم.
وی با اشاره به نقش معلمان و اولیای مدارس در فرهنگ‌سازی در این حوزه، می‌گوید: «من به نوبه خودم با استفاده از نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایرانی در حین آموزش، دانش‌آموزانم را به استفاده از آنها ترغیب می‌کنم و این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.»
به گفته بهمنی، فرهنگیان عزیز با تشویق دانش‌آموزان به استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی و بیان نتایج آن با استفاده از دانش و مهارت خود می‌توانند رسالت و مسئولیت خود را در این حوزه به انجام برسانند.