kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
سازمان توسعه تجارت:

دستور اعزام ۱۲۰ رایزن بازرگانی صادر شد

مدیر کل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت نه تنها دنبال رایزن بازرگانی است بلکه دستور اعزام ۱۲۰ رایزن بازرگانی را صادر کرده است.

محمد‌مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه انتخاب رایزنان بازرگانی و روند پیشرفت فرآیند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی، اضافه کرد: دستورالعمل انتخاب رایزنان بازرگانی کشور که مصوب سازمان امور استخدامی کشور است، عنوان می‌کند که کارمندان رسمی وزارت صمت می‌توانند بر اساس شرایط، رشته تحصیلی و سابقه کاری در آزمونی شرکت کنند تا بر اساس این آزمون رایزن‌های بازرگانی انتخاب شوند.
مدیر کل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: آزمون به زبان انگلیسی برگزار و تجربه کاری آن‌ها در دو کمیته بررسی خواهد شد، برنامه‌های آن‌ها برای کشور هدف مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از سنجش با حضور اتاق بازرگانی اتاق تعاون و بخش خصوصی افراد سنجیده و به کشور هدف اعزام می‌شود.
جوانمرد قصاب با تاکید بر تغییر رویکرد چشمگیر دولت در حوزه رایزنان بازرگانی، تصریح کرد: زمانی  در تلاش بودیم تا به دولتمرد‌ان بقبولانیم که رایزن بازرگانی چه نقشی در توسعه تجارت دارند. امروز نه تنها خود دولت دنبال رایزن بازرگانی است بلکه دستور ارسال ۱۲۰ رایزن بازرگانی را به ما صادر کرده است.
او درباره دلیل تاخیر در اعزام رایزنان بازرگانی، گفت:  دو بحث وجود دارد که تا امروز مانع اعزام رایزنان بازرگانی شده است. یکی بحث فرهنگی و شناخت رایزن بازرگانی و موضوع دوم بحث بودجه است که برای سال‌های بعد با دستور رئیس‌جمهور تا ۶۰ رایزن را به کشور‌های هدف اعزام خواهیم کرد.
مدیر کل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این که تمام بخش‌های کشور در موضوع اعزام رایزن‌های بازرگانی با سازمان توسعه تجارت همکاری دارند، افزود: خود سازمان برنامه و بودجه این اعزام رایزن را از ما خواسته و اعلام کرده که این بودجه را در اختیار ماقرار می‌دهد و ما به این موضوع بسیار امیدواریم که بودجه امسال پیش بینی شده و ما با تامین مناسب بودجه اعزام شوند. ما فراخوان اولیه را انجام دادیم و رایزن‌ها در حال انتخاب هستند.
گفتنی است، بهتر است انتخاب رایزن بازرگانی از انحصار کارکنان وزارت صمت خارج شده و امکان حضور همه کسانی که تجربه بازرگانی خارجی دارند فراهم شود.