kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
یحیی سریع خبر داد

حمله بزرگ به عربستان /انصارالله با 14 پهپاد زیرساخت‌های سعودی را در هم کوبید

سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز اعلام کرد در جریان عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم»، مناطق مهم و حیاتی عربستان از جمله آرامکو، فرودگاه ملک عبدالله و پایگاه ملک خالد را با 14 پهپاد در هم کوبیده است.

 

سرویس خارجی-

انصارالله یمن از سال 98 و در پاسخ به حملات واقعا وحشیانه ائتلاف سعودی به زیرساخت‌های یمن از سوی سعودی‌ها، تصمیم به پاسخگویی در همان سطح گرفت و با سلسله عملیات‌هایی تحت عنوان «موازنه بازدارندگی» علیه ائتلاف آمریکایی-عبری آل‌سعود وارد عمل شد. همین عملیات‌ها توانسته‌اند معادلات نبرد را کاملا دگرگون کرده و آل‌سعود را در موضع دفاعی قرار دهند. به اعتقاد کارشناسان راز موفقیت انصارالله نیز دستیابی به فناوری ساخت موشک‌ها و پهپادهای فوق مدرن است که سامانه‌های دفاعی عربستان را کاملا ناکارآمد کرده است. دیروز اما انصارالله از هشتمین دور از این عملیات‌ها در عمق خاک سعودی خبر داد.
«یحیی سریع»، سخنگوی جوان نیروهای مسلح یمن دیروز جلوی دوربین تلویزیون حاضر شد و گفت، عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است...در جریان این عملیات، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد «صماد-۳» هدف قرار گرفت. در این عملیات، اهداف نظامی، فرودگاه ملک عبدالله در جده و پالایشگاه آرامکو در این شهر نیز با چهار پهپاد «صماد-۲» بمباران شد...نیروهای یمنی با پهپاد صماد-۳ توانسته‌اند یک هدف نظامی مهم را در فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» هدف قرار دهند. این فرمانده یمنی در ادامه با اشاره به بمباران اهداف نظامی مختلف در ابهاء، جیزان و نجرانِ عربستان که با پنج پهپاد صورت گرفت، اضافه کرد که «عملیات بازدارندگی هشتم با ۱۴ پهپاد صورت گرفته است.»
تا محاصره هست حملات هم هست
وی در عین حال تأکید کرد که نیروهای مسلح یمن این توانایی را دارند که به عملیات هجومی علیه عربستان و امارات ادامه دهند؛ عملیاتی که در چارچوب دفاع قانونی از ملت و میهن است. سریع در پایان خطاب به ائتلاف متجاوز گفت که نیروهای یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.
حملات اخیر انصارالله به زیرساخت‌های عربستان به دنبال حملات اخیر ائتلاف سعودی به استان الحدیده صورت گرفت. «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت صنعاء در توئیتر نوشته که کشورهای متجاوز موج جدیدی از تنش نظامی و اقدامات خصمانه را از زمین و هوا علیه یمن به‌ویژه استان الحدیده آغاز کرده‌اند. او همچنین اشاره کرد که این تنش نظامی نوعی پاسخ فوری به دستورات آمریکا و اظهارات خصمانه مقامات این کشور علیه ملت مظلوم یمن بوده است. العزی سپس متجاوزان را به «تشدید متقابل» حملات نیروهای یمن تهدید کرد: «این ائتلاف متجاوز است که این مرحله را آغاز و انتخاب کرده است نه ما، اما قطعا این ما خواهیم بود که تعیین خواهیم کرد چه زمان و کجا این مرحله تشدید تنش پایان یابد.» حملات ائتلاف سعودی در حالی علیه یمن تشدید شده است که ارتش صنعاء اخیرا و پس از خروج ناگهانی نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی از استان الحدیده (غرب یمن) توانست بر بخش‌های عظیمی از این استان مسلط و ضربه کاری دیگری به ائتلاف سعودی وارد کند.
کودکان یمنی که ائتلاف به کشتن داده
حملات ائتلاف سعودی به یمن باعث کشتار وحشیانه کودکان یمنی بسیاری شده است. نجیب القباطی معاون وزیر بهداشت یمن با اشاره به آثار فاجعه‌بار جنگ علیه این کشور گفت که ۴۳ درصد نوزادان تازه متولد شده که ناقص‌الخلقه و نارس هستند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پزشکی از بین می‌روند. بنابر گزارش وبگاه خبری «وکالهًْ الصحافهًْ الیمنیهًْ»، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن گفت که جنگ و محاصره تحمیلی علیه یمن، تأثیرات منفی برای کودکان داشته و آنها از زمان آغاز جنگ، اولین قربانیان آن بوده‌اند.
وی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی کودک در صنعاء برگزار شد، گفت که در این روز مسئولیت جهانیان در برابر این کودکانی را که روزانه صدها نفر از آنها در جنگ مستقیم یا محاصره می‌میرند، به آنها یادآوری می‌کنیم. همچنین «علی الدیلمی» سرپرست وزارت حقوق بشر یمن گفت: «به هشتمین سال جنگ علیه یمن و محاصره نزدیک شده‌ایم و سازمان‌های بشردوستانه از جمله سازمان ملل به وظایف خود برای حمایت از یمنی‌ها به ویژه کودکان عمل نکردند.» او افزود که اوضاع کودکان در یمن بسیار دشوار است و میلیون‌ها کودک تحت محاصره قرار دارند.