kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰

دلایل ریزش27 هزار واحدی شاخص بورس

همزمان با افت 27 هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز کاری هفته یک کارشناس بازار سرمایه هم دلایل این ریزش را بیان کرد.


به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس در نخستین روز هفته با ۲۷ هزار و ۲۹۷ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد ایستاد. در معاملات دیروز ۱۰۲ نماد بورس مثبت و
۲۸۹ نماد منفی بودند.
شاخص کل با معیار هم وزن هم سه هزار و 236 واحد کاهش یافت و رقم ۳۸۳ هزار و ۵۲۸ واحد را ثبت کرد.
شاخص کل فرابورس نیز با ۲۵۴ واحد کاهش به کانال ۱۹ هزار واحد عقبگرد کرد و در رقم ۱۹ هزار و ۹۸۸ واحد ایستاد. ۱۰۶ نماد
فرابورسی مثبت و ۱۴۲ نماد منفی بودند.
در همین حال، فعالان بازار سهام دلایل مختلفی برای توصیف وضعیت این روزهای بورس عنوان می‌کنند.
در همین زمینه، هادی محمدزادگان، کارشناس بازار سرمایه در جمع‌بندی اتفاقاتی که حال بد بازار را رقم زده‌اند، اظهار کرد: نخستین دلیل، اعلام قطعی گاز شرکت‌های صنعت فولاد توسط شرکت ملی گاز ایران است.
اظهارات این کارشناس به اولویت‌بندی وزارت نفت برای قطع گاز شرکت‌های فولادی اشاره دارد. دیسپاچینگ وزارت نفت، به تازگی برنامه اولویت‌بندی قطع گاز شرکت‌های فولادی بورسی و غیر بورسی را به تفکیک استان اعلام کرده که در این بین فولادسازان در سه مرحله باید کاهش 22، 43 و 66 درصدی مصرف گاز داشته باشند.
محمدزادگان درباره سایر دلایل وضعیت نامناسب بورس می‌افزاید: ادامه عرضه اوراق باقی مانده دولتی در روز سه‌شنبه دوم آذر، عرضه اولیه (سلب حق تقدم) یک نماد بورسی در روز سه‌شنبه که مبلغی نزدیک به یک هزار میلیارد تومان نیاز دارد و همچنین اجبار شرکت‌ها‌- از جمله بیمه‌ای‌ها و صندوق‌های بازنشستگی- به خرید اوراق خزانه توسط دولت، از جمله دلایل منفی شدن بازار هستند.
وی در ادامه، گزارش‌ها و وقایع مهم هفته نخست آذر ماه از جمله انتشار نرخ گاز صنایع مربوط به مهر ماه 1400، اعلام نرخ جدید سود بین بانکی و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها که طی پنج روز کاری اول آذر روانه کدال می‌شود را بر آینده بازار موثر دانست.
این کارشناس همچنین بر اهمیت نتایج سفر رئیس کل بانک مرکزی به عمان، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به تهران و دور اول مذاکرات هسته‌ای ایران که از هشتم آذرماه از سر گرفته خواهد شد اشاره کرد.