kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

... من آنم که رستم بُود پهلوان(نکته ورزشی)

 


سید سعید مدنی
با اینکه بیش از دو ماه از شروع کار وزیر ورزش جدید می‌گذرد اما برخلاف انتظار اتفاق خاص و تغییرات محسوسی در وضع اداره و مدیریت ورزش رخ نداده است.این واقعیت وقتی بیشتر موجب نگرانی می‌شود که هیچ نشانه و خبری هم که حکایت از در راه بودن تغییرات لازم و ایجاد تحولات ضروری و بایسته در ورزش کند دیده و شنیده نمی‌شود.
در این باره تقریبا همه کارشناسان و اهالی ورزش که اتفاقات و اخبار را رصد و پیگیری می‌کنند متفق‌القول هستند وحتی نزد خود مسئولان ورزش هم کسانی هستند که آن را تایید و باصدای بلند اعلام می‌کنند‌. برای مثال همین چند روز پیش بود که از زبان رئیس‌فدراسیون کشتی شنیدیم که به صراحت اعلام کرد:«با آمدن سجادی هیچ اتفاق خاصی در ورزش نیفتاده و اقدامات عملی از ایشان ندیده ایم.» این حرف کسی است که در صحنه اجرایی ورزش فعالیت می‌کند و دقیقا حرف همان کسانی است که به شکل کارشناسی مسائل ورزش کشور را پیگیری و تحلیل می‌کنند.
متاسفانه این نکته را هم باید افزود که نه تنها اتفاقی خاص و تغییرات مورد نظر اهالی ورزش رخ نداده که متاسفانه می‌بینیم بعضی از عناصر امتحان پس داده بی‌خاصیت کماکان یا چون گذشته یا به شکل و صورت‌های مختلف جایگاه خود را در ساختار مدیریتی ورزش حفظ کرده‌اند و حتی در این باره هم تحرکی از جانب مدیریت فعلی ورزش و وزیر محترم دیده نمی‌شود و گویی قراراست وضع فعلی و موجود ورزش به عنوان وضع مطلوب حفظ شود و کماکان تداوم پیدا کند! این در حالی است که مطالبه و انتظار اهالی ورزش و رسانه‌های متعهد و درستکار و کارشناسان دلسوز که بیش از آنکه در ورزش به دنبال منافع شخصی خود باشند خواهان تحول و پیشرفت و قوی شدن هرچه بیشتر ورزش مستعد کشور هستند، چیز دیگری است.
بارها و بارها گفته شده و ما هم به سهم خود و براساس وظیفه حرفه‌ای و ملی مان نوشته ایم که ورزش ایران با توجه به داشته‌ها و امکانات مادی و خاصه انسانی خود دارای ظرفیت بالایی برای بهتر و قویتر شدن است و آنچه که امروز از این ورزش دیده می‌شود و در میادین بزرگ و صحنه‌های بین‌المللی سر می‌زند‌، « حداقل» و کمترین خروجی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. بارها تاکید کرده و هشدار داده‌ایم که این ورزش اگر از دست افراد ناباب و جریانات فرصت‌طلب رهایی یابد و مدیریت وعنان و اختیارش به دست آدم‌های عاشق ودر عین حال کار بلد بیفتد می‌تواند بسیار بهتر ازاین باشد و بالاتر از اینها پرواز کرده و بیشتر از این افتخار آفرینی و دل مردم را شاد و غرور ملی را افزون کند.
امروز وضعیت ورزش دقیقا این گونه است که عده‌ای جوان مستعد و برومند و خوش غیرت در میادین جهانی وبین‌المللی به ضرب داشته‌های ذاتی و انگیزه‌های شخصی و مردمی به کمک مربیان زحمتکش خود بزرگی و برای ملک و ملت افتخار آفرینی می‌کنند و عده‌ای بیکاره و بی‌هنر به نام مدیر ورئیس‌و مسئول در باد این زحمات و پیروزی‌ها و افتخار آفرینی‌ها سینه جلو می‌دهند و با شعار « من آنم که رستم بود پهلوان»! مقام و پست خود را تضمین و تداوم می‌بخشند. نمونه عینی و مشخص و زنده آن فوتبال است.
همه می‌دانیم که تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی قاطع در مقابل سوریه(۳-صفر) موقعیت خود را در صدر جدول تحکیم بخشید و راه صعود خود را به جام جهانی بیش از پیش هموار کرد. در همین حال همه خواندیم و شنیدیم که قبل از این بازی و بعد از پیروزی بر لبنان بازیکنان تیم ملی در یک بیانیه مشترک به شدت از مسئولان فدراسیون فوتبال و از درگیر بودن خود با «مشکلات عجیب» و بسیار دم دستی و سطح پایین مثل کیفیت لباس‌های تیم و... انتقاد کردند. چون می‌دانیم همه از محتوای آن نامه با اطلاع هستند بیش از این به آن نمی‌پردازیم. این مثال را آوردیم تا مثل اظهار نظری که بالاتراز قول رئیس‌فدراسیون کشتی چاشنی مطلب کردیم بگوییم اگر حرفی می‌زنیم و گله و انتقادی از وضع ورزش می‌کنیم برای آن نیست که عاشق افکار خودمان و به دنبال بهانه جویی و مته به خشخاش گذاشتن می‌گردیم بلکه به آن چیزهایی اشاره کرده و در‌باره آنها به مسئولان ورزش هشدار می‌دهیم که اهالی ورزش از کارشناس متعهد و رسانه سالم گرفته تا ملی‌پوش و مسئول فدراسیون دادشان از آن بلند است و می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که آقایان مسئول ورزش و آقای وزیر محترم که خود استخوان خرد کرده ورزش هستی؛کسانی در این ورزش به ناحق و به عناوین مختلف رخنه و نفوذ کرده‌اند که علیرغم ظاهر موجهی که برای خود درست کرده‌اند وحرف‌های خیلی قشنگ و حتی گاه انقلابی و ارزشی که می‌زنند جز به خودشان، منافع خودشان، پست و مقام خودشان به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند و سرنوشت جوانان و ورزش و فرهنگ کشور و آرمان‌های انقلاب در ورزش و...نزدشان پشیزی ارزش ندارد در خفا به همه این حرف‌ها پوزخند هم می‌زنند، بنابراین با همه توان و لطائف‌الحیل تلاش می‌کنند حرکت ورزش به همین منوال ادامه پیدا کند و سامان نیابد تا منافع و جایگاهشان حفظ شود، انتظار از شما به عنوان مدیران ورزشِ دولت مردمی و انقلابی این است که بیش از این وقت را تلف نکنید و دست روی دست نگذارید و منفعل عمل نکنید و با شجاعت و قاطعیت دست به تغییرات سازنده و تحولات اساسی بزنید و اولا شر این جماعت قالتاق و شارلاتان مسلک را از سر ورزش کم کنید، ثانیا ریل حرکت ورزش را تغییر دهید و شرایط و زمینه‌های لازم را برای حرکت به سمت بهتر شدن و پیشرفت و قویتر شدن فراهم آورید.