kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

اردشیر زاهدی در 93 سالگی درگذشت

وزیر خارجه دوران پهلوی و آخرین سفیر رژیم شاهنشاهی در آمریکا، در سن ۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت.


اردشیر زاهدی، وزیر خارجه رژیم پهلوی، آخرین سفیر رژیم شاهنشاهی در آمریکا و داماد سابق محمدرضا پهلوی پنجشنبه 27 آبان در ۹۳ سالگی درگذشت.
خانواده اردشیر زاهدی گفتند که او صبح پنجشنبه در خانه خود در مونتروی سوئیس پس از یک دوره بیماری سخت درگذشت. برخی منابع آثار ابتلا به کرونا و کهولت سن را از دلایل فوت وی اعلام کرده‌اند.
زاهدی، آخرین سفیر ایران در آمریکا در واپسین روزهای عمر رژیم سابق بود. پدر وی فضل‌الله زاهدی عامل کودتای 28 مرداد 32 و نخست‌وزیر دولت بعد از سرنگونی دکتر محمد مصدق بود.
مدافع توسعه برنامه هسته‌ای ایران
او مدافع توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب معاهدات بین‌المللی بود و با تحریم‌های آمریکا مخالفت می‌کرد.
زاهدی حدود یک دهه قبل در اولین گفت‌وگوی پس از انقلابش با رسانه‌های فارسی‌زبان به «صدای آمریکا»، درباره حق ایران در داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز گفته بود که استفاده از انرژی هسته‌ای «حق حقه ایران بوده، هست و خواهد بود... این حق متعلق به ایرانی‌هاست؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. معتقدم که ایران حق خود را خواهد داشت... این توهین به شرافت ایرانی‌هاست که بگویند ما به شما اعتماد نداریم».
او به‌عنوان یک دیپلمات بازنشسته، حتی زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش هم معتقد بود مسئله‌ هسته‌ای ایران تنها با مذاکره حل می‌شود و «جنگ هیچ‌چیز را حل نخواهد کرد». او گفته بود: «اگر بمب بیندازند به ایران یا اگر بخواهند تحریم اقتصادی کنند مردم بیچاره آسیب خواهند دید؛ به نظرم حق مال ایران است و غرب باید بنشیند صحبت کند و با ادامه‌ صحبت به جایی خواهند رسید».
مخالفت با ترامپ و تحریم‌ها
زاهدی در اواخر عمر خود با جدا شدن از بازماندگان رژیم پهلوی و اپوزیسیون خارج‌نشین در یکی از جنجالی‌ترین موضع‌گیری‌هایش در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز، سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران و اعمال تحریم‌های ضدایرانی او را محکوم کرده بود.
وی در آن یادداشت نوشته بود که «تاریخ به متجاوزان بیگانه آموخته است که از سودای در هم کوبیدن ایران دست بردارند. شتر در خواب بیند پنبه‌دانه. هیچ‌کس نمی‌تواند ایران را در هم بکوبد.»
دفاع از سردار شهید قاسم سلیمانی
زاهدی در مصاحبه‌ای علیه کمپین فشار حداکثری ترامپ به دفاع از سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و اپوزیسیون جنگ‌طلب را خائن نامید.
وی همچنین پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «بگذارید هر کسی هر چیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند. من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند... تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.»