kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

ژاپن رقم سنگینی برای بودجه نظامی‌اش اختصاص داد

 

رسانه‌های ژاپن گزارش کردند، این کشور تصمیم گرفته هزینه‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای را در بودجه اضافی که انتظار می‌رود همراه با بسته محرک اقتصادی اعلام شود، به ثبت برساند.
این اقدام از سوی دولت توکیو در حالی صورت می‌گیرد که «شینزو آبه»، نخست‌وزیر اسبق ژاپن افزایش در بودجه نظامی را به شکلی ملموس آغاز کرده بود. این تحولات همزمان شده با اینکه توکیو و متحدانش غربی‌اش شامل آمریکا، انگلیس و استرالیا به افزایش نفوذ نظامی‌ در منطقه آسیا-پاسیفیک توسط چین واکنش نشان می‌دهند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری «کیودو» جمعه گزارش داد، ژاپن به دنبال اختصاص دست کم ۷۷۰ میلیارد ین (۶.۷۴ میلیون دلار) برای امر دفاعی در بودجه مکمل خود است که بخشی از بسته محرک اقتصادی را که دیروز نهایی ‌شد، در بر می‌گیرد. این خبرگزاری ژاپنی همچنین گزارش کرد، این مبلغ که بیشترین مقدار برای دفاع در بودجه تکمیلی است، شامل هزینه موشک‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی و تقویت قابلیت‌های دفاعی در نزدیکی جزایر جنوب غربی ژاپن می‌شود.
گفتنی است، ژاپن مدت‌ها متعهد بود که بودجه‌ نظامی خود را در حد یک درصد از تولید ناخالص داخلی نگه دارد؛ عددی که نگرانی در داخل و خارج از کشور را در مورد احیای نظامی‌گری که این کشور را وارد جنگ جهانی دوم کرد، کاهش بدهد؛ اما با افزایش نگرانی از حضور و قدرت گرفتن چین در دریای مورد مناقشه چین شرقی، حزب حاکمِ «لیبرال دموکرات» ژاپن هدفی را برای هزینه 2 درصد از تولید ناخالص داخلی یا بیشتر برای ارتش در برنامه سیاست خود گنجاند.
گفته می‌شود، وزارت دفاع ژاپن برای یک جنگنده رادارگریز ساخت داخل و موشک‌هایی که می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنند، پول نیاز دارد و این در حالی است که این کشور همچنین در حال ایجاد قابلیت‌های سایبری، فضایی و جنگ الکترومغناطیسی است.