kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

توهم امپراطوری اردوغان عود کرد؛ رونمایی از نقشه جهان تورانی!

 

رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی‌، نقشه‌ای را تحت عنوان «جهان ترک» به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن بخش‌هایی از ایران، عراق و روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است! اردوغان هم لبخند زنان با آن نقشه کذایی، جلوی عکاس‌ها
ژست گرفت!
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در بیش از یک دهه گذشته رویای احیای امپراتوری عثمانی را داشته است. این رویا باعث شده تا ترکیه در سوریه، عراق و خیلی دیگر از کشورها به اشکال مختلف دخالت کند. نتیجه این اقدامات مداخله‌جویانه نیز هم باعث ناامن شدن مرزهای ترکیه شده و هم کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه را به دنبال داشته است. چرا که وی هزینه‌های زیادی برای حمایت از این رویا که به سراب شبیه است متحمل شده است. در ادامه اقدامات نوعثمانی‌گری اردوغان، «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان نقشه «جهان ترک» به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن تمامی قلمروهای کشورهای دیگر را که ترک زبان هستند یا اقلیت‌های ترک و مسلمان دارند، جزء قلمرو کشور ترکیه محسوب کرده است!
اقدام «باغچه‌لی» وتایید عملی این اقدام از سوی اردوغان، واکنش رسانه‌های زیادی را به همراه داشته طوریکه یک رسانه یونانی (To BHMA) در واکنش به این خبر نوشته، این نقشه که ایده‌های نئوعثمانی و مداخلات خارجی اردوغان را به تصویر می‌کشد، فهرست بلندبالایی از کشورهای بالکان و آسیای مرکزی و روسیه تا بخش‌هایی از چین با اقلیت‌های مسلمانان اویغور را به عنوان «سرزمین‌های ترکیه» نمایش می‌دهد و این هدیه‌ای بود که باغچه لی به اردوغان داد. در این گزارش آمده اردوغان سال‌هاست که تلاش می‌کند تا در قومیت‌های ترک و مسلمان را در بالکان و به ویژه بلغارستان و آلبانی تغییراتی را به وجود آورد.
تصویری که در آن نقشه نمایش داده شده در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گرفته شده است؛ جایی که اردوغان و باغچه‌لی یک نشست ۴۵ دقیقه‌ای درباره تحولات سیاسی و عملکرد ائتلاف خود برگزار کردند. در این گزارش همچنین نوشته شده اردوغان اغلب خود و ترکیه را به عنوان حامی جهان اسلام در منطقه وسیع‌تری که زمانی تحت سلطه عثمانی بود، معرفی کرده است. روزنامه «ینی شفق» ترکیه نیز در واکنش به این اقدام جنجالی باغچه‌لی نوشت: «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان و رئیس‌حزب حرکت ناسیونالیست (دولت) باغچه‌لی، با نقشه جهان ترکیه ژست گرفته‌اند.»
از طرف دیگر، روزنامه «ینی آکیت» ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرده باغچه‌لی در جریان نشست با اردوغان، نقشه «جهان ترک» را به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد؛ نقشه‌ای که جهان را تکان داد. در این گزارش آمده «این نقشه که از دریای آدریاتیک تا چین امتداد دارد، در عناوین روزنامه‌های روسیه نیز قرار گرفت و رسانه‌های روس با انتشار این تصویر گزارش کردند که این هدیه حاوی یک پیام است. حزب حرکت ناسیونالیست تصریح کرد که باغچه‌لی این نقشه را طراحی و در این خصوص اعلام کرده: باغچه‌لی نقشه جهان ترک را که برای مدت‌ها بر روی آن کار کرده است و به طور ویژه طراحی و ترسیم کرده، به عنوان پرچمی که باید از نسلی به نسل دیگر دست به دست شود، به وجدان ترکی و به خرد بالای ملت ترکیه سپرد.»
تظاهرات علیه بحران اقتصادی در ترکیه
در حالی که اردوغان غرق در رویای خود بود، مردم در یکی از شهرهای ترکیه و در اعتراض به افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی، تظاهرات کردند. افزایش تورم و گرانی کالاها و هزینه زندگی در ترکیه، تعداد زیادی از کارگران را به خیابان‌ها کشیده و می‌گویند که نمی‌توانند معاش خود را تأمین کنند. پایگاه خبری مستقل «بیانِت» در این باره گزارش داده که: «هزاران کارگر به‌‌همراه اعضای کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مترقی ترکیه (DİSK) در ازمیر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برابری در درآمد و مالیات شدند.» بر اساس این گزارش، نماینده این کنفدراسیون در منطقه دریای اژه همچنین خواستار اعتصاب یک روزه در آستانه مذاکرات درباره حداقل دستمزد شد. به نوشته بیانت، کارگرانی که روز پنجشنبه با فراخوان کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه در استان ازمیر به خیابان‌ها آمدند، در این تجمع گفتند: «ما نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی خود را تامین کنیم.» تعداد تظاهرات کنندگان در میدان جمهوریت شهر ازمیر «هزاران نفر» اعلام شده که «علیه دولت رجب طیب اردوغان» شعارهایی مانند «شغل، نان، آزادی»، «بودجه برای کارگر، نه برای کاخ»، «اتحاد کارگران پایتخت را تنبیه خواهد کرد»، «دولت مرگ بر تو»، «دستمزد انسانی می‌خواهیم» سر می‌دادند. آنها خواستار استعفای دولت اردوغان هم شدند.
این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها به کمترین سطح تاریخی ۱۰.۹۱ لیر در برابر یک دلار رسیده است. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین چند روز پیش با انتقاد از احزاب مخالف این کشور گفت که در صورت شکست در انتخابات آتی، در ترکیه هرج و مرج رخ می‌دهد.