kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
رئیس‌جمهور در زنجان:

نظام اقتصادی را اصلاح می‌کنیم اما نه با غافلگیر کردن مردم

رئیس‌جمهور گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.

 


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود، روز پنج‌شنبه (27 آبان) به استان زنجان سفر کرد تا از نزدیک پیگیر مسائل و مشکلات این استان باشد.در این سفر یک روزه تعدادی از اعضای هیئت دولت هم آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کردند.
رئیسی بعد از ورود به فرودگاه زنجان در تشریح اهداف سفر خود به زنجان اظهار کرد: انجام این سفر که توفیق محسوب می‌شود باید زودتر از این انجام می‌شد.
رئیس‌جمهور پایتخت شور و شعور حسینی بودن را از صفات بسیار ارزشمند و مهم زنجان و زنجانی‌ها دانست و افزود: زنجان استان مفاخر بسیاری از علما، دانشمندان و فلاسفه نامداری است که نه فقط در ایران بلکه نامشان در جهان بلند است.
رئیس‌قوه مجریه تصریح کرد: نام سرداران استان زنجان که به دفاع از وطن مشهور هستند در جهان می‌درخشد.
رئیسی با‌اشاره به ظرفیت استان زنجان در کشاورزی، صنعتی و معدن افزود: زنجان ظرفیت‌هایی از جمله در بخش نیروی انسانی دارد که باید از آنها استفاده بهینه شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به برکت جمهوری اسلامی کارهای خوبی در استان زنجان انجام شده است، ادامه داد: اما بین اقداماتی که انجام شده و اقداماتی که باید انجام شود فاصله وجود دارد. که امیدوارم در این سفر بخشی از کمبودها جبران شود.
رئیسی با بیان اینکه حل برخی مشکلات جزو مصوبات سفر خواهد بود، افزود: سازوکارهایی برای پیگیری مصوبات سفر پیش‌بینی شده است.
دستور رئیس‌جمهور
برای تسریع در رفع موانع راه‌اندازی کارخانه در حال احداث
سرجین بافت
رئیس‌جمهور در اولین بخش از برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان بازدید کرد و اظهار داشت: مشکلات این کارخانه ناشی از مسائل مختلفی بوده و در زمان کوتاهی باید این مشکلات حل شود.
رئیسی وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار زنجان را موظف کرد ظرف مدت یکماه مشکلات بر سر راه‌اندازی این کارخانه را پیگیری و مرتفع کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه این سفر از کارخانه روغن نباتی جهان زنجان بازدید کرد.
رئیسی در بازدید از کارخانه جهان گفت: خط تولید این کارخانه تقریبا تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهرا سرپا نگه داشته شده است.
رئیس‌جمهور افزود: من به خوبی کارخانه روغن نباتی جهان را می‌شناسم قبلا وقتی به این کارخانه آمده بودم به استاندار(وقت) گفتم این کارخانه را راه بیاندازید و در مدت کوتاهی راه‌اندازی شد.
رئیسی با‌اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران با لباس‌های کارگری معطل ایستاده‌اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند.
اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور متوقف شود
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.
رئیس‌قوه مجریه با‌اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه‌ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیرداخلی کارخانه خاطر نشان کرد: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهر‌سازی کارخانه را اداره کند.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت رو‌به‌رو است و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است.
آیت‌الله رئیسی با تاکید به مدیران استانی مبنی بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن، گفت: شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و ‌اشتغال کارگران باشد. این ظاهر سازی‌ها نمی‌تواند ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کند. الان باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند نه اینکه با ۸۰ کارگر ظاهر سازی کنند.
رئیس‌جمهور همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار و دادستان زنجان خواست راه‌اندازی این کارخانه با جدیت دنبال شود.
کارخانه روغن نباتی جهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن نباتی کشور بود که در جریان انتقال از استان البرز به استان زنجان به مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا تجهیز شده بود. این واحد تولیدی نیز یکی از واحدهای صنعتی پرشمار کشور است که در جریان اجرای ناصحیح سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی دچار مشکل شده و علاوه‌بر کاهش چشمگیر تولید، تعداد زیادی از کارگران آن نیز اخراج شدند.
رئیسی در جریان سفر به استان زنجان، از منطقه مسکونی کوی فلسطین در حاشیه شهر زنجان هم بازدید کرد.رئیس‌جمهور طی سخنانی در این بازدید ضمن ابراز خوشحالی برای حضور جمع مردم این منطقه به مشکلات مطرح شده از سوی مردم و مسئولین استانی‌اشاره کرد و گفت: با عنایت خداوند مشکلات این منطقه پیگیری و حل می‌شود.
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان از سایت دپوی کیک روی زنجان بازدید کرد و ضمن‌اشاره به اقدامات و پیگیری‌هایی که در زمان ریاست خود بر قوه قضائیه برای حل مشکل دپوی کیک روی انجام داده بود، گفت: منافع این پسماندها برای مردم است و به موجب حکم قانون به مردم زنجان واگذار شده است.
اولویت ما سامان دادن پروژه‌های نیمه تمامی است
که مردم را رنج می‌دهد
آیت‌الله رئیسی با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم زنجان هم دیدار کرد و در این دیدار گفت: همه مسئولان در همه عصرها و نسل‌ها و دولت‌ها و مجلس‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور باید توجه داشته باشند که امروز وارث چه نسلی هستند. این درس بزرگی برای همه ما مسئولان و تعیین‌کننده آن است که چه کنیم و چه باید انجام دهیم؛ این مسئولیت خطیری است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از همه دست‌اندرکاران واکسیناسیون عمومی، اضافه کرد‌: این لطف خدا بود که توانستیم واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنیم و امروز با رسیدن سطح واکسیناسیون به ۱۰۰ میلیون دز به شکل بهتری از جامعه در برابر کرونا صیانت می‌شود. همچنین به طور جدی به دنبال پرداخت معوقات کادر درمان هستیم.
رئیس‌جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را اولویت دولت دانست و تصریح کرد: در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثنا و ضرورت چرا که پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج می‌دهند. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه تمام‌ است.
رئیسی در ادامه به موضوع حقوق زنان که از سوی یکی از سخنرانان مطرح شد،‌اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است به حقوق زنان به ویژه زنان سرپرست خانواده و یا زنان بدسرپرست توجه جدی کنیم. باید برای این دسته از زنان زمینه‌اشتغال سالم فراهم شود تا هم آنها به آرامش برسند و هم بتوانند در مسیر توسعه کشور نقش‌آفرینی کنند.
مردم را در تصمیمات اقتصادی دولت
سهیم می‌کنیم نه غافلگیر
آیت‌الله رئیسی بعدازظهر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان زنجان با فرهیختگان این استان هم دیدار کرد.
وی با ابراز خوشحالی از دیدار با نخبگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش‌آموزان این استان، گفت: اقتصاد دیجیتال و مجازی می‌تواند در این استان فعال شود. دانشگاه باید در کنار صنعت، کشاورزی و معدن باشد. این نمی‌شود که دانشگاه از صنعت فاصله داشته باشد. بازار باید علمی فعالیت کند و نظام اقتصادی کشور هم باید علمی باشد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم تحول محور و بر اساس عدالت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم حل مشکلات با روحیه انقلابی گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.
رئیسی در پاسخ به درخواست تعدادی از قهرمانان ملی در رشته‌های مختلف برای رفع مشکل استخدام و مسکن آنان گفت: توجه به مسکن و استخدام قهرمانان خارج از عدالت نیست زیرا آنها روی سکوها نام و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند.
باید آثار مصوبات سفرهای استانی
در زندگی مردم ظاهر شود
رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان در نشست شورای اداری استان گفت: ظرفیت استان بسیار بالا است. در حوزه‌های کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت دراین منطقه کارهای خوبی انجام شده ولی استان زنجان می‌تواند دراین بخش‌ها سرآمد باشد که باید به دست توانای شما مدیران عزیز و کسانی که با شما در اداره یا سازمان‌ها کار می‌کنند محقق شود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: کار عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند این تحول را شکل دهد بلکه باید کارهای جهادی صورت گیرد. خیلی از شما در دوران دفاع مقدس جزو جبهه‌ای‌ها بودید و می‌دانید با یک کار عادی نمی‌شود با این محدودیت‌هایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند مواجه شد. با توجه به تحریم‌ها و تهدیدها، باید یک کار ویژه انجام شود که نگاه تحولی شرط اول آن است.
رئیس‌قوه مجریه با تشریح تفاوت‌هایی که برگزاری جلسات شورای اداری و سفرهای استانی در این دولت با گذشته پیدا کرده است، تصریح کرد: ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسئولین مربوطه ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به دست توانای آنها
انجام شود.
آیت‌الله رئیسی سیاست اساسی دولت درباره آب را توزیع عادلانه منابع آب عنوان کرد که هم با پرآبی و هم با کم آبی سازگاری خواهد داشت.
رسانه‌ها به شکل منظم و مستمر
پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند
رئیس‌جمهور در پایان سفر خود به استان زنجان همچنین در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
رئیسی در این نشست با‌اشاره به اینکه بخشی از مشکلات استان زنجان را در سفر خود به عنوان رئیس‌قوه قضائیه نیز پیگیری کرده است، گفت: خبرنگاران عزیز حتما گزارشاتی را که آقایان وزرا در جلسه دادند ثبت و ضبط کنند و پیگیری هم انجام دهند. یکی از بخش‌هایی که باید مصوبات سفر و اظهارات وزرا را پیگیری کند خود اصحاب رسانه هستند. به عنوان مثال امروز مطرح شد که نهضت ملی ساخت مسکن در این سفر آغاز شد و شما باید پیگیر نتایج آن باشید.