kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
با شکست آمریکا در همراه کردن متحدان

افزایش قیمت نفت از سرگرفته شد

 

قیمت نفت که به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از برداشت هماهنگ بزرگترین اقتصادهای جهان از ذخایر نفتشان برای پایین بردن قیمت‌ها کاهش پیدا کرده بود، با مخالفت متحدان آمریکا، دیروز جمعه افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۵۳ سنت معادل هفت دهم درصد افزایش یافت و به ۸۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد شش هفته اخیر نزول کرده بود اما نهایتا با یک و دو دهم درصد افزایش بسته شد. نفت برنت امسال حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته که تحت تاثیر محدودیت عرضه همزمان با بازگشایی اقتصادها پس از بحران پاندمی کووید ۱۹ و همچنین افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس بوده است.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر ۴۹ سنت افزایش یافت و به ۷۹ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا در معاملات پنجشنبه بیش از دو دلار نوسان داشت اما با افزایش بسته شد.
نوسانات بازارهای نفت در روز پنجشنبه تحت تاثیر گزارش رویترز از درخواست آمریکا از چین، ژاپن و سایر خریداران بزرگ نفت برای برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیکشان اتفاق افتاد اما آمریکا در همراه کردن متحدان و رقبا با خود، شکست خورد.
تحلیلگران کالای شرکت فیچ سولوشنز در یادداشتی اعلام کردند بازار از نظر بنیادین دچار محدودیت عرضه مانده و هر گونه آزاد‌سازی نفت از ذخایر استراتژیک بعید است توازن جهانی را به میزان قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد. به این ترتیب انتظار می‌رود هر گونه روند کاهشی قیمت‌ها محدود و موقتی باشد.
مخالفت اوپک، چین و کره جنوبی با آمریکا
همچنین به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، چین تنها کشوری نیست که آمریکا از آن درخواست کرده ذخایر نفتی خود را جهت مهار قیمت نفت آزاد کند. جو بایدن از رئیس‌جمهور چین خواسته بود در تلاش برای مهار قیمت نفت که قیمت سوخت در آمریکا را به بالاترین رقم رسانده و باعث نگرانی واشنگتن شده، ذخایر نفتی خود را آزاد کند. آمریکا غیر از چین از ژاپن، کره جنوبی و هند هم همین درخواست را داشته ‌است.
درخواست بایدن در آمریکا هم مطرح‌ شده اما بسیاری از مقامات این کشور با توجه به نحوه عملکرد صنعت انرژی، در مورد مؤثر بودن این اقدام تردید دارند. یکی از دلایل آنها برای رد این تصمیم این است که رئیس‌جمهور تنها می‌تواند دستور آزاد‌سازی بخش محدودی از ذخایر نفتی را صادر کند و این مقدار تاثیر موقتی بر قیمت نفت خواهد داشت. تحلیلگران عقیده دارند بازار انرژی متقاعد شده حتی اگر آمریکا ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد کند، منافع آن برای مصرف‌کننده آمریکایی بسیار محدود خواهد بود. حتی این اطمینان وجود ندارد که برداشت از ذخایر نفتی تأثیری بر افزایش تولید اوپک داشته باشد. اوپک و شرکای آن در ائتلاف اوپک پلاس به‌وضوح اعلام کرده‌اند در مورد عرضه بیشتر نفت به بازارهای جهان محتاطانه عمل می‌کنند و به‌نظر نمی‌رسد درخواست آمریکا از سایر کشورها برای برداشت از ذخایر نفتی، آنها را نگران کند.
در حالیکه بایدن به متحدان آمریکا برای برداشت از ذخایر نفتی فشار آورد اما راشاتودی گزارش داد که کره جنوبی اعلام کرده با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا جهت کمک به واشنگتن برای متعادل کردن قیمت نفت با برداشت از ذخایر نفتی موافق نیست چرا که افزایش قیمت نفت دلیل کافی برای آزاد‌سازی این ذخایر نمی‌تواند باشد.
وزارت صنعت کره جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌ما به‌دقت این درخواست آمریکا را بررسی می‌کنیم اما ذخایر نفتی خود را به‌خاطر افزایش قیمت نفت آزاد نخواهیم کرد».
ائتلاف اوپک پلاس هم اخیراً درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت در بحبوحه بالا رفتن تقاضا را رد کرده ‌است. به همین دلیل کاخ سفید هم اوپک و روسیه را مسئول این افزایش قیمت می‌داند.
گفتنی است، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد به‌دنبال افزایش عرضه نفت و بالا رفتن میزان ذخایر نفتی دنیا در سال آینده میلادی، قیمت نفت تا ۷۲ دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد.