kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
زارع‌پور:

بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت درست است

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت را درست و بخشی را هم ناشی از فضا‌سازی رسانه‌ای دانست.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در بازدید از دفتر اپلیکیشن فرهنگی طاقچه به مناسبت هفته کتاب، بر ضرورت حمایت از رسانه‌های دیجیتال در کشور به‌عنوان یک فرصت تاکید کرد و افزود: به مناسبت هفته کتاب، به یکی از پلتفرم‌های دیجیتالی ترویج کتاب و کتابخوانی آمدیم تا هم به دوستان خداقوت بگوییم و هم بر اهمیت این ابزارهای جدید در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی کشور عزیزمان تاکید کنیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص سرعت اینترنت هم توضیح داد: ما قبول داریم که در اینترنت ثابت مشکل داریم زیرا زیرساخت‌های ارتباطات ثابت در گذشته به‌اندازه مناسب و همگام با ارتباط همراه توسعه پیدا نکرده است. دولت سیزدهم بنا دارد توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت را در کشور به‌صورت ویژه دنبال کند و پروژه فیبرنوری منازل در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حالی که به دلیل مشکلات مربوط به عدم توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور به‌طور میانگین پنج تا شش مگابیت‌برثانیه را نشان می‌دهد و در پروانه اپراتورها دو مگابیت‌برثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود هشت برابر این مقدار را نشان می‌دهد. ما ادعا نمی‌کنیم که این سرعت ایده‌آل است بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت‌برثانیه هم برسیم. بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها در صدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضا‌سازی رسانه‌ای است.
زارع‌پور البته درباره مشکلات اینترنتی نیز اینطور توضیح داد که «مشکل کلان‌تر ما این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی‌ از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینه‌ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریم‌ها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی‌‌سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به‌سرعت در کشور دنبال کنیم».
به گزارش ایسنا، با شیوع کرونا از اسفند ١٣۹۸، بسیاری از فعالیت‌ها مجازی و آنلاین شد. در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت‌های ارتباطی افزایش یافت اما در دو ماه گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد، تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.