kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

اقدامات نسنجیده روحانی به حوادث آبان 98 دامن زد(خبر ویژه)

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: حوادث آبان 98 محصول اقدامات نسجیده دولت روحانی بود و او مسئول اصلی آن اغتشاشات است.


نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با «مشرق»، اظهار داشت: آبان ۹۸ تجربه‌ای سخت برای جامعه ایران است، آبان ۹۸ محصول اقدامات نسنجیده برخی مسئولین وقت است. به‌نظرم در کنار دولت روحانی؛ مجلس دهم (همان لیست امیدی‌ها که اکثریت داشتند) نیز نقش جدی در بروز آن داشته است. این مجلس در ابتدا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرد؛ البته تغییر قیمت سوخت غیرقابل‌اجتناب بود، اما مسئولان وقت در اجرای آن بد عمل کردند. این باعث نگرانی و ناراحتی بخش‌های زیادی از جامعه شد. مردم ما صبور هستند؛ مشکلات کشور و تحریم‌ها را درک می‌کنند. اما وقتی فردی در قامت رئیس‌جمهور مردم را ناآگاه فرض کرده و می‌گوید من هم مانند شما در صبح جمعه متوجه شدم که قیمت بنزین عوض‌شده است، این طرز سخن گفتن باعث عصبانیت می‌شود. روحانی به مردم ایران توهین کرد و با سخنان نسنجیده بر خرمن نگرانی‌های دهک‌های پایین جامعه آتش نهاد؛ به تعبیری او عامل اصلی این اغتشاشات است. وقتی آتش ایجاد شود؛ خشک و‌ تر باهم می‌سوزند.
وی می‌افزاید: ما در سلسله‌ مراتب بالای نظام مشکلی نداریم؛ دستور رفع مشکلات صادر شد؛ اما در پایین برخی درست عمل نکردند. مثلاً چرا اجازه برگزاری مراسم ختم به برخی داده نشد؟
احمدی درباره موج‌سواری دشمن گفت: من می‌پذیرم که برخی ابزار دست دشمن می‌شوند؛ اما جامعه نیاز به صبوری بیشتر دارد. من بیشتر عمر خودم را با این مدل پرونده‌ها سپری کرده‌ام، می‌دانم این دست خانواده‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این را بپذیرید که باید در مورد پرونده‌های مختلف به‌صورت موردی اقدامات متفاوتی انجام داد. این خانواده‌ها آسیب‌پذیر هستند و خیلی سریع مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان ‌مثال اخیراً دادگاهی درباره ماجرای آبان در لندن برگزار شده است، این نشان می‌دهد در خارج از کشور روی مسائل داخلی ما برنامه دارند؛ ما باید هوشیارانه‌تر عمل کنیم. این دادگاه انگلیسی مضحک است. این دادگاه‌؛ های‌وهوی و طبل توخالی بود. شما ببینید چه کسی این دادگاه را برگزار کرد؟ شنیدم خانم مصی علی‌نژاد پشت این دادگاه است. من سر کلاس‌هایم نظر دانشجویانم را درباره پروژه‌های این خانم پرسیده‌ام. این پروژه‌ها آمریکایی است. من شاهدم که مردم مصی علی‌نژاد را به‌خاطر‌ ترویج بی‌حجابی لعنت می‌کنند. به ‌هر حال او محصول جامعه ایران نیست؛ من با این خانم در یکی از تلویزیون‌های خارجی بحث کرده‌ام، او به من گفت شما از مردم بریده‌اید. من به او گفتم؛ جمع کنید خودتان را! ۱۲ هزار کیلومتر آن‌سوتر نشسته‌اید، برای مردم نسخه می‌پیچید! آن‌سوی دنیا مردم را تحریک می‌کنید. امثال علی‌نژاد کوتوله‌هایی بیش نیستند.
نعمت احمدی درباره برخی ادعاهای دروغ شکنجه و آزار گفت: یادم هست خانمی‌ در سنندج ادعا کرد در زندان مورد تجاوز قرار گرفته است (نام این فرد نزد مشرق محفوظ است) پرونده او را نزد من آوردند؛ من متوجه شدم تمام این پرونده دروغ است. جالب است بدانید که من همین خانم را آمریکا دیدم و باز ماجرا را پرسیدم او گفت همه این داستان دروغ بود و وکلای حقوق بشری به من گفت پرونده تو سنگین است؛ این دروغ‌ها را بگو تا فشار برداشته شود! من به او گفتم اگر جای تو بودم حتماً اعلام می‌کردم که دروغ گفته‌ام. سخنان این شاهد دادگاه در لندن هم (درباره شکنجه و تجاوز) از همین دست ادعاها برای گرفتن کیس پناهندگی است. بیشتر این دست پرونده‌های حقوق بشری برای گرفتن پناهندگی ساخته می‌شود. همه وکلا به ‌خوبی می‌دانند که چنین دست ادعاهایی غیرممکن و دروغین است.
این حقوقدان درباره ادعاهای مشابه در سال 88 گفت: من همان اول ماجرا در سال ۸۸ نزد آقای کروبی رفتم و به او گفتم که حاج‌آقا شما سادگی کردید. امکان ندارد چنین اتفاقی در بازداشتگاه روی دهد. کروبی گفت فردی که این ماجرا را تعریف کرد صمیمانه حرف زد! به او گفتم مگر می‌شود موضوع به این مهمی ‌صمیمانه گفته شود و شما باور کنید!
وی درباره پشت پرده این پرونده‌سازی‌ها تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند خانم علی‌نژاد است؛ این را بی‌خودی بزرگ کرده‌اند. برخی در مجامع حقوق بشری اهمیت پیداکرده‌اند که در این حد و معیارها نیستند. مثلاً نسرین ستوده برای چه باید در رسانه بزرگ شود؟ تنها کار بزرگ او آن بود که روسری‌اش را برداشت ولی او را در رسانه‌ها در سطح یک مبارز سیاسی بزرگ کردند. در مورد شیرین عبادی نیز همین‌گونه است؛ این خانم بسیار شیاد است؛ او به من زنگ می‌زد و می‌گفت تو روابط عمومی خوبی داری، پرونده‌های اخلاقی را برایم بفرست تا بزرگش کنم. من به او گفتم مگر جامعه ایران کثیف است که این دست پرونده‌ها مثل نقل‌ونبات ریخته باشد!
نعمت احمدی همچنین درباره عملکرد رئیس قوه قضائیه گفت: آقای اژه‌ای کارستان کرده است، ایشان مستقیم به بندهای امنیتی رفته و با مجرمینی که قطعاً جرم انجام داده‌اند به‌صورت مستقیم گفت‌وگو می‌کند؛ من شنیده‌ام که پس از این دیدارها تغییراتی روی‌داده و این نشان می‌دهد این دیدارها تشریفاتی نیست. من باید تا کمر در برابر اژه‌ای خم‌شده و از او تشکر کنم. من بشدت از او حمایت می‌کنم؛ البته بدون تعارف بگویم؛ روز اول انتخاب ایشان من نوشتم إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. گمان نمی‌کردم ایشان چنین شخصیتی داشته باشند؛ واقعاًً کارهای بزرگی انجام‌شده است. به ایشان گفته‌ام و حتی نوشته‌ام از ایشان عذرخواهم! ایشان قلبی رئوف و پاک دارد.