kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

احیای روابط دولت‌ها با سوریه یعنی پیروزی محور مقاومت(خبر ویژه)

سفر وزیر امور خارجه امارات در دمشق، به معنای پیروزی محور ایران- حزب‌الله است.


روزنامه قطری العربی الجدید با‌ اشاره به سفر اخیر عبد اله بن‌زاید وزیر خارجه امارات به سوریه نوشت: این سفر نخستین اقدام از سوی ابوظبی برای اصلاح روابط با حکومت سوریه نبود. بیش از یک سال پیش نیز سفارت امارات در پایتخت سوریه بازگشایی شد. مسئله قابل توجه در این میان، عناوین و اهداف این اقدام است. بهانه‌ها و توجیه‌های امارات درخصوص نزدیک شدن به نظام سوریه حول ایده دور کردن این نظام از ایران می‌گردد؛ اما در مقابل، دیگران این گشایش و اقدام را پیروزی حکومت بشار اسد و ایران می‌دانند.
غیرممکن است توجیه‌های امارات درخصوص تجدید روابط با نظام سوریه را باور کرد و احتمالا این رویکرد در نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر با تلاش برای بازگرداندن کرسی سوریه ابعاد بزرگ‌تری پیدا کند. امارات اهداف دیگری دارد که کاملاً از تلاش برای جدا کردن دمشق از آغوش ایران به دور است. به‌ویژه که مدت‌هاست برای انجام این کار زمان از دست رفته است. نفوذ ایران در سوریه، غیرقابل کنترل است، زیرا این نفوذ از مرزهای نظامی گذشته و وارد چارچوب‌های اجتماعی، اقتصادی و دینی شده است.
تمام کشورهای عربی چنین دیدگاهی دارند اما با درجات کمتر و گام‌هایی کمتر جسورانه در مقایسه با امارات. در این راستا عربستان علی‌رغم اعلام نکردن نیت خود برای گشایش روابط با حکومت اسد اما با دیدار خالد الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات خود با حسام لوقا، رئیس سازمان اطلاعات سوریه در حاشیه نشست سران اطلاعاتی و امنیتی کشورهای عربی در قاهره مخالفتی نکرد. این مسئله درباره قاهره نیز صدق می‌کند.
در مقابل، سرپا نگه داشتن حکومت اسد برای اوضاع کشورهای عربی و مشخصا کشورهای دشمن ایران، پیامدهایی خواهد داشت. قرائت دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر مقامات محور مقاومت به رهبری ایران از این گشایش روابط، به‌عنوان «پیروزی محور مقاومت»، بسیار درست است و احتمالا این محور را به‌ویژه در سایه مذاکرات ایران و کشورهای غربی به مداخله بیشتر در موضوعات عربی تشویق می‌کند.