kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
«محسنی اژه‌ای» در نشست با مسئولان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور:

آموزه‌های اسلامی اثر بازدارندگی بیشتری از مجازات‌ها دارند

رئیس‌قوه قضائیه گفت: شکل‌گیری بسیاری از پرونده‌ها به خاطر شیوع منکرات و بی‌توجهی به معروفات است و اگر بساط منکرات از جامعه جمع شود و جرمی واقع نشود، پرونده قضایی هم نخواهیم داشت.


به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در نشستی با مسئولان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور، با اشاره به محدودیت مقدورات و امکانات دستگاه‌ها، به مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر توصیه کرد که با بررسی دقیق مجموعه مسائل جاری در کشور، موضوعات را برای برنامه‌ریزی جهت تحقق آنها اولویت‌بندی کنند.
محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم طراحی یک برنامه مدون بلندمدت در کنار برنامه‌های مقطعی و کوتاه مدت برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزود: اگر برنامه نداشته باشید و یا اولویت‌بندی صورت نگیرد کار‌ها مانند یک کلاف سردرگم می‌شود.
وی با بیان اینکه همه کار‌های تاثیرگذار الزاما مجازات نیست، گفت: بسیاری از آموزه‌های اسلامی اثر تربیتی و بازدارندگی بیش‌تری نسبت به بعضی مجازات‌ها دارند.
رئیس‌دستگاه قضا بیان داشت: در محیط خانواده و اجتماع با رعایت حیا خیلی از مشکلات حل می‌شود که با رفتار‌ها و برخورد‌های قهری یا احیانا خشونت‌آمیز نمی‌توان آن نتیجه مطلوب و بازدارنده را به دست آورد.
محسنی اژه‌ای بر همین اساس به کارگروه‌های علمی و پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر توصیه کرد که در کنار احصاء اولویت‌های معروفات و منکرات، بررسی کنند چه اقدامات و کار‌هایی در کاهش منکرات و گسترش معروفات در جامعه موثرتر است.
وی در واکنش به گلایه‌های مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر از بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف به اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر گفت: سازمان بازرسی کل کشور موظف به نظارت بر حسن اجرای قانون و مرجع رسیدگی به قصور و اهمال دستگاه‌ها در انجام وظایف قانونی‌شان است.
رئیس‌عدلیه افزود: شکل‌گیری بسیاری از پرونده‌ها به خاطر شیوع منکرات و بی‌توجهی به معروفات است و اگر بساط منکرات از جامعه جمع شود و جرمی واقع نشود، پرونده قضایی هم نخواهیم داشت.
اژه‌ای بر لزوم فرهنگ‌‌سازی به منظور عمومی شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نیز تاکید کرد و گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را از خود و خانواده و محیط کار شروع کنیم تا در دیگر بخش‌های جامعه نیز این فرهنگ گسترش پیدا کند.
پیش از سخنان رئیس‌دستگاه قضا، رئیس‌ستاد امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر را از مهم‌ترین مسائلی دانست که همه مسئولان نظام اسلامی باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
آیت‌الله «کاظم صدیقی» در عین حال گفت که با گذشت بیش از ۴۰ سال از استقرار نظام اسلامی همه دولت‌ها بدون استثنا تلاش نکردند تا اصل هشتم قانون اساسی درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به قانون تبدیل شود و مجلس نهایتا به تنهایی در این خصوص اقدام کرد.
وی همچنین از عدم اهتمام لازم قوا و دستگاه‌ها به اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ابراز گلایه کرد و گفت که این ستاد هم به دلیل عدم همراهی‌های لازم نتوانسته وظایف خود را به طور کامل انجام دهد.
هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این نشست، تدوین قانون امر به معروف و نهی از منکر در اجرای اصل هشتم قانون اساسی و اصلاح و بروزرسانی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ایجاد شعب ویژه در محاکم برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به آمران به معروف و ناهیان از منکر و تقویت همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از دیگر مسائل مطرح شده توسط دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر بود.
«جهانگیر» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم با اشاره به قوانین متعدد درخصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: در عرصه امر به معروف و نهی از منکر ۴۰ قانون وجود دارد و ما با کمبود قانون مواجه نیستیم، اما دستگاه‌ها و نهاد‌ها اهتمام لازم به اجرای قانون ندارند.