kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی ـ
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
نشنال اینترست: نیروی زمینی ایران
می‌تواند به قدرت زمینی مسلط در خاورمیانه تبدیل شود
نشریه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی به قلم «کایل میزوکامی»، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی نوشت: نیروی زمینی ایران متشکل از ارتش و سپاه پاسداران می‌تواند به قدرت زمینی مسلط در خاورمیانه تبدیل شود.
این چیزی است که باید به خاطر بسپارید: نیروی قدس سپاه متشکل از پانزده تا سی هزار نفر از بهترین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توانایی جنگی غیرمتعارف را برای ایران فراهم می‌کند.
یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین کشورهای خاورمیانه بدون شک ایران است. جمهوری اسلامی ایران در کنار چندین منطقه کلیدی استراتژیک و اغلب ناآرام از جمله خلیج‌فارس، آسیای مرکزی، اقیانوس هند و قفقاز قرار دارد. ایران در وهله اول یک قدرت زمینی است. در نتیجه، ایران نیروهای زمینی بزرگی را هم در خود ارتش ایران و هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختیار دارد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، فرمانده کل نیروهای مسلح است. مانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز دو ارتش وجود دارد: ارتش ایران، و سپاه و بسیجیان آن، که به نظام و انقلاب وفادار هستند.
در سال 2013، مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی‌، نیروی زمینی ایران را متشکل از 350000 نیروی وظیفه فعال شامل 130000 متخصص و 220000 سرباز مورد ارزیابی قرار‌داد. این نیروها در چهار لشکر زرهی، دو لشکر پیاده مکانیزه، چهار لشکر پیاده سبک، شش گروه توپخانه، دو لشکر نیروی ویژه/تکاور، یک تیپ هوابرد، سه تا چهار تیپ کماندویی، تعداد نامعلومی یگان هوانوردی و سایر واحدهای جداگانه تیپ‌های زرهی و پیاده سازماندهی شده‌اند.
نیروی زمینی تعدادی خودرو زرهی از جمله 1663‌تانک اصلی جنگی، 725 خودروی شناسایی و جنگی پیاده نظام،
640 نفربر زرهی، 2322 دستگاه هویتزر یدک‌کش و خودکششی و 1476 موشک‌انداز متعدد در اختیار دارد. در حالی که مقدار زیادی از تجهیزات به نظر می‌رسد قابل توجه است، و بسیاری از قطعات، مانند‌تانک چیفتن بریتانیا، هلیکوپتر تهاجمی دریایی کبرا آمریکایی و نفربر زرهی ام 113، سلاح‌های درجه یک برای زمان خود بودند، بسیاری از انواع بسیار قدیمی آنها با استانداردهای 2017 هستند. این تجهیزات با تجهیزات روسی خریداری شده در دهه 1990 برای تسلیح مجدد نیروهای زمینی فرسوده جنگ تکمیل شده است.
تحریم‌های غرب و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خلایی ایجاد کرد که صنعت نوپای تسلیحاتی این کشور برای پر کردن آن تلاش‌های بسیاری کرد. امروز ایران دارای یک مجتمع نظامی-صنعتی پرشور، اگر نگوییم کاملاً پیشرفته است. این شرکت تعداد زیادی اسلحه کوچک و سلاح‌های پشتیبانی برای پیاده نظام تولید می‌کند و نسخه‌های داخلی وسایل نقلیه مانند خودروی جنگی پیاده نظام بی‌ام پی-2 و‌تانک اصلی جنگ تی-72 را ارائه می‌دهد. ایران مدعی است که‌تانک اصلی جنگی کرار («استرایکر») را تنها در یک سال طراحی و ساخته است که به گفته او از جهاتی برتر از تی‌ام‌اس -90 روسی است که قصد خرید آن را داشت. این تقریباً به طور قطع نادرست است.
سپاه، در کنار نیروی زمینی ارتش، توان نیروی زمینی خود را حفظ کرده است. نیروی بسیج نیز یک نیروی سبک مسلح است.
یکی از بخش‌های سپاه، نیروی قدس است. نیروی قدس که متشکل از پانزده تا سی هزار نفر از بهترین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، توانایی جنگی غیرمتعارفی را به ایران ارائه می‌کند که تقریباً مشابه سیا و نیروهای ویژه ایالات متحده در سال 1967 است. نیروی قدس معمولاً در کنار بازیگران غیردولتی مانند حزب‌الله عمل کرده و آموزش می‌دهد.
در حال حاضر وسعت ایران، هم از نظر جغرافیا و هم از نظر جمعیت، عاملی بازدارنده در برابر تهاجم است و در این بین نیروی زمینی در نیروهای نظامی ایران، عموماً برای ایمن ‌سازی مرزها تلاش دارد. سپاه در کنار ارتش ایران، با هدفگذاری مناسب می‌تواند ایران را به قدرت زمینی مسلط در خاورمیانه تبدیل کند.
ناینتین فورتی فایو: مرگ از فاصله 2 مایلی؟
با اسلحه تک تیرانداز 14.5 میلی‌متری شاهر ایران بیشتر آشنا شوید
وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مطلبی به قلم «پیتر سوسیو» کارشناس مسائل نظامی نوشت: تقریباً یک دهه پیش بود که ایران برای اولین بار از تفنگ تک تیرانداز 14.5 میلی‌متری شاهر پادماده‌ای تولید داخل خود رونمایی کرد، اما از زمان معرفی آن، این سؤال باقی مانده است که آیا واقعاً ایران از پس این کار برمی‌آید یا خیر. جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با تحریم تسلیحاتی مواجه بوده و تلاش می‌کند صنعت تسلیحات داخلی مدنظر خود را ایجاد کند.
اینکه بگوییم نتایج در بهترین حالت «ترکیبی» بوده‌اند، دست کم گرفتن بزرگی است. سخت‌افزار ایرانی ممکن است گاهی خوب به نظر برسد، اما کالاها همیشه در درجه دوم کارایی قرار دارند.
در مورد شاهر، مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که این اسلحه می‌تواند به سنگرهای بتنی نفوذ کند، در حالی که گزارش شده می‌تواند آسیب قابل توجهی به هلیکوپترها و خودروهای زرهی سبک وارد کند. این اسلحه ساخت داخل نیز حداکثر برد مؤثر چهار کیلومتر (تقریباً 2.5 مایل) دارد.
شاهر به هیچ وجه یک سلاح سبک وزن نیست و وزن آن 22 کیلوگرم (49 پوند) گزارش شده است، این در حالی است که طول آن 1.85 متر (6.1 فوت) است. گلوله‌های ضد زرهی آن طبق گزارش‌ها می‌توانند به زره ۵۰ میلی‌متری (دو اینچ) نفوذ کنند، و ایران همچنین افتخار می‌کند که می‌توان از این اسلحه برای درگیری با هلیکوپترها و سایر هواگردها استفاده کرد.
از زمان رونمایی رسمی این اسلحه در سال 2012 توسط سردار سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ایران در کنار سایر سخت‌افزارهای نظامی توسعه یافته و تولید داخلی، به روز رسانی‌های واقعی کمی در مورد شاهر وجود داشته است. آنچه معلوم است این است که این اسلحه در سال 2014 با اضافه شدن یک ریل پیکاتینی برای نصب اسکوپ‌ها به روز شد. در می ‌2017 اعلام شد که این اسلحه وارد تولید انبوه خود شده است.
شاهر بسیار سنگین‌تر و طولانی‌تر از بارت ام82 اِی 1 / ام107 آمریکایی است؛ تفنگ ضد مواد نیمه اتوماتیک با پس‌زنش که سال‌ها استاندارد واقعی برای سلاح‌های پادماده‌ای بود و در سراسر جهان به اثبات رسیده است.