kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
مقام طالبان خبر داد

دستگیری یا اخراج صدها عضو طالبان به اتهام همکاری با داعش یا سوءاستفاده از قدرت

 

رئیس‌کمیسیون تصفیه طالبان اعلام کرد از زمان آغاز به کار این کمیسیون تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از صفوف طالبان اخراج و یا زندانی شده‌اند.
فرایند اخراج و تصفیه نیروها در گروه طالبان همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها تا کنون صدها نفر اخراج یا بازداشت شده‌اند. در همین ارتباط «لطیف‌الله حکیمی» رئیس‌کمیسیون تصفیه طالبان گفت: که از زمان آغاز به کار این کمیسیون تاکنون بیش از 600 نفر از افرادی که از نام طالبان سوءاستفاده می‌کردند در 22 ولایت شناسایی، بازداشت و یا برکنار شده‌اند».وی افزود این افراد به اتهامات مختلف از جمله همکاری با داعش و سوءاستفاده از وسایل نظامی بازداشت و یا از وظایف خویش برکنار شده‌اند.
مقامات طالبان پیش از این نیز گفته بودند که روند توزیع کارت هویت و یونیفورم‌های نظامی برای اعضای طالبان برای جلوگیری از سوءاستفاده از نام آنها بزودی آغاز می‌شود.گفتنی است که شورای وزیران طالبان (19 مهر) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم برای اخراج افراد «نامطلوب» از صفوف طالبان خبر داده بود که منجر به ایجاد کمیسیون تصفیه شد.کمیسیون تصفیه طالبان اخیراً در نشستی اعلام کرد که دادگاه‌های صحرایی و عملیات خودسرانه توسط اعضای طالبان ممنوع است.
نامه به کنگره
خبر دیگر از افغانستان اینکه وزیر خارجه طالبان در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار آزادی پول‌های مسدود شده افغانستان شد و هشدار داد در صورت ادامه وضع کنونی، جهان شاهد مهاجرت گسترده افغان‌ها خواهد بود. «امیرخان متقی» در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره‌ آمریکا نوشت که افغانستان دارای یک حکومت واحد، مسئول و عاری از فساد است و مسدود کردن پول‌های افغانستان دور از منطق بوده و باید آزاد‌سازی شود.وی در ادامه افزود که جای تعجب است که با اعلام دولت جدید افغانستان، آمریکا محدودیتی بر ذخایر بانک مرکزی وضع کرده‌است. به گفته‌ وی این برخلاف انتظارات و توافق دوحه است.
انفجار کابل
خبر دیگر از افغانستان اینکه عصر دیروز منابع خبری از وقوع دو انفجار در کابل خبر دادند. انفجار اول مربوط به یک خودروی وَن مسافربری در منطقه دشت برچی واقع در غرب کابل بود.به گفته شاهدان عینی این انفجار ناشی از مین مغناطیسی بود. برخی منابع از کشته شدن 3 تن در این انفجار خبر دادند. گفته می‌شود که انفجار دوم نیز در نزدیکی چهارراهی «شهید» حوزه سوم امنیتی شهر کابل رخ داده است. یک رسانه نزدیک به طالبان از کشته شدن 6 تن در این انفجارها خبر داده است اما.«سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور دولت طالبان گفت که بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه نقاش ناحیه نهم کابل، یک غیرنظامی کشته و 6 نفر دیگر از جمله 3 زن زخمی شدند.تاکنون هیچ شخص و یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.شنبه هفته جاری نیز بر اثر انفجار مین مغناطیسی یک خودروی مسافربری «ون» در «دشت برچی» شهر کابل هدف قرار گرفت.انفجارهای قبلی در غرب کابل را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته بود.