kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲

نرخ تورم انگلیس به بالاترین رقم 10 سال گذشته رسید

 

افزایش شدید قبوض انرژی خانوارهای انگلیسی نشان داد که نرخ تورم این کشور در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم طی 10 سال گذشته رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با جهش شدید قبوض انرژی خانوارهای انگلیسی، نرخ تورم این کشور در ماه پیش میلادی به بالاترین رقم طی 10 سال گذشته رسید. بر اساس این آمار، انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس ماه آینده میلادی نرخ بهره را افزایش دهد.
قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه اکتبر به چهار و دو دهم درصد افزایش یافت و از سه و یک دهم درصد در ماه سپتامبر فراتر رفت. بانک مرکزی انگلیس انتظار چنین افزایشی نداشت و جهش
سه و 9 دهم درصدی را پیش‌بینی کرده بود.
«یایل سلفین»؛ اقتصاددان ارشد گفت: «آمارهای امروز نرخ تورم، عزم بانک مرکزی انگلیس برای انجام اقدامی را تقویت خواهد کرد.» پس از انتشار این آمار، ارزش پوند به بالاترین رقم در یک هفته گذشته در برابر دلار و بالاترین رقم در 21 ماه گذشته در برابر یورو رسید.
«ریشی سوناک»؛ وزیر دارایی گفت: افزایش نرخ تورم تنها مشکل انگلیس نیست و دولت در حال انجام اقداماتی برای جبران آسیب به قدرت مصرف‌کننده بوده است.
دفتر آمار ملی اعلام کرد که قبوض انرژی خانوارها بزرگترین عامل تورم پس از برداشته شدن سقف نظارتی روی قبوض در ماه گذشته بوده است به طوری که قیمت گاز پرداختی از سوی مصرف‌کنندگان در سال منتهی به ماه اکتبر 28.1 درصد افزایش داشته است.
تامین‌کنندگان انرژی انگلیسی با افزایش شدید قیمت عمده گاز دست و پنجه نرم می‌کنند که این افزایش قیمت به فروپاشی تعدادی از شرکت‌های انرژی منجر شده است و تاکنون بیش از 2 میلیون مشتری مجبور شده‌اند تا تامین‌کنندگان خود را اغلب با تعرفه‌های بالاتر تغییر دهند.
گفتنی است، مشکلات اروپایی‌ها ناشی از سیاست‌های آمریکاست که بر اساس منافع این کشور تنظیم شده و جلوی رشد اروپا را گرفته است. در واقع، تن دادن دولت‌های اروپایی به خواسته‌های نامشروع و تمام ناشدنی آمریکا که تا حد مستعمره شدن پیش رفته، بحران‌های زیادی از جمله سوخت و از بین رفتن قرارداد اقتصادی فرانسه و استرالیا را برای این کشورها به ارمغان آورده است.
کارشناسان اروپایی نگرانند که با افول آمریکا، دود مشکلات به چشم اروپای غربی برود همان‌طور که بیش‌تر مشکلات فروپاشی شوروی بر سر اروپای شرقی آوار شد که آثار آن هنوز باقی است. در این بین، انگلیس در بیش‌تر مواقع از پشت به اروپا خنجر زده و طرف آمریکا را گرفته که پاسخ آن را با بحران سوخت و تورم و... دریافت می‌کند.