kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

باقری: لغو موثر تحریم‌های آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش رو است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مجازی با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین تصریح کرد: لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش رو است.


علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس با «سرگئی ریابکوف» و «ما ژائوسو» معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین درباره مذاکرات پیش رو برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این ارتباط ویدئویی با‌ اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری خلق چین و همسویی مواضع سه کشور در موضوعات مختلف بین‌المللی، سیاست اصولی سه کشور در‌ترویج چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه‌گرایی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، هزینه مقابله با یکجانبه‌گرایی است.
باقری ضرورت لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به‌صورت قابل راستی‌آزمایی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران از عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش رو برشمرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با‌ اشاره به رایزنی‌های اخیر در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا درخصوص مذاکرات آتی اظهار داشت:لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش رو است. 
نشست مجازی مفید
با شرکای چینی و روسی
معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین نیز در این تماس ویدئویی ضمن تأکید بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها بین سه کشور در موضوعات مختلف، اقدام یکجانبه آمریکا در نقض توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران را عامل اصلی بروز مشکلات موجود بر سر راه اجرای توافق ایران و 1+4 دانستند. علی باقری همچنین در توئیتی نوشت: نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تأکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات
پیش رو، مجدداً تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.
به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در هفته گذشته در سفر به چهار پایتخت اروپایی ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه درباره دور آتی مذاکرات در وین به گفت‌وگو پرداخت و بر لغو تحریم‌های آمریکا تأکید کرد. رایزنی‌های باقری در آستانه مذاکرات ایران و 1+4 که قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود، صورت گرفته است. باقری پیش از این نیز به بروکسل و مسکو سفر و ضمن رایزنی با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.
هماهنگی مستمر آمریکا
با اسرائیل درباره برجام
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره سفر نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران به فلسطین‌ اشغالی گفته که آمریکا به‌طور مرتب رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین قرار داده است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر هیئت آمریکایی به تل‌آویو در شرایطی انجام شده که نفر دوم کابینه رژیم صهیونیستی در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران علیه ایران گزافه‌گویی کرد. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار روز دوشنبه با رابرت مالی مدعی شد که ایران با مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود به دنبال خرید زمان بوده و موضوع پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیگر مطرح نیست.
لاپید ادعا کرد که ایران هیچ قصدی برای بازگشت واقعی به توافقی که دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ‌ترامپ در سال ۲۰۱۸ (به‌صورت یکجانبه و غیرقانونی) از آن خارج شد را ندارد.
اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات آتی در وین در شرایطی مطرح شده که پیش‌تر «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سفر به چهار پایتخت اروپایی (پاریس، برلین، لندن و مادرید) ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه درباره دور آتی مذاکرات در وین به گفت‌وگو پرداخت و بر لغو تحریم‌های آمریکا تأکید کرد.