kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
در جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی برای آموزش و پرورش

مجلس به مسعود فیاضی رأی اعتماد نداد

دیروز جلسه بررسی صلاحیت مسعود فیاضی برگزار شد و پس از سخنان رئیس‌جمهور و نمایندگان موافق و مخالف در نهایت مجلس با 115 رای موافق، 140 رای مخالف و 5 رای ممتنع به وی برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکرد.

 


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در ابتدا گزارش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش قرائت شد.
در این گزارش با‌ اشاره به برنامه‌های خوب مسعود فیاضی، عنوان شده است: انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسئولیت برنامه عملیاتی با زمان‌بندی مشخص برای راهکارهای خود ارائه دهد.
احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با‌ اشاره به نشست دیروز فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی مجلس گفت: در این نشست که پیش از جلسه علنی مجلس و در سطح مجمع عمومی برگزار شد ادامه بررسی‌ها در رابطه با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انجام شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح کردند.
وی افزود: در این جلسه پس از انجام بررسی‌ها در نهایت فراکسیون در رابطه با رأی اعتماد به وزیر به وزیر پیشنهادی به جمع‌بندی نرسید. در پایان جلسه درخصوص رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی همه چیز به تصمیم نمایندگان در صحن موکول شد و بنا شد تا نمایندگان براساس تصمیم خود عمل کنند.
سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح دیروز در جلسه بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن اظهار داشت: در فرآیند انتخاب وزرامحور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است. کارگروه‌های کارشناسی
با 20 نفر از افرادی که در مظان مسئولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به‌دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است.
رئیس‌ جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌ کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمراً ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده است.
وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به‌دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است.
توصیه افراد در معرفی وزرا تأثیرگذار نبوده
رئیسی همچنین با‌ اشاره ضمنی به برخی انتقادات درخصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسئولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد؛‌ اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت:‌ توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند. آنچه برای من مهم است حجت الهی است و تا در رابطه با کسی حجت الهی نداشته باشم اقدام نمی‌کنم؛ البته تصمیم و حق قانونی با مجلس است.
ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌ها و امتیازات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و با بیان اینکه فیاضی مدرسه و نظام تعلیم و‌ تربیت را می‌شناسد، گفت: فیاضی محتوای درسی را می‌شناسد و فرآیند تولید محتوا را می‌داند و با بسته‌های آموزشی آشنایی دارد و در این زمینه خودش نیز مباشرت داشته است.
رئیسی افزود: آقای فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده و با زیرساخت‌های این وزارتخانه در بخش‌های فنی و نوسازی آشنایی دارد و بعضی سامانه‌های آموزش مجازی مانند شبکه «رشد» را ایشان طراحی کرده است که امروز با عنوان شاد مطرح است. فیاضی مسئول فناوری وزارت آموزش و پرورش بوده و با انتشارات آموزشی نیز آشنایی خوبی دارد.
وی همچنین با بیان اینکه فیاضی نسبت به آموزش و پرورش شناخت دارد و برای آن برنامه قابل دفاع ارائه کرده، گفت: کارشناسان میزان انطباق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی بررسی کرده‌اند.
رئیس‌جمهور افزود: آقای فیاضی علاوه بر شناخت نسبت به آموزش و پرورش و داشتن برنامه، تحول‌گرا نیز است؛ روحیه تحولی بسیار مهم است وگرنه همین وضع موجود رقم می‌خورد که هم معلمان گلایه‌مند هستند و هم خانواده‌های دانش‌آموزان.
رئیسی با بیان اینکه هرچه امیدواری نسبت به دولت بیشتر می‌شود انتظارات هم افزایش می‌یابد و این انتظارات نیز به حق است،‌ تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علاوه بر روحیه تحولی روحیه تعاملی هم دارد و این ویژگی از بخش‌های مختلف سؤال شده است. برنامه داشتن برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی است که تأثیر مهمی‌در تحول این وزارتخانه‌ دارد.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه با اکثر اعضای دولت شاید یک روز هم جایی نبوده‌ام و هم حزبی‌ نبوده‌ایم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده‌اند اظهار داشت: در عین حال دوستان قابل اعتمادی با این افراد آشنا بوده‌اند و آنها را معرفی کرده‌اند.
رئیسی همچنین با‌ اشاره به ویژگی دیگر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:‌ آقای فیاضی بیش از 25 پژوهش قابل دفاع و قابل ارائه در حوزه‌های مختلف مدرسه و دانشگاه دارد.
سخنان مخالفان و موافقان گزینه پیشنهادی
در ادامه نمایندگان موافق و مخالف گزینه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش به بیان نظرات خود پرداختند. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی در موافقت با مسعود فیاضی طی سخنانی، اظهار داشت: هفته پیش جناب آقای دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بررسی و مقایسه با دیگر گزینه‌ها به‌عنوان وزیر پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور ارائه شد.
زهره الهیان نماینده تهران نیز در موافقت با فیاضی ضمن بیان اینکه برای آموزش و پرورش مدیر انقلابی و جهادی می‌خواهیم تا رویکرد تحولی در این وزارتخانه ایجاد کند گفت:‌ آقای فیاضی تفکر راهبردی برای این کار دارد.
عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد نیز در موافقت با فیاضی گفت: هر وزیر پیشنهادی ممکن است الزاماً مربوط به بدنه وزارتخانه نباشد اما از توانمندی لازم برخوردار باشد.
نماینده مردم بناب در مجلس به‌عنوان مخالف با بیان اینکه فیاضی در هیچ کجا تحولی ایجاد نکرده گفت: او نه مدیر بوده و نه مدیرکل، ضمن اینکه رد برنامه‌های آقای فیاضی در گزارش کمیسیون برای نمایندگان حجت شرعی است.
محمد وحیدی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش نیز به‌عنوان مخالف با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید از خانواده معلمان باشد گفت: 20 ابهام در‌باره آقای فیاضی وجود دارد؛ ضمن اینکه برنامه‌های وی عملیاتی نیست.
در نهایت وکلای ملت با استماع نظرات موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی دولت، با 115 رای موافق، 140 رای مخالف و 5 رای ممتنع به مسعود فیاضی برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند.