kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
الجزیره:

استفاده مقاومت فلسطین از پهپاد در کنار موشک به کابوس رژیم صهیونیستی تبدیل شده است

«مقاومت فلسطین قصد دارد استفاده از پهپاد را به راهبرد اصلی خود در مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل کند تا هم بتواند عمق این رژیم را هدف قرار دهد و از سوی دیگر، جان نیروهای خود را در معرض خطر قرار ندهد.» شبکه الجزیره با اعلام این جملات از هراس صهیونیست‌ها گفته است.



سرویس خارجی-

هرچه بر توانایی‌های نظامی مقاومت فلسطین اضافه می‌شود، صهیونیست‌ها نیز روز به روز نسبت به گروه‌های مقاومت در منطقه هراس بیشتری پیدا می‌کنند. در جریان نبرد «شمشیر قدس» که در ماه می‌گذشته (اردیبهشت) صورت گرفت، گردان‌های القسام با پهپاد بومی «شهاب» رژیم صهیونیستی را غافلگیر، و از آن برای بمباران مخزن‌های نفت این رژیم در نزدیکی شهر «اشدود» و هدف قرار‌دادن سکوی استخراج گاز در سواحل عسقلان استفاده کردند.
شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی به بررسی چرایی هراس صهیونیست‌ها از پهپادهای بومی حماس پرداخته و نوشته، در حالی که موشک‌های مقاومت فلسطین، اسرائیلی‌ها را در جریان جنگ اخیر نوار غزه مجبور کرد که به پناهگاه‌ها فرار کنند، ارتش این رژیم نیز به شدت نگران استفاده حماس از پهپادها برای اهداف تهاجمی است.
به گزارش الجزیره، در جریان نبرد «شمشیر قدس»، گردان‌های القسام- شاخه نظامی حماس- اسرائیلی‌ها را با پهپاد شهاب غافلگیر کردند. زمانی که صهیونیست‌ها اخیرا اعلام کردند که سامانه گنبد آهنین یک پهپاد حماس را بر فراز دریای شهر عسقلان رهگیری کرده است، دوباره صحنه پهپادهای فلسطینی تداعی شد. بنا بر این گزارش، این حادثه‌ای است که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را مجددا افزایش داده است؛ زیرا توانمندهای حماس افزایش یافته است و صهیونیست‌ها نگران هستند که این جنبش بتواند پهپادهای خود را ارتقا بدهد و در جنگ‌های آتی موفق شود عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.
الجزیره در ادامه نوشت، حماس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ «العصف المأکول» از پهپاد استفاده کرد، ولی در سال ۲۰۱۲، رسما، پهپاد را وارد جنگ با صهیونیست‌ها کرد. این اقدام حماس با ساخت پهپاد «ابابیل-۱» صورت گرفت که یک پهپاد شناسایی بود. به گزارش الجزیره، حماس پس از آن، ابابیل-۲ را ساخت. این پهپاد، دارای مأموریتی تهاجمی بود. سپس نوبت به ابابیل- ۳ رسید که جنبه انتحاری آن، ارتقا یافت. حماس همیشه در غزه از پهپادها برای مأموریت‌های شناسایی و اطلاعاتی و زیر نظر گرفتن تحرکات ارتش صهیونیستی و تحولات میدانی استفاده می‌کرد.
«لیران انتبی»، از پژوهشگران موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در این زمینه تأکید کرده که، حمله نظامی اخیر، نقطه عطفی درخصوص پهپهادهای حماس بود و ارتقای مداوم پهپادها در نوار غزه، صهیونیست‌ها را در برابر چالش‌های امنیتی متعددی درخصوص راهبرد گروه‌های [مقاومت فلسطین] مبنی بر «حمله به عمق اسرائیل قرار‌داده است... لذا آمادگی ارتش اسرائیل و ایجاد تغییرات برای استفاده از سامانه گنبد آهنین، کافی نیست.»