kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

انتقاد سهامداران بورس از عملکرد شرکت‌های حقوقی

جمعی از سهامداران بازار سرمایه نسبت به عملکرد شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه اعتراض کرده‌ و خواستار بازارگردانی سهام خود شدند.


در ادامه روند نزولی اخیر بازار سرمایه، شاخص کل دیروز هم بیش از هفت هزار واحد دیگر ریخت. به گزارش خبرگزاری فارس، بورس در 15 ماه گذشته به یکی از بازارهای مالی با عملکرد و بازدهی منفی تبدیل شده است. این عاقبت سهامداران خردی بوده است که به دعوت دولت دوازدهم و با جمله معروف حسن روحانی مبنی بر «همه چیزتان را به بورس بسپارید»، وارد بازار سرمایه شدند.
این افراد که به توصیه دولتمردان وارد بورس شده بودند، در این بازار نه تنها سودی کسب نکردند، که تا 80 درصد سرمایه خود را نیز از دست دادند. این مسئله نیز در برهه‌های زمانی گوناگون سبب اعتراض سهامداران به دلایل مختلف شده است. اعتراض به شرکت‌های حقوقی، اعتراض به تصمیمات خلق الساعه سازمان بورس، اعتراض به حمایت نکردن دولت از بازار سرمایه، اعتراض به افزایش نرخ بهره بین بانکی و... از جمله مواردی بوده که به آن اعتراض شده است.
عملکرد حقوقی‌ها مانع رشد بورس
بسیاری از سهامداران‌، شرکت‌های حقوقی را در ریزش بورس مقصر می‌دانند. به اعتقاد این افراد از ابتدای سال 99 که بازار سرمایه در حال رشد بود، شرکت‌های حقوقی که بسیاری از آنها زیرمجموعه شرکت‌های دولتی هستند بدترین عملکرد را به جای گذاشته‌اند. این شرکت‌ها در ایجاد هیجان و سنگین شدن صف‌های خرید و فروش به عنوان یک پای اصلی ماجرا حضور داشته‌اند. این مجموعه‌ها همچنین به دلیل داشتن رانت اطلاعاتی در نیمه مردادماه سال گذشته سهام خود را در بازار عرضه کردند و برای حمایت از بازار سرمایه اقدام جدی انجام ندادند.
برخی مخاطبین نیز در پویش‌های متعدد نسبت به این مسئله اعتراض خود را نشان داده‌اند. به عنوان مثال در سه پویشی که در آبان‌ماه سال جاری در سامانه فارس با عناوین «حمایت از سهامداران سهام ثقزوی، وشمال، ثنام»، «سهامداران قثابت و فساد در شرکت سلیم» و «درخواست نجات سهام برکت از ریزش بازار سرمایه» به ثبت رسیده است، افراد امضاء‌کننده پویش نسبت به عدم انجام وظایف توسط شرکت‌های حقوقی این نمادها معترض بوده‌اند.
ثبت‌کننده یکی از پویش‌ها در این زمینه می‌گوید: «متاسفانه حقوقی برخی سهم‌ها با صف فروش‌های ساختگی، سفارش‌گذاری‌‌های نامتعارف، نوسان‌گیری‌های زیاد روی سهم، رنج منفی کشیدن و خرید در قیمت‌‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالاتر و عدم حمایت از سهم، سرمایه سهامداران خرد را به نابودی کشانده‌اند.»
بر اساس این گزارش، سازمان بورس در آبان ماه سال 99 همه شرکت‌های بورسی را موظف به داشتن بازارگردان کرد. وظیفه اصلی بازارگردان‌ها نیز جلوگیری از قفل شدگی نمادها در صف‌های خرید و فروش بوده است. یعنی بازارگردانان باید مراقب نقدشوندگی بازار سرمایه که یکی از وجوه تمایز این بازار با سایر بازارهاست، باشند.
یک مخاطب در همین زمینه، می‌گوید: «عملکرد ضعیف این شرکت‌های بازارگردان در یک سال گذشته، بازار را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.» در صورتی که شرکت‌های حاضر در بورس فکری به حال این مسئله نکنند، بازار سرمایه با مشکل جدی کمبود نقدینگی و تقاضا مواجه خواهد شد. روند خروج پول از بازار سرمایه در این مدت تائید‌کننده این موضوع است که بازار در یک رکود به سر می‌برد.