kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶

زلزله 6/4 ریشتری در جنوب کشور یک فوتی و 27 مصدوم در پی داشت

زلزله 6.4 ریشتری عصر دیروز منطقه «فین» در بندرعباس را به لرزه در آورد و در نقاط مختلف استان‌ هرمزگان و استان‌های همجوار احساس شد.


به گزارش کیهان، براساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشوری، روز گذشته دو زلزله به بزرگی 6.4 و 6.3 ریشتر در ساعت 15:37 و 15:38 دقیقه عصر، با مرکزیت لافت استان هرمزگان به وقوع پیوست.
این زمین لرزه‌ها در عمق 15 کیلومتری زمین در مناطقی از استان بوشهر، کرمان و جنوب استان فارس و حتی کشورهای امارات و عربستان نیز احساس شد.
در همان ساعات اولیه پس از وقوع حادثه، رئیس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در جنوب کشور دستور فوری صادر کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت در پی زلزله جنوب ایران به معاون اول خود دستور داد تا در اسرع وقت به استان هرمزگان سفر کند. رئیس‌اورژانس کشور نیز از آمادگی تمامی بیمارستان‌های استان هرمزگان در این خصوص خبر داد. میعادفر افزود: چهار تیم ارزیاب به قشم اعزام شدند و تمامی استان‌های همجوار هرمزگان در حال ‌آماده‌باش هستند.
وی از مرگ یک تن در زمین لرزه در جنوب کشور تاکنون خبر داد و گفت: متاسفانه بر اساس آمار تا کنون‌ یک تن جان خود را در پی وقوع زمین لرزه از دست داده است.
به گفته رئیس‌اورژانس کشور، این جوان ۲۲ساله در بندرعباس در حال فرار از زمین لرزه بوده که تیر برق بر سر وی سقوط می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.
بر اساس اعلام نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمار مصدومان زلزله تا زمان تنظیم این گزارش، 27 نفر بوده که 17 نفر ترخیص شده‌ و مابقی تحت نظر هستند. همچنین بر اثر وقوع این زلزله کوه «گنو» در ارتفاعات شمالی بندرعباس دچار ریزش شد و جاده روستایی بوندر خورگو بر اثر ریزش کوه کاملا مسدود شد.
تا زمان تنظیم این گزارش، وقوع 15 پس لرزه گزارش شده که بزرگترین آنها 4.5 ریشتر قدرت داشته است.
به گفته استاندار هرمزگان میزان آسیب‌ها و خرابی‌ها در کانون زلزله (روستای رضوان فین) محدود به ریزش دیوار بوده و منازل مردم تخریب نشده است.
دوستی افزود: از هموطنان عزیز می‌خواهیم که از ترددهای غیرضروری در جاده‌ها خودداری کنند تا با مشکل ترافیکی مواجه نشویم.
علاوه‌بر این، جهانگیر دهقانی مدیرکل بحران استانداری بوشهر گفت: هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر خرابی یا هرگونه آسیب در استان بوشهر گزارش نشده و نیروگاه اتمی بوشهر هم در حالت عادی است. وی با تکذیب شایعه وقوع سونامی در دریا خاطرنشان کرد: وضعیت استان بوشهر معمولی و پایدار است و جای هیچ نگرانی نیست.
قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر هم گفت محموله‌های امدادی از استان‌های همجوار به مناطق زلزله زده هرمزگان اعزام شده است
امیر سرتیپ محمد محمودی، معاون اجرایی و رئیس‌ستاد بحران ارتش جمهوری اسلامی ایران هم از آمادگی تمامی یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی ارتش در استان هرمزگان برای کمک به آسیب دیدگان از زلزله خبر داد.
رئیس‌سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۱۵۰ نفر از همکاران ما نیز در قالب تیم‌های عملیاتی در منطقه زلزله زده حضور دارند و دو بالگرد در منطقه در حال آماده‌باش برای ارائه خدمت است.ترک‌خوردگی در برخی منازل منطقه فین گزارش شده است. تاکنون ۵۴ روستا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.استان بوشهر و کرمان و فارس در حال آماده‌باش کامل هستند.