kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
افشای جنایت هولناک آمریکا در سوریه پس از 2 سال

سال 2019 در دیرالزور 64 زن و کودک توسط جنگنده‌های آمریکایی قتل‌عام شدند

یک روزنامه آمریکایی با استناد به اسنادی محرمانه گوشه دیگری از جنایات آمریکا در سوریه را افشا کرده و نوشته این کشور سال ۲۰۱۹، طی حملات هوایی به شهری در سوریه بیش از ۶۰ زن و کودک غیرنظامی را به عمد کشته است.



سرویس خارجی-

در حالی که دروغین بودن ادعاهای مکرر آمریکا و کشورهای متحد او در ائتلاف موسوم به ضد داعش درباره مبارزه با این گروه تروریستی در سوریه و عراق برای همگان مشخص شده، اکنون گزارش جدیدی از پنهان‌کاری‌های واشنگتن درخصوص جنایاتش در سوریه منتشر شده است. روزنامه «نیویورک تایمز» شامگاه شنبه گزارش داده که ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹، حملات هوایی در سوریه را که منجر به کشته شدن ۶۴ زن و کودک شده و جنایت جنگی بالقوه در جریان مبارزات ادعایی علیه داعش محسوب می‌شود، پنهان کرده است. بر اساس این گزارش، در آن زمان دو حمله هوایی پشت سر هم در نزدیکی شهر باغوز در دیرالزور به دستور یک واحد عملیات ویژه طبقه‌بندی شده آمریکایی که وظیفه عملیات زمینی در سوریه را برعهده داشت، انجام شده است.
این روزنامه نوشته فرماندهی مرکزی آمریکا (سازمان تروریستی سنتکام) که بر عملیات هوایی این کشور در سوریه نظارت داشته، برای اولین بار در این هفته وقوع چنین حملاتی را تایید کرده‌اما مدعی شده کشتار این زنان و کودکان موجه بوده است! سازمان تروریستی سنتکام در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرده، با تکرار گزارشی که به نیویورک‌تایمز داده بود، ادعا کرده در این حملات ۸۰ نفر از جمله ۱۶ جنگجوی داعش و چهار غیرنظامی کشته شدند. با این حال مشخص نیست که آیا ۶۰ نفر دیگر غیرنظامی هستند یا نه، زیرا زنان و کودکان هم ممکن است جنگجو باشند!
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ارتش آمریکا مدعی است این حملات «دفاع قانونی از خود» و متناسب بوده و اقدامات مناسب برای مطمئن شدن از عدم حضور غیرنظامیان انجام شده است. با این حال، نیویورک تایمز می‌گوید: «بازرس کل وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرده، تحقیقاتی را در مورد حادثه سال ۲۰۱۹ آغاز کرده، اما در گزارش این بازرس از هرگونه اشاره به بمباران امتناع شده و به نظر می‌رسد هرگز یک تحقیق کامل و مستقل در این خصوص انجام نگرفته است.»
این روزنامه اما تاکید کرده که گزارش‌ درباره کشتار زنان و کودکان غیرنظامی سوری در حمله آمریکا، بر اساس اسناد محرمانه و شرح گزارش‌های طبقه‌بندی شده و همچنین مصاحبه با پرسنلی که مستقیما در این واقعه حضور داشتند، تهیه شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، یک وکیل نیروی هوایی آمریکا که در آن زمان در مرکز عملیات حضور داشت، معتقد بود این حملات ممکن است جنایات جنگی باشد و بعداً به بازرس کل وزارت دفاع آمریکا و کمیته نیروهای مسلح سنا هشدار داد اما هیچ اقدامی در این‌خصوص انجام نشد.
گفتنی است، کشتار غیر نظامیان در کشورهای مختلف دنیا از سوی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، تبدیل به امری تکراری شده و آمریکایی‌ها پس از افشای جنایاتشان، معمولا با جمله «اشتباه شد» سعی می‌کنند از چنین مسائلی به راحتی عبور کنند.