kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

افزایش تنش‌ها بین غرب و روسیه/لندن: احتمال وقوع جنگ بیش از هر زمانی است

سرویس خارجی-
در حالی که شایعه حمله محتمل روسیه به اوکراین چند روزی است که داغ شده، رئیس‌ستاد مشترک ارتش انگلیس هشدار داده خطر بروز جنگ با روسیه بیش از هر زمان دیگری در طول دوران جنگ سرد است.
چند روز پیش بود که «بلومبرگ» از احتمال حمله روسیه به اوکراین خبر داد؛ گرچه این خبر از طرف روسیه تکذیب شد اما هنوز بحث بر سر آن داغ است. در این میان بحران مرزی بر سر مهاجران نیز بالا گرفته و رئیس‌جمهور اوکراین با ادعای استقرار حدود 100 هزار نظامی روس در مرز این کشور می‌گوید کشورهای غربی اطلاعاتی در مورد تحرکات فعال نیروهای روسیه را با کیف به اشتراک گذاشته‌اند. در این اوضاع ژنرال «نیک کارتر» رئیس‌ستاد مشترک ارتش انگلیس هشدار داد خطر بروز جنگ تصادفی میان روسیه و غرب بیش از هر زمان دیگری در طول دوران جنگ سرد است. وی که با رادیو تایمز مصاحبه می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم در دنیایی بسیار رقابتی‌تر در مقایسه با 10 یا 15 سال گذشته هستیم و فکر می‌کنم که ماهیت رقابت میان کشورها و قدرت‌های بزرگ به تنش‌های بزرگتر منجر شود و فکر می‌کنم که تنش چیزی است که باید مراقب آن بود.»
ژنرال کارتر اضافه کرد: «زمانی که شما و من بزرگ می‌شدیم، جهان، دنیای دوقطبی بود. دو بلوک: اتحاد جماهیر شوروی و غرب. پس از آن به دوره‌ای رفتیم که جهان تک قطبی بود و آمریکا کاملا برجسته بود.» به گزارش فارس، او اضافه کرد: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که جهان
چند قطبی‌تر شده و فکر می‌کنم که در جهان چند قطبی مردم برای اهداف مختلف و دستورالعمل‌های مختلف رقابت می‌کنند و در این شرایط، خطر بیشتری وجود دارد که تنش منجر به چیزهای بیشتری شود.» کارتر که شاید سیاستمداران هم‌جبهه‌ای خودش را از تشدیدهای غیرضروری بر حذر می‌داشت و گفت: «مردم در نهایت نباید اجازه دهند که ماهیت جنگ طلبانه برخی از سیاست‌ها، ما را در موقعیتی قرار دهد که تشدید تنش منجر به محاسبات اشتباه شود.»
توانایی‌های سامانه «اس-550» روسیه
در اوضاع پرتنش دو مقام نظامی روسیه روز شنبه تاکید کردند سامانه دفاع موشکی «اس-۵۵۰» قادر به انهدام موثر موشک‌های بالستیک قاره پیما و موشک‌های فراصوت است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» سامانه جدید پدافند هوایی بر اساس سامانه پیشرفته اس-۵۰۰ ساخته و برای نابودی اهداف دشمن در برد حدود ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۰ مایل) طراحی شده است. دو منبع نظامی روس در این زمینه گفتند که سامانه اس-۵۵۰ روسیه به اولین سامانه متحرک هوا فضای جهان تبدیل خواهد شد که قادر به انهدام موثر موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) است.
فروش «اس-400» به هند
همچنین «دیمیتری شوگائف» مدیر سازمان دولتی مسئول در زمینه همکاری‌های نظامی روسیه با دیگر کشورها، از آغاز روند تحویل سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ به هند خبر داد. او که رئیس‌«سازمان فدرال همکاری نظامی-فنی»
روسیه است، در جمع خبرنگاران در آستانه نمایشگاه هوایی دبی گفت: «تحویل سیستم پدافند هوایی اس-۴۰۰ به هند شروع شده است و طبق برنامه زمانی پیش می‌رود.» این سازمان زیرمجموعه وزارت دفاع روسیه است و رئیس‌آن مستقیما به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این گزارش می‌دهد. انتشار خبرها درباره آغاز روند فروش اس-۴۰۰ روسیه به هند در شرایطی انجام شده که طی سال‌های گذشته فشارهای واشنگتن به دیگر کشورها برای ممانعت از خرید تسلیحات و سامانه‌های روسی خبرساز بوده است.