kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

سومین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی کشور رونمایی شد

در بازدید رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سومین آزمایشگاه نسل 3 تولید سازمان سپند رونمایی شد که نسل جدیدتری از آزمایشگاه‌های تشخیصی گذشته است و زیرساخت‌های تشخیصی کشور را ارتقا خواهد بخشید.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از قرارگاه شهید زین‌الدین وابسته به سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کرد.
سردار جلالی در این بازدید با بیان اینکه سازمان سپند در حوزه پدافند زیستی اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: با کمک این سازمان ظرفیت‌های فنی و تخصصی از نظر آزمایشگاهی و ساخت تجهیزات پدافندی در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است. به گزارش فارس، وی ادامه داد: با همراهی وزارت دفاع و سازمان سپند در حوزه پدافند شیمیایی و ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور و دستگاه‌های اجرایی بیش از ۵۰ شهر به بسته‌های تجهیزات پدافند نوین CBRNE تجهیز شده و مرحله دوم تحویل این بسته‌ها نیز امسال اجرایی خواهد شد که نیازمند مساعدت و همراهی سازمان سپند و وزارت دفاع است.
استفاده از ظرفیت‌های سپند
در تامین تجهیزات رفع آلودگی
و اورژانس پدافند نوین
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان داشت: برای سه شهر، تهران، بوشهر و اصفهان نیازمند بسته پدافند نوین و برای چند شهر دیگر هم نیازمند تجهیزات رفع آلودگی و اورژانس پدافند نوین هستیم که در این زمینه‌سازمان سپند از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
سردار جلالی خاطرنشان کرد: همچنین در طراحی و ایجاد آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی برای بخش دامپزشکی کشور نیز، می‌توان از ظرفیت سازمان سپند استفاده کرد.
تصویب نظام جدید پدافند زیستی کشور
وی با بیان اینکه با توجه به نقش نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات زیستی، با چالش اساسی در زمینه استانداردها، آیین‌نامه‌ها و الزامات رو‌به‌رو هستیم، توضیح داد: استانداردهای حوزه پدافند غیرعامل در حوزه نظامی باید متناسب با سطح تهدید و سطح ایمنی مورد نیاز باشد و این یک اشتباه راهبردی است که ما الزامات این بخش را با استانداردهای دیگران گره بزنیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما در حوزه تدوین استانداردهای و الزامات هیچ کمبود دانشی و فنی نداریم و چه‌بسا استانداردهای پدافند زیستی نیروهای مسلح بسیار پیشرفته‌تر از استانداردهای بین‌المللی باشد. در حالی که ما درگیر استانداردهای خارجی هستیم که اساساً نمی‌توانند پاسخ کار ما را بدهند. پرداختن به استاندارد بومی ‌نیاز ضروری و جدی است که باید به آن پرداخت. در لایه امنیتی نیز باید سطحی از استاندارد را تعریف کنیم که در برابر تهدیدات پایدار باشد.
سردار جلالی همچنین از تصویب نظام جدید پدافند زیستی کشور از سوی شورای عالی پدافند غیرعامل خبر داد که به امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسید.
تدوین طرح جامع پدافند زیستی
نیروهای مسلح
به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور طرح جامع پدافند زیستی نیروهای مسلح نیز تهیه شده که مراحل تصویب و ابلاغ آن نیز در حال نهایی شدن است که ساختار جدید و منسجمی ‌به رویکرد پدافند زیستی در نیروهای مسلح با تعریف کارکردها و مأموریت‌ها خواهد بخشید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با تصویب نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور، تکلیف تمام دستگاه‌های کشور، چه در بخش خصوصی و چه دولتی مشخص شده است. یکی از این موارد تجهیز دستگاه‌ها به تجهیزات شناسایی و رفع آلودگی‌های شیمیایی است. در این زمینه، سازمان سپند وزارت دفاع با توجه به ظرفیت‌ها خوب دانشی و فنی که دارد می‌تواند، دستگاه‌های مختلف را در زمینه طراحی و تجهیز بسته‌های مقابله با تهدیدات شیمیایی کمک کند.
تهیه طرح مفهومی ‌پدافند اقلیمی
سردار جلالی در مورد اهمیت تهدیدات اقلیمی ‌و لزوم رصد و پایش این تهدیدات سخن گفت و توضیح داد: در این مسیر نیازمند طرح مفهومی ‌پدافند اقلیمی ‌برای شناسایی تهدیدات احتمالی انسان ساخت اقلیمی ‌در لایه جو و فراجوی و اثرات آن بر کشور هستیم تا نقشه راه برای رصد و پایش این تهدیدات را برای ما مشخص کند. در این زمینه هم سازمان سپند از ظرفیت‌های فنی و علمی ‌خوبی برخوردار است که می‌تواند در زمینه تدوین این طرح به ما کمک کند.
سپند بازوی اجرایی
سازمان پدافند غیرعامل کشور است
رضا مظفری نیا؛ رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی نیز از این سازمان به‌عنوان بازوی اجرایی پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند زیستی، پرتوی، شیمیایی و... یاد کرد و گفت: با توجه به پیچیدگی تهدیدات به‌ویژه در حوزه زیستی، ظرفیت‌های سپند با نگاه ملی در حوزه‌های مختلف در اختیار سازمان پدافند غیرعامل کشور است. همچنین با توجه به مباحث مربوط به امنیت غذایی، این سازمان اقدامات خوبی را در تهیه بسته‌های جیره‌های غذایی انجام داده است که هم برای نیروهای مسلح و هم در مواقع بحران و در عملیات‌های امدادرسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی ناشی از بحران‌ها طبیعی مانند سیل و زلزله و... قابل استفاده و کارآمد است.
کارخانه تولید واکسن شهید فخری‌زاده به‌زودی افتتاح می‌شود
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه از خط تولید واکسن کرونای فخرا، خودروی تاکتیکی رفع آلودگی زیستی، دستگاه مکنده غبارات پرتوی سپند، کارخانه واکسن‌سازی شهید فخری‌زاده و آزمایشگاه سیار زیستی سطح3 بازدید کرد.
محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در مورد اهداف این بازدید به پایداری ملی گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور، براساس مأموریت‌های ابلاغی، موظف است تا زیرساخت‌های مناسب را برای مقابله با تهدیدات، پیش‌بینی کند.
وی ادامه داد: مرکز عمل کلی پدافند زیستی در سنوات گذشته با مدیریت شهید فخری‌زاده، زیرساخت‌هایی را در حوزه تشخیص، رفع آلودگی، امداد و نجات، واکسن و سامانه‌های رصد و پایش تهدیدات زیستی تولید کرده است.
کریمی‌نیا بیان داشت: این بازدید در اصل به مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل و در آستانه فرارسیدن سالگرد شهادت شهید فخری‌زاده صورت گرفت. هدف اصلی، بازدید از فرآیند تولید واکسن فخرا به‌عنوان یکی از پیشروترین واکسن‌های کشور در این مجموعه و روند گسترش زیرساخت‌های آن بود.
معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور افزود: موضوع بعدی، بررسی کارخانه تولید واکسن شهید فخری‌زاده بود که در مرحله انتهایی تکمیل است و انشاءالله به زودی افتتاح خواهد شد.
تولید سومین آزمایشگاه سیار سطح 3 ایمنی زیستی
وی با بیان اینکه سازمان سپند در راستای تشخیص و آشکارسازی تهدیدات زیستی از گذشته تاکنون تلاش‌های زیادی داشته است، توضیح داد: تولید دو آزمایشگاه سیار سطح3 ایمنی زیستی که یکی به انستیتو پاستور و دیگری به موسسه سرم‌سازی رازی تحویل شد، از جمله این اقدامات است. در بازدید رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سومین آزمایشگاه نسل3 تولید سازمان سپند رونمایی شد که نسل جدیدتری از آزمایشگاه‌های تشخیصی گذشته است و زیرساخت‌های تشخیصی کشور را ارتقا خواهد بخشید.
رونمایی از خودروی تاکتیکی رفع آلودگی زیستی
و دستگاه مکنده غبارات پرتویی
به گفته کریمی‌نیا در این بازدید همچنین محصولی در حوزه رفع و پاکسازی آلودگی‌های زیستی؛ خودروی تاکتیکی رفع آلودگی زیستی و دستگاه مکنده غبارات پرتوی سپند، با کاربرد رفع آلودگی‌های پرتویی رونمایی شد.
معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور همچنین از بازدید سردار جلالی از زیرساخت‌ها و کارخانه تولید محصولات نوترکیب برای تقویت زیرساخت‌های دفاع زیستی کشور خبر داد.