kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
  رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد

تولید کیت‌های تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا  در کشور

رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: یکی از اقداماتی که اکنون با همکاری انستیتو پاستور انجام می‌‌دهیم، تولید کیت‌هایی است که به صورت همزمان هم آنفلوآنزا و هم کووید 19 را تشخیص می‌‌دهند.
به گزارش وبدا، محمدمهدی گویا در نشست خبری که به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی مقاومت میکروبی در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، اظهارداشت: عوامل مختلف در بروز مقاومت میکروبی اثرگذار است و اکثر موارد مقاومت میکروبی نسبت به میکروارگانیسم‌‌ها متاسفانه در بیمارستان‌‌ها به ویژه بخش‌‌های icu رخ می‌‌دهد و چنانچه با برنامه‌ریزی مناسبی جلوی این اتفاقات را بگیریم، شاید بتوانیم امیدوارتر به آینده نگاه کنیم. 
 فقط 15 درصد بیماران بستری مبتلا به کرونا 
به آنتی بیوتیک نیاز دارند
گویا خاطرنشان کرد: تغییراتی که در مصرف داروها صورت می‌گیرد و اگر تجویز دارو با حساب و کتاب مناسب باشد، شاید بتوان امیدوار بود که این پدیده دیرتر رخ دهد. برخی داروهای ضد میکروبی بودند که به مدت کوتاهی بعد از آنکه تجویز سراسری آنها اتفاق افتاد، مقاومت میکروبی نسبت به آنها رخ داد. به عنوان مثال، از بین بیمارانی که در اثر ابتلا به کرونا در icu بستری می‌‌شوند، حداکثر ۱۵ درصد آنها نیاز به آنتی بیوتیک دارند، اما متاسفانه شاهدیم که ۷۵ درصد آنها آنتی بیوتیک دریافت می‌‌کنند و این نشان دهنده مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک است.
وی افزود: در مورد بعضی از بیماری‌ها چه در بیمارستان و چه به صورت درمان سرپایی، به دلیل بروز مقاومت میکروبی با سختی‌هایی رو‌به‌رو شده‌ایم، نمونه آن سل‌های مقاوم به درمان (یعنی سل‌هایی که قبلا داروهای اصلی خط اولی که برای آنها به کار می‌رفت، در بازه زمانی شش ماهه منجر به بهبودی بیمار می‌شد)، است که در حال حاضر به دنبال مصرف بی‌رویه دارو، سل‌‌هایی به وجود آمده که نسبت به دارو مقاوم شده‌اند.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با میکروارگانسیم‌‌های مقاوم به دارو و سخت در درمان متعددی رو‌به‌رو هستیم که هر روز به تعداد آنها اضافه می‌‌شود.
احتمال افزایش موارد آنفلوآنزا در سال جاری
گویا همچنین ادامه داد: یکی از اقداماتی که اکنون با همکاری انستیتو پاستور انجام می‌دهیم، تولید کیت‌هایی است که به صورت همزمان هم آنفلوآنزا و هم کووید 19 را تشخیص می‌‌دهند؛ بنابراین به مردم اطمینان می‌‌دهم که ما آنفلوآنزا را با دقت رصد می‌‌کنیم و به محض اینکه ببینیم دارد به یک نگرانی تبدیل می‌‌شود، حتما به اطلاع مردم می‌‌رسانیم. ضمن اینکه پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد و طبیعی است که با این رعایت‌‌های بهداشتی که در حال انجام است، ما انتظار داشته باشیم موارد آنفلوآنزا کم باشد؛ اما از طرف دیگر یک امکان دیگری را هم باید در نظر گرفت و آن هم این است که وقتی در یک سال، مانند سال 99 موارد آنفلوآنزا خیلی کم دیده می‌ شود، این خطر وجود دارد که در بدن برخی افراد ایمنی نسبت به این ویروس کم می‌‌شود و به دنبال آن احتمال ابتلا در سال بعد بیش‌تر می‌‌شود و احتمال همه‌گیری هم به همین نسبت خواهد بود. سازمان جهانی بهداشت هم این پیش ‌بینی را کرده است که ممکن است در سال جاری موارد آنفلوآنزا بیش‌تر شود.
وی عنوان کرد: شرایط بستری برای بیمار مبتلا به آنفلوآنزا تفاوتی با بیمار مبتلا به کرونا ندارد و هر بیمار مبتلا به آنفلوآنزایی که دچار دیسترس تنفسی حاد و تب‌های شدید شود و نتواند درمان سرپایی را تحمل کند، حتما بستری می‌‌شود و اینها پروتکل‌ خاص خود را دارند که همکاران رعایت می‌کنند؛ چون برخی از این بیماران نیاز به درمان ویژه و کمک تنفسی دارند. در سال جاری و سال گذشته موارد ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کم بوده است. سال گذشته و امسال به حد آستانه و اعلام هشدار آنفلوآنزا نرسیدیم، اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه امسال واکسن‌‌های تولید داخل آنفلوآنزای کشور را داریم، گفت: سال گذشته عمده واکسن‌‌ها را وارد می‌کردیم، اما امسال به هر دو امکان دسترسی داریم و تا جایی که بتوانیم از واکسن تولید داخل که کاملا بررسی شده است استفاده می‌‌کنیم و در صورت لزوم و درصورت کمبود از منابع خارجی تهیه می‌‌کنیم و در ابتدای امر هم از واکسن خارجی استفاده کردیم.
گویا گفت: تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا امکان‌پذیر است، اما ترجیح این است که این دو واکسن با فاصله از هم تزریق شوند که نگرانی وجود نداشته باشد.