kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

  ارتش یمن در یک قدمی آزاد‌سازی کامل استان الحدیده

  پس از گزارش رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی از غرب یمن، منابع یمنی خبر دادند که ارتش یمن تنها یک گام با آزاد‌سازی کامل استان الحدیده فاصله دارد.
ارتش و نیروهای مردمی یمن تمرکز عملیات‌های خود را بر آزاد‌سازی استان راهبردی مارب گذاشته‌اند. اما این به معنای توقف عملیات‌ها در سایر استان‌های یمن نیست. در ادامه این پیشروی‌ها، انقلابیون یمن در استان الحدیده به پیروزی‌هایی رسیدند. منابع یمنی، بعدازظهر دیروز خبر دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند تمام مناطق استان الحدیده (غرب یمن) را به جز یک منطقه پاک‌سازی کنند. منابع مذکور در گفت‌و‌گو با شبکه «المیادین» در این خصوص خبر دادند که تنها منطقه «الخوخه» در استان الحدیده پاک‌سازی نشده که انتظار می‌رود این منطقه نیز به زودی آزاد شود.
منابع یمنی، شامگاه پنجشنبه، خبر داده بودند که نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی در اقدامی ناگهانی از ده‌ها موضع خود در جنوب و شرق استان الحدیده (غرب یمن) خارج شده‌اند. منابع یمنی با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر «المخا» واقع در غرب استان تعز حرکت کرده‌اند، احتمال دادند که هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.
المیادین دیروز به نقل از منابع یمنی خبر داد که عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است. این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آنکه دانست آزاد‌سازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزاد‌سازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد.» در ادامه این گزارش آمده است که نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند. منابع یمنی اضافه کردند که ائتلاف سعودی تمام نیروهای خود از جمله نیروهای «طارق صالح» (از افراد وابسته به متحدان امارات) و «اولویه العمالقه» (تیپ‌های غول‌پیکران)‌ از سواحل غربی یمن خارج کرده و آنها را به سمت عدن (جنوب) یمن برده است. بر اساس این گزارش، در پی خروج نیروهای ائتلاف، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۷۰۰ کیلومتر در ساحل غربی یمن پیشروی داشته‌اند.
دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور‌هادی» در واکنش به این خبر دیروز اعلام کرد، عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است. بر اساس گزارش «آناتولی»، در بیانیه تیم دولت مستعفی یمن در کمیته هماهنگی ویژه بازاستقرار که به موجب توافق استکهلم تشکیل شده، آمده، اقدامات مربوط به بازاستقرار باید با هماهنگی و توافق با تیم سازمان ملل در الحدیده انجام شود. در این بیانیه ادعا شده، هرگونه پیشروی نیروهای صنعا در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.
شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین‌گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد. توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به‌هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.
اعتراف سرکرده القاعده در یمن
از سوی دیگر، مؤسسه تبلیغاتی «الملاحم» از بازوهای سازمان تروریستی القاعده، به تازگی، مصاحبه‌ای یک‌ساعته از «ابو المقداد الکندی» (خالد باطرفی) سرکرده این سازمان در شبه جزیره عربستان منتشر کرد. بر اساس گزارش بامداد دیروز شبکه «المیادین»، سرکرده القاعده اذعان کرد: «نقش ما در جنگ علیه حوثی‌ها آشکار است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.» در حالی که ائتلاف سعودی همواره در تلاش بوده تا هر گونه ارتباط خود با القاعده و کمک خواستن از این سازمان تروریستی را انکار کند، خالد باطرفی تصریح کرد: «ما در ۱۱ جبهه در جنگ علیه حوثی‌ها مشارکت کردیم.» مؤسسه الملاحم که تنها بخش‌های خاصی از اظهارات سرکرده القاعده را منتشر کرده است، اعلام کرده است که بخش‌های دیگری سخنان او بعدها منتشر خواهد شد.
این گزارش در حالی منتشر شده است که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر به صورت مکرر اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی و سازمان تروریستی القاعده در جنگ علیه نیروهای صنعا با یکدیگر همکاری دارند.